English

کله‌ پاچه غذایی سنتی و پرطرفدار ایرانی/ خواص و ضررهای کله پاچه

یک غذای سنتی و قدیمی در خاورمیانه و قفقاز جنوبی می باشد که از گذشته تا به امروز هنوز در بین افراد شهرت دارد و بسیاری از افراد صبح زود برای خوردن آن به طباخی ها مراجعه می کنند.

کله‌ پاچه غذایی سنتی و پرطرفدار ایرانی/ خواص و ضررهای کله پاچه

به گزارش خبرگزاری موج، کله پاچه غذایی پرانرژی و پرطرفدار است که مصرف درست آن ویتامین و آهن مورد نیاز بدن شما را تامین کرده و مصرف بی رویه‌ اش، چربی خون، کلسترول و چاقی را به همراه خواهد داشت.

این غذا در ایران و ترکیه به نام کله پاچه، در کشورهای عربی باجَة (برگرفته از پاچهٔ فارسی)، در بلغارستان پاچه، و در جنوب قفقاز (ارمنستان، آذربایجان و گرجستان) خاش نامیده می‌ شود.

کله‌ پاچه غذایی دیرپز است که از پختنِ سر و دست و پا و اندام های درونی گوسفند (در جنوب قفقاز گوساله) تهیه می‌ شود که روش طبخ آن در کشورهای مختلف، تقریبا مشابه می باشد و زمان زیادی طول می‌ کشد تا پخته شود.

کله پاچه از مغز، سیرابی و شیردان، جگر، چشم، زبان، بنا گوش تشکیل شده است. هر یک از این اجزا، مزه خاص و متفاوتی دارند. واحد شمارش کله پاچه «دست» است و هر دست شامل یک کله و چهار پاچه می‌ شود. آب این غذا نیز به‌ عنوان پیش‌ غذا به همراه نان خورده می‌ شود و گاهی با آب نارنج یا آبلیمو سرو می‌ کنند.

این غذای پرطرفدار معمولا برای وعده صبحانه در نظر گرفته می‌ شود که دستگاه گوارش زمان کافی برای هضم آن در طول روز داشته باشد و انرژی زیاد آن در بدن مصرف شود و مشکلی برای بدن ایجاد نکند. همچنین بهتر است در صورت خوردن کله پاچه در صبح برای ۲ وعده غذایی دیگر غذایی سبک در نظر گرفت.

گفتنی است؛ برای هضم بهتر،‌ همراه و بعد از کله پاچه استفاده از ادویه‌های گرم مناسبتر است و انواع مزاج‌ها می‌توانند از دارچین به همراه کله پاچه استفاده کنند. سویق نیز به هضم کله پاچه کمک می‌کند.

 خواص کله پاچه

کله پاچه1

اجزای کله پاچه، سرشار از ویتامین های گروه B، روی، آهن و پروتئین هستند. پروتئین موجود در آن برای رشد و ترمیم بسیاری از بافت‌‌های بدن مفید است.

گوشت صورت یا همان بناگوش پروتئین زیادی داشته و از سوی دیگر مغز گوسفند، سرشار از ویتامین B12 است. 

زبان گوسفند سرشار از ویتامین‌‌های گروه B بخصوص ویتامین 12 B می‌‌باشد که این ویتامین‌ها نقش‌های مفید زیادی برای بدن دارند. بعنوان مثال ویتامین 12 B، در خونسازی و عملکرد سیستم عصبی نقش دارد.

پاچه گوسفند دارای طبع سرد است و خواصی چون رقیق کنندگی خون، ملین، التیام دهنده زخم‌‌‌های داخلی و افزایش دهنده شیر مادر را دارد. نشان داده شده است که این غذا حاوی ماده مغذی به نام کوآنزیم Q10 است. کوآنزیم Q10 بعنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از طریق دفع مواد مضر تولید شده در بدن در نتیجه فرایند‌‌های متابولیکی مختلف و جلوگیری از آسیب سلول‌ها نقش مهمی‌‌را ایفا می‌کند. همچنین استحکام عملکرد سلول، تحریک سیستم ایمنی، بهبودی و کنترل بیماری‌های فشار خون، سکته قلبی، پارکینسون، انواع سرطان و غیره از دیگر نقش‌های کوآنزیم Q10 می‌باشد.

خاصیت غذائی پاچه بسیار کم و فضولات اندک است. از خوردن پاچه در بدن خون سرد چسبنده و لزج به وجود می آید و برای کسانی که استخوان‌شان شکسته است اگر مدت طولانی از پاچه تغذیه کنند بسیار مفید است. چنانچه با سرکه آماده گردد لزوجت و سردی آن تخفیف می یابد و دیگر تولید قولنج نمی کند.

خوردن پاچه برای مبتلایان به تب و کسانی که غذای کم نیاز دارند و مبتلایان به خونریزی رحم و سستی روده و خونریزی بواسیر و به طورکلی برای کسانی که بدن شان محتاج به محکم نمودن اندام است مفید می باشد.

خوردن ماهانه یک وعده کله پاچه، می تواند بخش عمده ای از نیاز های وتامینی بدن شما را تامین کند. 

ویتامین های گروه B حلال در چربی بوده و جذب آن ها در کبد انجام می شود. در نتیجه مصرف بی رویه آن می توان خطرات جبران ناپذیری را به کبد انسان وارد کند. همچنین چربی این غذا به طور کلی بالا بوده و برای افراد چاق و کسانی که مشکلات اروقی و قلبی دارند مناسب نیست.

 

 ضررهای کله پاچه

کله پاچه

این غذا بسیار چرب و پر انرژی است که علاوه بر خواصی که دارد مصرف زیاد و بی رویه آن ضرر های زیادی هم دارد. کله پاچه با وجود دارا بودن پروتئین و ویتامین‌ها، کالری بسیار زیادی دارد. در نتیجه بهتر است به همراه ورزش و تحرک زیاد مصرف شود.

کله پاچه سرشار از کلسترول و اسیدهای چرب مضر است. کلسترول بعنوان چربی است که خاصیت رسوب کردن در عروق خونی بدن را داشته و در کنار سایر عوامل خطر منجر به انسداد و گرفتگی رگ شده و زمینه‌ساز بروز بیماری‌‌های قلبی- عروقی، سکته و بسیاری دیگر از بیماری‌‌‌های مزمن می‌شود.

در میان قسمت‌‌ های مختلف کله پاچه، مغز گاو و گوسفند محتوای کلسترول بیشتری دارند. به گونه‌ ای که مغز گوسفند به‌ اندازه 8 زرده تخم مرغ کلسترول دارد و جزء مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می‌‌ شود. از این رو کسانی که چربی خون بالایی دارند، کلسترول و اسید اوریک خونشان بالا است و مبتلا به نقرس و ناراحتی کلیوی هستند، باید از مصرف بی‌ رویه کله‌ پاچه اجتناب کنند.

بر‌خلاف تصور عمومی‌‌ که کله پاچه را برای افرادی که ناراحتی‌‌ های مفصلی و آرتریت دارند، مفید می‌‌ دانند، محتوای بالای چربی‌‌ های اشباع و ترانس موجود در کله پاچه فرایندهای التهابی موجود در این بیماران را بدتر کرده و توصیه نمی‌‌ گردد.

 

 عوارض کله پاچه در بارداری

خوردن خوراکی‌ های چرب مانند کله پاچه برای خانم‌ های باردار مخصوصا در سه ماهه اول و دوم باعث می‌ شود که ذائقه این خانم‌ ها به این گونه غذا‌ها عادت کند و به سمت غذا‌های سالم‌ تر نروند و در نتیجه چربی و کالری زیاد موجود در این غذا‌ها موجب اضافه وزن و چاقی را در آن‌ ها شود. افزایش وزن در طول دوره بارداری می‌ تواند مشکلات زیادی به وجود آورد.

از طرفی مصرف خوراکی‌ های پرچرب و با کلسترول بالا مانند کله پاچه که چربی‌ های آن از نوع چربی‌ های مضر است، استرس‌ های دوره بارداری را بیشتر کرده و مادر باردار بیشتر در معرض خطر قرار می‌ گیرد. بنابراین بهتر است در دوره بارداری از خوردن کله پاچه اجتناب کرد. در صورت داشتن ویار شدید و مصرف کله پاچه در بارداری بایستی مصرف آن را به حداقل رساند، زیرا با مصرف پشت سر هم و با فاصله کم، چربی‌ های کله پاچه تجمع پیدا کرده و می‌ تواند برای جنین مضر باشد.

با توجه به اینکه کله پاچه غذایی بسیار پرکالری و پر انرژی و دیر هضم است خانم های باردار اگر به فکر سلامت خود و جنین هستند بهتر است مصرف آن را در طی دوره بارداری خیلی کم و محدود نمایند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه