English

بوقناق چیست؟/ خواص و تاثیرات درمانی بوقناق و موارد منع مصرف!

عرق بوقناق از گیاهی دارویی است که مهمترین خاصیت درمانی آن کمک به پیشگیری و درمان دیابت است و اثرات درمانی این گیاه در عصاره و عرق آن متمرکز است .

بوقناق چیست؟/ خواص و تاثیرات درمانی بوقناق و موارد منع مصرف!

به گزارش خبرگزاری موج، گیاه بوقناق که نام علمی آن Eryngium billardieri است، گونه ای از گیاهان گل دار است که تاثیر شگفت انگیزی برای درمان برخی بیماری‌ ها دارد.

گیاه بوقناق ​در شهرهای مختلف اسامی متفاوتی دارد و در زبان فارسی به آن خارزن‌ بابا و چرخه نیز گفته می‌ شود که در آن مقداری اینولین وجود دارد که به دلیل شباهت آن به کنگر فرنگی به آن کنگر فرنگی وحشی نیز می گویند.

این گیاه می تواند بصورت طبیعی و یا در محیط های باغی رشد نماید و دارای طبیعتی معتدل رو به گرم است.

 

 سوابق پژوهشی و آمار درمان موفق عرق بوقناق

در ابتدا عرق گیاه بوقناق گرفته شد و به صورت تصادفی روی مبتلایان به چند بیماری لاعلاج و صعب العلاج که از درمان های طب نوین و طب سنتی نتیجه نگرفته بودند، آزمایش گردید. پس از مدتی مشخص شد عرق بوقناق در مبتلایان به دیابت اثر مثبت شگفت آوری دارد و ادامه ی تحقیقات متمرکزشد. با توجه به این که دو گیاه بوقناق و زول برای عموم ناشناخته بودند، جلب اعتماد مردم و راضی کردن بیماران برای مصرف این داروی جدید کار دشواری بود. ولی با مشخص شدن اثرات مثبت آن، به مرور مورد توجه قرار گرفت.

در یک طرح پژوهشی به مدت سه سال، بیش از 1000 نفر دیابتی از مناطق مختلف کشور با عرق بوقناق یاقوت تحت درمان قرار گرفتند که در تمام موارد نتیجه ی درمان مثبت بود و بیماری دیابت در این افراد تحت کنترل قرار گرفت.

دوره ی درمان چهارماهه از نظر برگشت بیماری و عوارض جانبی احتمالی دار و تحت نظر قرار گرفتند که در هیچ موردی عوارض جانبی و برگشت بیماری مشاهده نشد. به طوری که از طریق مصاحبه های تلویزیونی اعلام کردند بیماری دیابت با عرق بوقناق (به شرط رعایت اصول صحیح تغذیه و تغییر سبک زندگی )قابل درمان است.

بیمارانی که در این طرح درمان قرار گرفتند، رژیم غذایی صحیح از نظر طب سنتی ایرانی را رعایت کرده و تنش های عصبی را با مصرف دمنوش های گیاهی کنترل کردند. همچنین مصرف داروهای شیمیایی را به طور کامل قطع کرده، دوره ی درمان را کامل نموده و دستور مصرف دارو را به صورت دقیق دنبال کردند.

همه ی افراد از نظر جسمی در شرایط مطلوب هستند و کسانی که انسولین تزریق می کردند دیگر نیازی به این کار ندارند.این درمان بر روی کودکان خیلی بهتر نتیجه داده است.

 

موارد استفاده از بوقناق 

درمان مرض قند به وسیله فعال کردن سلول های پانکراس و تحریک تولید انسولین از این سلول ها از اثرات درمانی این گیاه است که این امر موجب کاهش قند خون و درمان دارویی مرض قند می گردد، البته لازم به ذکر است که درمان اصلی دیابت، اصلاح تغذیه به معنای واقعی و کامل آن و ورزش و تغییر الگوهای غلط زندگی است، که در نهایت می تواند موجب می شود که حتی عرق بوقناق نیز از روند درمان فرد دیابتی حذف گردد، زیرا با اصلاح تغذیه و الگوهای زندگی، سلول ها می توانند به حالت طبیعی ژنتیکی خود باز گردند و در این حالت دیگر نیازی به دخالت داروهای شیمیایی و گیاهی نخواهد بود.

 

 طریقه مصرف عرق بوقناق

عرق بوقناق1

به صورت عمومی میزان مصرف عرق بوقناق در هر 24 ساعت حدود 2 تا 4 استکان  (100 سی سی) می باشد که البته با مشورت پزشک معالج یا مشاور، مقدار مصرف عرق بوقناق قابل تغییر است.  نکاتی که زمان استفاده از عرق این گیاه باید مد نظر قرار داد عبارتند از:

  • میزان قند خون ناشتا (مصرف عرق گیاه بوقناق برای کاهش قند خون باید به صورت ناشنا باشد.)
  • پاسخگویی سلول های بدن فرد به عرق بوقناق (بدن فرد باید نسبت به این عرق حساسیت نداشته باشد.) 
  • حال عمومی بیمار
  • توجه به روند بهبود بیمار دیابتی (روند بهبودی در بیماران دیابتی باید مشخص شود.)

همچنین می توان میزان مصرف را به هر 12، 8 یا 6 ساعت تنظیم نمود و در مواردی که میزان قند خون بیمار بیشتر از 200 است می توان هر 4 ساعت یک استکان مصرف نمود. (هر استکان 100 میلی لیتر در نظر گرفته شود.)

 

خاصیت گیاه بوقناق

عرق بوقناق بر غدد فوق کلیه اثر مفید و موثر دارد و غدد فوق کلیه را فعال کرده و ترشح آدرنالین را تنظیم می کند و استرس و عصبانیت و اضطراب را ازبین می برد.در همکاری با کبد مفید برای افزایش انسولین و فعال کردن لوزالمعده و کاهش قند خون و درمان دیابت اثر شگفت آوری دارد. جوش صورت را به علت فعال کردن و پاکسازی کبد و تصفیه خون از بین می ­برد. همچنین برای نفخ معده و روده بسیار مفید است. عرق بوقناق یبوست را از میان برده و به روده ها نرمی می دهد. برای افرادی که ناراحتی معده و کولیت دارند، قبل از غذا یک استکان و بعد از غذا نیز نصف استکان تناول نمایند.

  • پیشگیری و کاهش بروز سکته های مغزی و قلبی
  • بیماری های خونی (کم خونی هاو کمبود پلاکت ها مانند بیماری ITP)
  • بیماری تنگی نفس.
  • بیماری های تنفسی مانند آسم.
  • پیشگیری و کاهش بروز سکته های مغزی و قلبی.
  • بیماری ضعف عضله قلبی
  • تاثیر عرق بوقناق بر درمان دیابت و کاهش قند خون

درمان اصلی دیابت، اصلاح تغذیه به معنای واقعی و کامل آن و ورزش و تغییر الگوهای غلط زندگی است اما چنانچه در این بخش از سلامت نمناک آورده ایم مصرف عرق بوقناق می تواند سبب کاهش قند خون و درمان بیماری دیابت شود . این عرق موجب تحریک ترشح انسولین از لوزالمعده می گردد و ترشح انسولین را افزایش می دهد و به کاهش قند خون کمک می کند. بیماران دیابتی باید هر 4 ساعت یک استکان عرق بوقناق را میل کنند تا ازاثرات معجزه آسای آن در درمان تدریجی دیابت بهره ببرند.

 

  • تاثیر عرق بوقناق بر پاکسازی کبد

گیاه بوقناق و زول خاصیت ضد سم دارد و برای پاک سازی کبد از سموم و بازکردن مجاری کبد بسیار مفید می باشد. این عرق برای فعالیت بهتر آنزیم های کبدی مفید است.

همچنین یکی از بهترین راه های درمان گیاهی کبد چرب استفاده از عرق بوقناق می باشد و برای سلامتی بدن خود از اکسیر سلامتی استفاده نمایید.

 

  • تاثیر بوقناق بر درمان کم خونی

مصرف عرق بوقناق سبب درمان کم خونی شده زیرا گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد. همچنین سبب درمان بیماری های خونی مانند کم خونی ها و کمبود پلاکت ها مانند بیماری IIPمی شود.

 

  • تاثیر عرق بوقناق بر سلامت دستگاه گوارش

یکی از خواص عرق بوقناق در طب سنتی حفظ سلامت دستگاه گوارش، رفع نفخ معده و روده، درمان یبوست و نرم کردن روده ها است. برای درمان کولیت، تولید صفرا و ریختن آن در اثنی عشر روده و تجزیه چربی ها بهتر است از عرق بوقناق استفاده نمایید.

 

  • تاثیر عرق بوقناق بر درمان ورم و سنگ کلیه

عرق بوقناق بسیار مدر است و ورم و سنگ کلیه و مثانه را درمان می کند.

 

  • تاثیر عرق بوقناق بر کاهش حملات قلبی و مغزی

مصرف عرق بوقناق از بروز سکته های مغزی و قلبی پیشگیری می کند و در طب سنتی سبب درمان ضعف عضله قلب خواهد شد.

 

  • تاثیر عرق بونقاق بر کاهش حملات قلبی 

عرق بوقناق برای درمان کاهش پلاکت بسیار موثر بوده و گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد. و از این طریق در درمان کم خونی وتنگی نفس و آسم و نیز کاهش سکته های مغزی و قلبی موثر است. 

 

  • تاثیر عرق بوقناق بر غدد فوق کلیه

عرق بوقناق سبب فعال شدن غدد فوق کلیه و تنظیم ترشح آدرنالین می شود و استرس ، عصبانیت و اضطراب را رفع می کند.

 

  • تاثیر عرق بوقناق بر درمان جوش صورت

مصرف عرق بوقناق سبب شفاف شدن صورت و درمان جوش خواهد شد زیرا خون را تصفیه کرده و کبد را از سموم پاکسازی نموده و به باز کردن مجاری کبدی کمک می کند و به دلیل همین خاصیت در طب سنتی از عرق بوقناق برای درمان جوش و شفاف کردن پوست نیز استفاده می شود.

عرق بوقناق

 موارد احتیاط و منع مصرف عرق بوقناق

مصرف بیش از حد این گیاه دارویی موجب افت فشار خون می شود و به همین دلیل برای جلوگیری از افت فشار خون می توان آن را به همراه خرما و عسل میل کرد.

عرق بوقناق را با داروهای شیمیایی کاهنده قند خون مصرف نکنید. مصرف عرق بوقناق سبب خشک شدن شیر مادران شده پس نباید آن را در دوران شیردهی مصرف کنید.

در نوشیدن دمنوش یا عرق این گیاه افراط نکنید زیرا با خوردن این عرق فشار خونتان کاهش می یابد و احساس بی حالی برای افراد ایجاد می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    سلام آیا عرق بوقناق برای دیابت نوع یک هم همین فوايد رو داره

    • فریده

      سلام قند من ناشتا 140 هست چطور باید از بوقناق استفاده کنم

  • زهرا

    من خیلی کم قند خون دارم .مصرف چطور باید باشه .60تا زیاده

  • صغرا

    سلام پسری ۶ ساله دارم قند ناشتای او ۱۰۷ است چه اندازه عرق بوقناق استفاده کند
    کم کاری تیرویید هم دارد.
    باتشکر

    • ناشناس

      سلام ایا عرق بوقناق برای افرادی که در مرحله پیش دیابت هستن تجویز میشود

  • زهره

    سلام من قند خون ۲۳۰تا من قرص استفاده میکنم میتونم ار این گیاه استفاده کنم.ممنون

  • مریم عرب

    واقعا اطلاعات خوبی بود ممنون

  • مصطفی شجاعی

    سلام من دارای قند خون ناشتا 250بودم بامراجعه به پزشک الان قندخون را به130 رسانده ام حال برای کنترل بیشتر از طب سنتی مشاوره گرفته ام قطره بوقناق تجویز کرده چگونه وکی آنرا مصرف کنم لطفا راهنمایی کنید

  • ناشناس

    عالی

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی