English

نوری تاکید کرد:

انجمن‌های اولیا و مربیان نباید فقط برای پول گرفتن باشد/اولیاء باید در تمامی امور مدرسه حضور فعال داشته باشند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اردوگاه‌های آموزش و پرورش را در روزهای آخر هفته و روزهای تعطیل باز بگذارید گفت: مدارسی که نوبت عصر ندارند باید برای دانش آموز و والدین فعال باشد.

انجمن‌های اولیا و مربیان نباید فقط برای پول گرفتن باشد/اولیاء باید در تمامی امور مدرسه حضور فعال داشته باشند

به گزارش خبرگزاری موج، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی نمایندگان منتخب انجمن‌های اولیا و مربیان و مدیران مدارس برتر که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد؛ با بیان اینکه اقدامات در انجمن‌های اولیا مربیان باید سنجیده و به دور از تعلل یا شتابزدگی باشد؛ گفت: نوع نگاه ما به انجمن اولیا و مربیان بسیار مهم است. نهاد اولیا و مربیان در وهله اول باید با بازبینی بررسی شود. در مرحله دوم باید نسبت به آینده نگاری اقدام و بررسی کرد کارکرد خانواده از نظر روشی چگونه است.

وی با بیان اینکه در زمان کرونا اولیا خوش درخشیدند گفت: همه از عملکرد اولیا در نگهداری و آموزش به فرزندشان در زمان کرونا تقدیر کردند. ما خانواده را هم به عنوان یک رکن تربیتی مهم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌دانیم.

نوری با بیان اینکه در مدارس مکتبی رویکرد خوبی به انجمن‌های اولیا و مربیان وجود داشت؛ گفت: در مدارس مکتبی یا همان مکتب‌خانه‌ها والد مسئول تربیت فرزند دانسته می‌شد. بر اساس آموزه‌های دینی مکتب خانه‌ها والد را مسئول تعلیم و تربیت می‌دانستند. در دهه‌های بعد اعلام کردند که که مدارس نهاد واسط است و آن نقشی را که اسلام برای خانواده و والدین در نظر گرفته بودند به تدریج تلاش کردند از خانواده‌ها بگیرند. بعداً به جایی رسیدند که برای اینکه بگویند ما حکومت مردمی هستیم به صورت تشریفاتی جلساتی با اولیا می‌گذشتند اما به خانواده‌ها اجازه دخالت در مدرسه نمی‌دادند و حکمرانی مدرسه به صورت مطلق و در اختیار مدیران مدارس بود.

 

انجمن اولیا و مربیان فقط برای پول گرفتن نباشد

وی در خصوص وضع ارتباط با خانواده‌ها در مدارس پس از پیروزی انقلاب گفت: مدارس به تدریج محلی برای جذب افراد برای جبهه‌های جنگ شد و مدارس پس از مساجد سنگر اسلام و نظام بودند. کمک‌های مردمی که در آن زمان به جبهه‌های جنگ فرستاده می‌شد در مدارس جمع‌آوری می‌شد. همین امر موجب شد ما در نظام آموزش و پرورش عادت کنیم از اولیا و برای امور مدرسه پول بگیریم.

نوری خاطر نشان کرد: پس از آن جنگ نیز اگر کلاسی برگزار یا کتابی در خصوص نقش خانواده‌ها در تربیت کودک منتشر می‌شد؛ بیشتر مبتنی بر روانشناسی غربی بوده و هیچ اشاره‌ای به مشارکت خانواده‌ها در امر مدرسه داری نمی‌کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اولیاء سرمایه‌های نظام آموزشی هستند؛ گفت: از این سرمایه نه به عنوان سرمایه مادی برای مشارکت مالی بلکه باید برای مشارکت در مدرسه داری و ایجاد حکمرانی شایسته از والدین استفاده کرد.

وی با بیان اینکه هنوز به یک ساختار سازمانی مکانیکی در انجمن اولیا و مربیان نرسیده‌ایم؛ گفت: در اساسنامه انجمن اولیا و مربیان به مردمی بودن آن اشاره شده است اما این نهاد مردمی نیازمند یک ساختار است. با کسانی که در طراحی ساختار سازمانی تحقیقاتی داشتند مشورت کنید. انجمن اولیا و مربیان نیازمند ساختاری است که متناسب با آن باشد. باید یک شبکه از خانواده‌ها را بسازیم که همه با یکدیگر در ارتباط باشند. باید نقش اولیا و مربیان در سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را جدی بگیریم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: شناسنامه رشد و رادیوی تعلیم و تربیت را حتماً از ما بخواهید. من هم امیدوارم این طرح‌ها با کمک یکدیگر و با حمایت و نظارت اولیا در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اجرا کنیم. ما مکلف شدیم که اولیاء در تمام اقدامات تعلیم و تربیت نظارت و مشارکت داشته باشند. اولیاء باید در تمامی موارد حضور فعال داشته باشند. از سیاست گذاری‌ها در مدرسه تا سیاست‌گذاری در ادارات کل آموزش و پرورش باید به کمک والدین باشد. حتی در ارزشیابی دانش معلمان هم اولیا باید مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید اولیاء به همراه فرزندان به مدارس بیایند گفت: اردوگاه‌ها را در روزهای آخر هفته و روزهای تعطیل باز بگذارید. مدارسی که نوبت عصر ندارند باید برای دانش آموز و والدین فعال باشد. این اقدامات نوجوانان ما را برای گام دوم انقلاب اسلامی آماده می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه