English

موج گزارش می دهد؛

چرا وکیل محمد علی نجفی عزل شد/بنویسید سر سوزنی از ارادتم نسبت به نجفی کم نشده است

جریان عزل علیزاده طباطبایی در دومین جلسه دادگاه محمد علی نجفی، ابهامات بسیاری به وجود آورد که خبرگزاری موج با هدف پاسخ به این ابهامات گزارش می دهد.

چرا وکیل محمد علی نجفی عزل شد/بنویسید سر سوزنی از ارادتم نسبت به نجفی کم نشده است

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی خبرگزاری موج، مهمترین حاشیه دومین جلسه محاکمه محمد علی نجفی شهردار سابق تهران ، که چهارشنبه 26 تیر ماه 98 به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی برگزار شد، غیبت عجیب سید محمود علیزاده طباطبایی در جلسه دادگاه نجفی بود که سوالات و ابهامات بسیار زیادی را به ذهن حضار حاضر در جلسه متبادر می کرد.

غیبت پر ابهام سید محمود علیزاده طباطبایی، وکیل و دوست گرمابه و گلستان محمد علی نجفی در جلسه دادگاه او  به گونه ای بود که در هر شات تصویر فیلمبرداران و عکاسان جای خالی او را به طرز عجیبی در کنار نجفی و تیم وکلای او گوشزد می‌کرد. این حاشیه به قدری ایجاد سوال کرد که به واسطه اهمیتی که برای خبرنگاران پیدا کرد، به متن و اصل موضوع جلسه تنه می زد و به حاشیه ای پر رنگ تر از متن تبدیل شده بود.

*شایعه ای که مثل بمب در سالن دادگاه ترکید

قبل از آغاز جلسه رسیدگی به اتهامات محمد علی نجفی که حضار بنا به رویه جاری منتظر ورود متهم و سپس قاضی به سالن دادگاه بودند، خبری به شکل شایعه در بین حضار پیچید و توجه خبرنگاران را جلب کرد. شایعه با این مضمون منتشر شد: نجفی دوست قدیمی و وکیل مدافع خود علیزاده طباطبایی را از وکالت پرونده برکنار کرده است. چند واژه ای که هیچ سنخیتی با هم نداشتند. آنهم وکیلی که وکالت پرونده های پیچیده ای را بر عهده داشته و یکی از چند وکیل انگشت شماری است که توانمندی خاصی دارد، چرا باید برکنار شود؟

 اولین موردی که از این ترکیب نامانوس واژگانی در ذهن نقش می بست وکیلی بود که در روز حادثه قبل از فراگیر شدن خبر قتل میترا استاد، با حضور در مراجع قانونی مقدمات وکالت نجفی را بر عهده گرفته بود.

همین اتفاق به ظاهر ساده خبرنگاران را بر آن داشت که علت این غیبت معنادار را در قالب سوالی مشترک از یکی از نزدیکان نجفی جویا شوند و عاقبت قرعه به نام علیرضا ببری داماد نجفی افتاد. 

*داماد نجفی: آقای علیزاده طباطبایی را عزل کردیم

علیرضا ببری همسر دختر محمدعلی نجفی پیش از آغاز دومین جلسه رسیدگی به اتهامات پدر زنش در حلقه خبرنگاران بر غیبت همیشگی سید محمود علیزاده طباطبایی، یکی از سه وکیل نجفی صحه گذاشت و گفت که آقای علیزاده طباطبایی از این پرونده عزل شده اند.

ببری در ادامه افزود: به دلیل رابطه دوستانه‌ای که میان آقای نجفی و علیزاده طباطبایی وجود داشت، از وی درخواست کردیم از ادامه کار و وکالت آقای نجفی استعفا دهند، اما ایشان به واسطه تعهدی که داشتند، قبول نکردند و استعفا ندادند. بنابراین با مشورتی که در بین نزدیکان صورت گرفت بنا به دلایلی که از توضیح آن معذورم، تصمیم به عزل آقای علیزاده طباطبایی گرفتیم.

*خبری که باز هم آب آسیاب شبکه های بیگانه شد!

نکته عجیب تر این بود که پیشتر از مخابره این خبر توسط خبرنگاران، عزل سید محمود علیزاده طباطبایی در شبکه های اجتماعی و بعد ها در کانال های تلویزیونی خارج از کشور با سرعت انتقالی باور نکردنی از منظر و دیدگاه سیاسی هر یک از آنان باز نشر می شد و تعابیر و تفاسیر عجیبی از این خبر صورت می گرفت.

طبیعتا تفاسیر صورت گرفته در شبکه ها و کانال های بیگانه به واسطه تغییر و دستکاری این اتفاق، حالا چون شیر بی یال و دم و اشکمی در آمده بود که از ظاهر دیگرگون شده خبر می شد به روشنی برداشت کرد که این اتفاق کمافی السابق در موضع پاشنه آشیلی است که افراد فرصت طلب در راستای ضربه زدن و پیچیده‌تر کردن این پرونده (و صد البته کوبیدن بر طبل تفرقه که منظور نظر اصلی آنان است) بهره گرفته اند.

*چرایی عزل بنده تصمیم خانواده آقای نجفی بود

وکلای نجفی

بنا بر ضرورت ایجاد شده در بیان آنچه که گفته شد خبرنگار حقوقی قضایی خبرگزاری موج برای روشن شدن موضوع در تماسی تلفنی با سید محمود علیزاده طباطبایی جریان بازتاب منفی و معکوس خبر عزل او که در شبکه‌های اجتماعی و برخی از کانال های خارج از کشور بازتاب یافته را تشریح کرد و اصل قصه را از وی جویا شد.

این وکیل در گفتگو با موج با تصریح بر این نکته که گویا به علت پاره ای از موارد خانواده آقای نجفی و تیم وکلای ایشان که روی این پرونده کار می‌کنند به این نتیجه رسیده بودند که فعلا بنده از پرونده کنار بروم و به این صورت طبق اختیاری که موکل دارد بنده عزل شده ام.

وی در ادامه افزود: در بیان چرایی اتفاق عزل بنده، بهتر است به جمله فوق که عرض کردم اکتفا شود. چراکه بازگویی و تشریح بیشتر این اتفاق امکان دارد موقعیت سو استفاده و سو تفاهماتی را به وجود بیاورد و دو مرتبه افراد سودجو از توضیحات و علت کنار رفتن من سو تعبیرکنند و یا عمدا داستان هایی را علم کنند که بر ابهامات این پرونده بیفزاید و آن پروسه زمانی که قرار است صرف اثبات حقایق شود، به توضیح نکات بی مورد بگذرد. اما از آنجایی که ما بر آنیم که هر چه زودتر نکات تاریک این پرونده روشن شود و انشاالله این پرونده با اتفاق نظر دو طرف، ختم به خیر شود.

*تقاضای علیزاده طباطبایی از خبرگزاری موج

سید محمود علیزاده طباطبایی در ادامه با بیان اینکه اکنون بنده تقاضایی از خبرگزاری موج دارم و آن این است که برای خاتمه دادن به این موضوع که بی خود کش پیدا نکند و شایعه سازان را به زحمت نیندازد، از قول من بنویسید که علیزاده گفته است با توجه به موقعیت پیش آمده، به اندازه سر سوزنی از ارادت بنده به جناب آقای نجفی کم نشده است و من همچنان در کنار تیم وکلای محترم آقای نجفی حضوری بسیار فعال خواهم داشت و تا روشن شدن و مختومه شدن پرونده تیم وکلا، آقای نجفی و خانواده ایشان را تنها نخواهم گذاشت.

*شاید در آینده علت عزل توضیح داده شود

وی در ادامه افزود: اما بنا به دلایلی که عرض شد مصلحت را در این دیدیم که فعلا به صورت قانونی در پرونده حضور نداشته باشم و وکیل رسمی و قانونی آقای نجفی نباشم که انشالله شاید در آینده توضیحات بیشتری در این رابطه داده شود یا اگر آقای نجفی یا نزدیکانشان صلاح دیدند می توانند علت عزل بنده را توضیح دهند اما همانطور که از ابتدا با تیم وکلا قرار گذاشته ایم قرار بر این بود که بسیاری از حرف ها با هدف ممانعت از بیان موضوعی که منجر به سوء استفاده ها و سوء تعبیرها شود از گفتگو با بسیاری از رسانه‌ها خودداری کنیم و مساله را به گونه‌ای پیش ببریم که انشالله هر چه سریعتر این پرونده مختومه شود.

*مسکوت ماندن جزییات پرونده، نخستین میثاق وکلای نجفی

بر پایه این گزارش مسکوت ماندن و سکوت اختیار کردن وکلای نجفی در مقابل رسانه ها و عدم بازگویی جزییات پرونده شهردار پیشین تهران ، تصمیمی است که از ابتدا در تیم وکلای نجفی اخذ شده بود. چرا که خبرگزاری موج در مورخ 8 تیر 98 در گفتگو با سید محمود علیزاده طباطبایی این نکته را منعکس کرد که وی در این رابطه گفته بود: جمع‌بندی ما در مورد پرونده آقای محمدعلی نجفی با خود ایشان، آقای گودرزی و خانم عقبایی وکلای دیگر پرونده و دوستانی که در این پرونده نقش دارند، این است که مطلبی را فعلا مطرح نکنیم تا زمان دادگاه، چرا که این شایعات باید با دلیل و مدرک در حضور قاضی و سایر نمایندگان قانون صورت بگیرد.

علیزاده طباطبایی در این رابطه تصریح کرد: در این فضا هرگونه صحبت و واکنشی اوضاع را خراب‌تر می‌کند، البته نه این‌که هیچ اطلاع‌رسانی انجام نشود، اما قرار بر این است که پس از بررسی همه جوانب و ابعاد پرونده بیانیه یا نشست خبری با حضور رسانه‌ها برگزار شود. قصد ما پیگیری دقیق و مبتنی بر قانون این پرونده به دور از همه حواشی و جنجال‌هاست. مطمئنا اگر لازم باشد اطلاع‌رسانی دقیق درخصوص این پرونده انجام می‌شود.

*عزل علیزاده طباطبایی مشخصا از چه زمانی مطرح بود؟!

در جمع بندی این گزارش، آنچه که عجیب به نظر می رسد وجود دو ضد تجمیع ناشدنی در رابطه به عزل علیزاده طباطبایی است.

چرا که برخلاف لحن و رویکرد علیرضا ببری همسر دختر نجفی که روز گذشته در بازگویی خبر عزل علیزاده طباطبایی سعی در القای تصمیمی مبتنی بر رای خانواده داشت. باید ادعا کرد که این تصمیم ریشه در گذشته دارد. چرا که در رجوع به پیشینه اخبار و تصمیم عزل این وکیل کهنه‌کار که بالاخره اتخاذ و اعمال شد، در می یابیم که از ابتدا قرار بر عزل وی بوده است. چرا که علیزاده طباطبایی در مورخ 23 خرداد 98 در گفتگو با روزنامه دولت که خطاب به این وکیل دادگستری از چرایی و دلایل انتشار خبر عزل وی از پرونده نجفی قبل از ایام سالگرد ارتحال امام خمینی جویا شده بود، صراحتا اظهار داشت: من نمی‌دانم این اخبار جعلی چطور به این راحتی منتشر می‌شود. من هم با دیدن این خبر که ابتدا در یکی از خبرگزاری‌های رسمی منتشر شد، شوکه شدم. اما اصلا همچین چیزی صحت ندارد و من همچنان وکالت آقای نجفی را برعهده دارم.

وی در ادامه و در پاسخ این سوال که «یعنی شما همچنان وکیل آقای نجفی هستید؟»، با تایید مجدد این سوال ادامه داد: بله، من نه استعفا دادم و نه از وکالت عزل شدم. من همراه با آقای گودرزی و خانم عقبایی وکالت آقای نجفی در این پرونده را برعهده داریم و پیگیر این پرونده هستیم.

بنابراین به نظر می‌رسد، زمان اتخاذ تصمیم عزل علیزاده طباطبایی مربوط به یکی دو روز و یکی دو هفته گذشته نیست و این تصمیم ریشه در گذشته دارد که علیزاده طباطبایی اختیار بازگو کردن آن را به خانواده محمد علی نجفی سپرده است.

*احتمالات عزل وکیل نجفی از زبان وکیلی دیگر

خبرنگار موج در ادامه جریان عزل علیزاده طباطبایی از پرونده نجفی را در گفتگو با یکی از وکلای صاحب نام کشور مطرح و نظر وی را جویا شد.

این وکیل پایه یک دادگستری که مایل به افشای نام خود نبود، در پاسخ گفت: جریان عزل آقای علیزاده طباطبایی چند احتمال را به ذهن متبادر می کند. اما قبل از اشاره به گزینه های جدی تر به این گزینه اشاره کنم که البته گزینه باطلی است که در شبکه های اجتماعی خیلی روی آن بحث شده بود. این گزینه احتمال دستمزد سنگین آقای علیزاده طباطبایی است که دیشب در شبکه های اجتماعی روی آن خیلی بحث شد. اما من باید به این نکته اشاره کنم که خیلی از کاربران شبکه های مجازی از این مورد بی اطلاعند. و آن این است که این احتمال مردود است. چرا که اولا آقای نجفی دوست صمیمی آقای علیزاده طباطبایی است و آقای علیزاده جز وکلایی نیست که بخاطر منافع مادی کار کند. به ویژه در این پرونده که مجرم دوست صمیمی وکیل است. بنابراین چنین گزینه ای مردود است.

این وکیل دادگستری در ادامه افزود: اما احتمال دیگری که مطرح است این است که تیم وکلا به دلایل محکمه پسندی رسیده اند که در ادامه بهتر دیده اند که یکی از وکلا کنار برود و ممکن بود استعفای آقای علیزاده طباطبایی حواشی منفی ایجاد کند بنابراین بهتر دیده اند که مساله به صورت عزل مطرح شود که این بحث بخاطر در دسترس نبودن آقای نجفی از سوی رسانه ها غیر قابل پیگیری باشد.

وی در ادامه به گزینه ای دیگر اشاره کرد و گفت: ممکن است عزل وکیل آقای نجفی به این خاطر باشد که آنها به این نتیجه رسیده اند که سه وکیل همزمان در انظار عمومی خوشایند نباشد. ضمن آنکه با در نظر گرفتن ادبیاتی که در دفاعیات دو جلسه گذشته آقای نجفی رسانه ای شده بود. ایشان بیان قدرتمندی دارند و شاید بخشی از موارد قابل دفاع که در ابتدا بر عهده یکی از وکلا بوده به خود آقای نجفی واگذار شده است.

این وکیل پایه یک دادگستری در بخش دیگری از اظهاراتش متذکر شد: بهر حال تمام موارد عنوان شده حدسیاتی است که ممکن است در نظر کسانی که از علت واقعی عزل آقای علیزاده طباطبایی خبر دارند، خنده دار باشد. اما این احتمالات با توجه به داده های بیرونی که ما می بینیم و بر اساس همان اطلاعات داده شده، عنوان می شود و از آنجایی که اطلاعات داده شده محدود است دلایل محتمل هم در همان حد مطرح می شود.

وی در خاتمه اظهارداشت: اما هر چه هست امیدواریم در نهایت یک دادرسی عالی صورت بگیرد که حق به حق دار برسد. گرچه از موشکافی آقای محمد رضا محمدی کشکولی قاضی ریز بین پرونده هم انتظاری جز این نیست و انشالله همین اتفاق خواهد افتاد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    ویراژ حرفه ای یعنی همین

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه