English

تکاپوی خریدهای نوروزی در آستانه سال نو

بنابر یک سنت دیرین در آستانه سال جدید و عید باستانی نوروز بازارها حال و هوایی خاص به خود گرفته و مملوء از شهروندانی است که در تکاپوی خرید های نوروزی خود هستند تا خود را برای سال جدید آماده کنند.

تکاپوی خریدهای نوروزی در آستانه سال نو

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، گرچه در این روزها شرایط رکود اقتصادی بر قدرت خرید مردم تاثیر داشته اما با این حال این مساله مانع از شور و نشاط مردم برای استقبال از نوروز نشده است. در این زمان صنف‌های مختلف حال و هوای نوروزی به خود می گیرند و با آوردن اجناس جدید به استقبال بهار می‌روند. البته در این میان پهن کردن بساط دست فروش‌ها در پیاده‌روها نیز جلوه‌ای خاص به فضای شهری می‌دهد و تکاپوی خریدهای نوروزی را در آستانه سال نو دوچندان می‌کند.

نوروز زیبایی خاصی دارد و در سطح شهر ماهی قرمز، سبزه و ریسمان‌های رنگی می‌بینی که چشم هر رهگذری را نوازش می‌کند. با توجه به اینکه در این روزها مشکلاتی مثل ترافیک، شلوغی بازارها و فاصله زیاد از مراکز خرید سبب می‌شود خریدها برای مردم دشوارتر شود اما در مجموع با تمام این موارد باید گفت این مهم در سال یکبار اتفاق می‌افتد و حال و هوای مخصوص به خود را دارد.

21نوروز

نوروز خاستگاه ایرانیان

از عهد باستان ایرانیان همواره نوروز را پاس می‌داشتند. این جشن برخلاف همه جشن‌‌های دیگر، سالیانه با شور و شوقی وصف ناپذیر در نخستین روز بهار آغاز می‌شود. در گذر زمان این سنت باستانی حال و هوای فرهنگ‌های دیگر را نیز به خود گرفته است. 

ماهی قرمز، سمنو، سبزه، سمبل و ... از جمله ملزومات سفره هفت سین به شمار می‌روند که تمام ایرانیان به تهیه این موارد پایبند هستند. در این زمینه گلایه مردم از نرخ‌ها باعث شد تا این موضوع را از فروشندگان جویا شویم. یکی از فروشندگان می‌گوید که ما همیشه سعی می‌کنیم تا با مشتریان راه بیاییم و نرخ‌ها را تقریبا ثابت نگه داریم اما وضعیت اقتصادی باز هم فشارهایی را به خانواده ها وارد و آنها را برای خرید محتاط‌تر می‌کند.

به گفته وی ظروف تزیینی هفت سین قیمت های مختلفی دارد و بعضی از آنها قیمتی پایین تر از 100 هزار تومان دارند و برخی از آنها بالای 300 هزار تومان هم به فروش می‌رسد. برای مثال ماهی های قرمز از 5 هزار تومان تا 45 هزار تومان قیمت دارد که البته آنهایی که قیمت بالایی دارند، بیشتر ماهی های دکوری هستند. سمنو نیز که بیشتر به صورت خانگی پخت می‌شود، باز هم قیمت‌های متفاوتی دارد. ما در روزهای پایانی با مشتری راه می‌آییم و اجازه نمی‌دهیم ناامید اینجا را ترک کند.

بساط سبزه و گل در خیابان یکی از مواردی که به خوبی حال و هوای بهار را می‌توان از آن استشمام کرد. در همین زمینه یکی از شهروندان که مشغول انتخاب گل بود، گفت: من از فروش گل در خیابان استقبال می‌کنم و به نظرم اگر این چنین صحنه هایی در تمامی ماه های سال تکرار شود خیلی زیبا خواهد بود و نشاط عجیبی به انسان منتقل می شود. بهار هم به دلیل اینکه فصل سرسبزی و نو شدن است، باید با خرید این گل‌های زیبا سرزندگی را تزریق کنیم. شادی همان چیزی است که این روزها همه مردم جامعه به آن به شدت نیاز دارند.

«محمد رمضانی» فروشنده یکی از گل‌فروشی های سطح شهر است که در این زمینه به خبرنگار خبرگزاری موج می‌گوید: استقبال مردم از گل و تزیینات سفره هفت‌سین مانند سال‌های گذشته است و در این صنف تغییر چندانی وجود ندارد و ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا نرخ‌ها را نسبت به پیش افزایش ندهیم. کاشت گل و گیاه بسیار زیباست و این وظیفه شهرداری محسوب می‌شود که برای زیباتر کردن شهر تلاش خود را به کار ببندند. با توجه به اینکه در سال های اخیر قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است و همه می‌خواهند نیاز خود را با نرخ مناسب برطرف کنند بنابراین لازم است که تولیدکنندگان نیز با مشتری همراه شوند.

 

لباس و پوشاک ملزومات اولیه شهروندان

پوشاک و لباس مناسب از جمله مهم‌ترین کالاهایی است که خرید آن در این روزها رونق زیادی دارد و از جمله ضروری ترین و پرتقاضاترین کالاها محسوب می‌شود. صنف پوشاک در این زمان همیشه شلوغ تر از دیگر مراکز خرید است. تعداد دستفروشان و نمایشگاه‌های بهاره هم در این روزها افزایش می‌یابد و متقضیان زیادی را به طرف خود می‌کشاند.

وقتی از کنار مغازه ها رد می شوی، کاغذنوشته هایی با رنگ ها و فونت های مختلف توجه رهگذران را به خود جلب می‌کند که حکایت از مدل‌های جدید و قیمت‌های باورنکردنی دارند، افرادی را می‌بینی که در داخل مغازه ها در حال انتخاب لباس‌های خود هستند و بسیاری دیگر که با فروشنده بر سر قیمت‌ها چونه می‌زنند.

یکی از شهروندان در خصوص آغاز خریدهای نوروزی می‌گوید: با توجه به تجربیاتی که از سال‌های گذشته دارم بهتر می دانم تا خریدهایم را زودتر از نیمه دوم اسفند شروع کنم چون در آن زمان ازدحام بیش از حد می شود و به نظر من اگر دیگران هم از همان روزهای پایانی بهمن خریدشان را انجام دهند، خیلی بهتر است.

«زهرا نوروَند» که به همراه فرزندان خود برای خرید لباس به سطح شهر آمده بود، درباره خریدهای نوروزی به خبرنگار خبرگزاری موج می‌گوید: در برخی موارد قیمت ها برخلاف آنچه روی شیشه نوشته شده است و مشتریانی را برای خرید جلب می‌کنند، بسیار بالاتر و به همین علت خرید سخت است.

در این میان یکی از فروشندگان پوشاک می‌گوید که به دلیل شرایط سخت اقتصادی فروش افت زیادی کرده است و مردم تنها می‌آیند و نگاهی می‌اندازند و بدون اینکه خریدی کنند، از مغازه خارج می‌شوند.

تمام فروش سالیانه ما کاسبان شاید همین یک ماه آخر سال باشد اما هیچ کدوم از فروشندگان در صنف‌های مختلف رضایت ندارند. این مساله تنها برای ما آزاردهنده نیست بلکه شهروندان هم رنج می‌برند که نمی‌توانند مایحتاج زندگی و خانواده خود را به راحتی تامین کنند.

در همین زمینه رییس اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به اینکه برای شب عید هیچ گونه کمبود و گرانی نخواهیم داشت، می گوید: در آستانه عید هیچگونه کمبود و افزایش قیمتی در بخش پوشاک نخواهیم داشت. مبارزه جدی در خصوص قاچاق پوشاک نیز اعمال می‌شود. میزان قاچاق در حوزه پوشاک از ابتدای سال تاکنون کاهش داشته و در این مدت با قاچاق به صورت جدی مبارزه شده و علاوه بر آن افزایش نرخ ارز بر این صنعت تأثیرگذار بوده است. ما افق خوبی برای شب عید در حوزه صنعت پوشاک و تولیدکنندگان خود که در گذشته ناامید بودند می‌بینیم.

 

آجیل و خشکبار در نوروز ایرانیان

آجیل و خشکبار در سبد نوروزی ایرانیان نقشی پررنگ دارد و به اصطلاح آنها یکی از ملزومات پذیرایی از مهمانان به شمار می رود اما وضعیت نامساعد بازار آجیل و خشکبار در شب عید مانند سال‌های گذشته نیست. آنچه که پیش از این در اظهار نظر‌های مسوولان و دستگاه‌های مربوطه مورد تاکید قرار گرفته بود. یکی از دلایل افزایش قیمت خشکبار به سرمازدگی است که در ارتباط با برخی از اقلام همچون پسته، زمینه رشد قیمت‌ها و کاهش میزان عرضه را فراهم کرده است.

در شرایط رکود اقتصادی و کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم، انتظار خرید خشکبار و در اولویت قرار گرفتن این محصول در سبد خرید خانوار‌های ایرانی، خوشبینانه به نظر می‌رسد. در همین زمینه «رسول میراقدسی» فروشنده یکی از قنادی های شهر می‌گوید: اینکه به یکباره آجیل و خشکبار با قیمت صعودی روبرو شد برای ما هم بسیار تکان دهنده بود. من به عنوان یک فروشنده به شدت از این موضوع ناراحت هستم زیرا شهروندان خرید آجیل را برای پذیرایی نوروزی خود لازم می‌دانند اما به دلیل قیمت های بسیار بالای آن، قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

 

نمایشگاه‌های بهاره

نمایشگاه‌های بهاره برای رفاه شهروندان از طرف مسئولان به منظور برطرف کردن مایحتاج عید نیز از جمله اقدامات مهم محسوب می‌شود که تهران نیز هر ساله میزبان نمایشگاه‌های بهاره در نقاط مختلف شهر است. نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در تهران به ارایه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در شب عید از جمله کیف و کفش، پوشاک، مواد پروتئینی، کالاهای اساسی نظیر مرغ، گوشت، برنج، روغن و قند، آجیل و خشکبار با قیمتی پایین تر از قیمت بازار می پردازند.

هر چند برخی از شهروندان معتقدند کیفیت کالاهای عرضه شده در این مراکز، گاهی پایین تر از حد انتظار است. اما در این چندسال اخیر نمایشگاه‌های بهاره کمرنگ‌تر شد و «غرفه با سلام» جای نمایشگاه‌های بهاره را گرفت تا اینگونه مردم به جای حضور در اماکن شلوغ و پرتردد از طریق مجازی کالاها و موادغذایی درخواستی خود را سفارش دهند. اکنون بسیاری از مردم در این فکر هستند که درصورت عدم برگزاری نمایشگاه‌های بهاره قرار است کالاهای خود را از دست واسطه دریافت کنند و اینگونه ممکن است جنس خریداری شده را به چند برابر به خانه ببرند.

 

ترافیک سنگین در روزهای پایانی

با رسیدن روزهای آخر سال، شهر چهره‌ای متفاوت به خود می‌گیرد و به یکباره شاهد افزایش ترافیک سنگین، همهمه و استرس ناشی از شتاب و عجله به دلیل خرید مردم هستیم. فرار از ترافیک همیشه غیرممکن است اما برخی از شهروندان برای گریز از آن زمان های خاصی را برای تردد انتخاب می کنند.

روزهای آخر اسفند گویا شهر سکوت ندارد و سراسر شلوغی و ازدیاد جمعیت را تجربه می کند. در هر حال این روزها راه حلی برای کاهش این ترافیک ها وجود ندارد. آنچه در مشاهدات میدانی در یکی از روزهای پایانی سال اتفاق افتاد، ذوق و نشاط مردم برای خرید کالا و پوشاک سال نو، فروش‌های فوق‌العاده و حراجی‌ها در مراکز تجاری و استقبال شهروندان از بهاری دل انگیز است. اگرچه امسال مردم در مضیقه اقتصادی بودند و این موضوع تاثیر بسیاری بر کاهش قدرت خرید مردم داشته است و آنها خواستار کنترل قیمت ها از سوی مسوولان هستند.

 

بیشتر بخوانید:

آیین های نوروز را بیشتر بشناسیم

اینفوگرافیک/ نماد ها، آیین ها و رسومات نوروز در یک نگاه

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی