English

پیشنهاد نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام به رئیس جمهوری؛

بهره‌برداری از منابع آبی بالادست سد سپیدرود مدیریت‌ شود/لزوم نظر‌داشت حق‌آبه استان‌های ذینفع+ تصویرنامه

طی نامه نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام به رئیس جمهوری پیشنهاد‌ شد:

بهره‌برداری از منابع آبی بالادست سد سپیدرود مدیریت‌ شود/لزوم نظر‌داشت حق‌آبه استان‌های ذینفع+ تصویرنامه
به گزارش خبرگزاری موج گیلان

، جبار‌کوچکی‌نژاد، نماینده مردم شهرستان های رشت و خمام، طی نامه‌ای به رئیس جمهوری اسلامی ایران، نظارت بر مصارف و منابع آبی حوضه سپیدرود از سوی یک نهاد بی‌طرف و جلوگیری از توسعه بهره‌برداری از آب در بالادست رابه‌منظور مدیریت منابع آبی استان‌های ذینفع خواستار‌شد.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی طی این نامه، به اسناد تاریخی پیش از احداث سد سپیدرود اشاره و بابیان  این‌که پیش از آن، حدود 60 تا 80 هزار هکتار از راضی جلگه گیلان به‌صورت سنتی برای کشت برنج مورد استفاده قرار‌می‌گرفت، آورده است: از اهمیت این سخن‌گفته‌‌است.

جبار‌کوچکی‌نژاد در ادامه، حجم ذخیره  بیش از یک‌میلیارد و هشتصد متر مکعبی آب و به تبع آن، رشد سرمایه‌گذاری اجتماعی و اقتصادی در استان گیلان را رهاورد راه اندازی سد و رشد تولید محصول استراتژیک برنج در سطح ملی و استانی ارزیابی‌کرده‌است.

وی برهمین‌اساس نیز کاهش حجم ورودی آب به یک سوم طی یک بازه زمانی 60 ساله را برای گیلان و دیگر استان‌های ذینفع  مخاطره‌آمیز و نگران‌کننده توصیف‌کرده و با اشاره به مخاطرات  کمی و کیفی ناشی از کاهش و کیفیت آب‌های ورودی افزوده است: کنترل ذخائر برقی حوزه آبریز با سازه‌های جدید و کاهش کیفیت آب‌های برگشتی استان‌های بالادست، معیشت 350 هزار خانواده کشاورز گیلانی را در خطر قرار‌داده و ضمن کاهش آب‌های ورودی به این جلگه، بستری برای تنش‌های اجتماعی فراهم‌می‌کند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی دراین میان به تاخیر فراوان در راه‌اندازی سد‌های استور(شهریار) و مشمپا) اشاره و با بیان‌این که برنامه‌ریزی برای افتتاح این سدها به‌عنوان مکمل سد سپیدرود و به‌منظور کنترل رسوبات این سد صورت‌گرفته، این تاخیر را جبران‌ناپذیر دانسته‌است.

کوچکی‌نژاد در پایان به راه‌اندازی سد‌های متعدد در بالادست سپیدرود پرداخته و با تشریح این موضوع که این امر به توسعه اراضی بی‌کیفیت و نابودی اراضی با کیفیت جلگه استان منجر‌شده و زمینه‌های بی‌رغبتی کشاورزان به کشاورزی و فروش زمین‌های مستعد را فراهم‌می‌کند، دستور رئیس جمهوری برای مدیریت این موضوع را خواستارشده‌است.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی درپایان ضمن آسیب‌رسان قلمداد‌کردن عدم انضباط فنی در مدیریت منابع آب و افزایش بهره‌گیری از آب‌های سطحی و زیر زمینی، پیشنهاد‌کرده‌است که این امر از سوی یک نهاد بی‌طرف بررسی و از توسعه بی‌رویه و بهره‌برداری از آب‌های بالادست سد سپید‌رود  و تضییع حقوق حق‌آبه استان‌های ذینفع جلوگیری‌شود.

جبار‌کوچکی‌نژاد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه