English

انتخابات - ما می آییم ، شما تضمین کنید

انتخابات - ما می آییم ، شما تضمین کنید
به گزارش خبرگزاری موج

، رئوف پیشدار استاد دانشگاه و روزنامه نگار در یادداشتی نوشت:

همه ی ظرفیت های نرم افزاری ترغیبی و تشویقی از نهادهای حاکمیتی تا شخصیت های کنونی و سابق در قدرت ، به هر شکل از بیان اهمیت آرا تا حتی فتوا ،  به عرصه آمده اند و بکار گرفته شده اند تا مردم را به شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی تشویق کنند.

سواد بالای عمومی جامعه و از جمله سواد سیاسی آحاد مردم به برکت توسعه ارتباطات  در دهه های اخیر ، آن‌ها را متوجه اهمیت شرکت در انتخابات کرده است. کسی  مُنکر آن نیست که حتی یک رای در دموکراسی مبتنی و مُتکی بر رای مردم ، می تواند در تعیین مسیر حرکت کشور موثر باشد.

مساله اساسی در این میان اوٌل، نبود برنامه ، و دوٌم، عدم تضمین عمل به وعده ها در غیاب برنامه مطالعه شده ، اصولی و با قابلیت اجرا است که در غیاب نهادهای مدنی واقعی و ریشه دار ، منجر به انتخاب با چشم باز و مسئولانه و آگاهانه نمی شود ، و رای دهندگانی می مانند که مثل همه ی دفعات قبل نهایت امر ، باید کنایه های بسیار بشنوند و سرزنش شوند که چرا آن را انتخاب کرده اند ! و غافل باشند که اینها همه برون داد یک تشکیلات استصوابی است.

دوره استفاده ابزاری از باورها و اعتقادات مردم سپری شده است. امروز هر رای دهنده می گوید ؛ رای من حق من است ، و وظیفه توی نامزد ارائه برنامه تضمین شده ، و من، رای به برنامه تضمینی می دهم . من دیندار بوده و هستم و در زندگی ام آنرا ثابت کرده ام . انقلابی ام و در صحنه بوده ام و باز هم خواهم بود ، اما تو ثابت کن و ضمانت کن  آنچه می گویی هستی و خواهی ماند و حامل آمال من می مانی !

در انتخابات پیش روی مجلس، بیشترین تعداد نامزدها، چهره های شناخته شده ای نیستند، کارنامه مدیریتی و اجرایی خاصی که به نشستن آن‌ها روی صندلی پارلمان اعتبار ببخشد، ندارند. چرا این حد و حجم نامزد تایید صلاحیت شده ناشناس معرفی شده اند، جای تامل دارد. انتظار بود برای تشویق رای دهندگان شورای نگهبان با تنوع بیشتر ، به همه ی سلیقه ها اشتیاق شرکت در انتخابات را بدهد، تا شاهد فضای جدی‌تری در جریان انتخابات بودیم. مردم هم با شور و اشتیاق بیشتری این روند را دنبال می‌کردند، چرا که انتظارها و امیدهای بیشتری برای تغییر وجود داشت. امید و انتظار بهبود شرایط با حضور نامزدهایی با سابقه اجرایی بهتر و موقعیت ممتازتر، فضای این رقابت ها را شکل می‌داد اما این بار، متاسفانه با روندی رو به رو هستیم که با تایید نشدن صلاحیت نامزدهایی که می‌توانستند امید و انتظار به بهبود شرایط را در مردم ایجاد کنند از یک سو ، و از سوی دیگر نتیجه کنش‌های آنان در پی انتخابات گذشته سردی و بی‌توجهی را به وجود آورده که فضای انتخاباتی را در بر گرفته است. 

پاسخ به رای مردم و نتیجه آن بسیار مهم است. روند کنونی معرفی نامزدها، سازوکار احراز صلاحیت آنان و نتیجه حضور مردم در پای صندوق‌های رای در دوره‌های پیشین این شور را از بین برده است. با توجه به پیشینه انقلاب و اهمیت حمایت گسترده مردم، برای برخورد با رقبا و کشورهایی که در سطح منطقه و جهان منافع مردم ایران را هدف قرار داده‌اند، حمایت و حضور مردم ابزاری بسیار مهم و تعیین کننده است که متاسفانه امروز شاهد آن نیستیم و این سردی بسیار نگران کننده است.

این سردی را فقط می توان با گشودن دریچه ای از امید به بهبود وضعیت پیش چشم مردم ، از بین برد و این امر همان‌طور که گفته شد در غیاب نهادهای مدنی ، شاید از عهده طبقات مرجع بر آید که در این باره و نقش این طبقات در جامعه و مسئولیت خطیر آن‌ها بسیار گفته و نوشته ام. مساله اصلی و اساسی آن، نپذیرفتن مسئولیت است. طبقات مرجع مردم را به شرکت در انتخابات تشویق و ترغیب می کنند، اما در وقتش حاضر به ورود به مساله در حمایت از حقوق موکلان که با تبلیغات و تشویق آن‌ها به داوطلبی رای داده اند، نیستند. نمونه این امر را بسیار، بسیار در سال‌های اخیر و در انتخاب های مکرر دیدیم و در نهایت امر باز رای دهندگان را بدهکار کردند که چرا به آن، باید به این رای می دادید و حاضر هم نیستند کمی عقب برگردند و مواضع خود را مرور کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر