English

در دیدار با نماینده ولی فقیه در گیلان برگزار شد؛

نشست بررسی وضعیت معادن استان گیلان

نشست بررسی وضعیت معادن استان گیلان با حضور مجموعه ای از مسئولان مرتبط در محل دفتر کار نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه شهرستان رشت برگزار شد.

نشست بررسی وضعیت معادن استان گیلان

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، آیت ا... رسول فلاحتی امروز در نشست بررسی وضعیت معادن استان گیلان پس از استماع سخنان مسئولان در رابطه با وضعیت معادن، با اشاره به اینکه برداشت شن و ماسه ابعاد مختلفی دارد و به نهادهای مختلفی از جمله سازمان صنعت، آب منطقه ای ،محیط زیست، منابع طبیعی، انبوه سازان، دستگاه قضا و همچنین به مردم عادی مرتبط می شود، گفت: ما باید در پروژه هایی به سامانه های کلان اجتماع مرتبط می شود، با هم همفکر باشیم. من از جمله مسئله ای دیدم این است که معمولا به این همدردی و همفکری بین نهادها توجه نمی شود و نهادهای مختلف چه نهادهای غیردولتی، چه دولتی و چه حکومتی بدون توجه به نهادهایی که مرتبط و ذی مدخل با آن بخش است، کار می کنند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید بر اینکه شن و ماسه نیاز استان است ادامه داد: باید جلوی برداشت های بی رویه را بگیریم بی نظارتی باعث شد برداشت های بی رویه به حفره هایی بزرگ تبدیل شود که الان دیگر باید گفت سیاه چاله های فضایی شده است. رودخانه ای که وجودش می تواند فضای عمومی را تلطیف کند، بستری شده است برای آب های گندیده و آلوده شیرابه ها و باید از معادن محققانه برداشت شود.  

وی گفت: امروز بستر رودخانه با زندگی مردم. جنگلها، منابع و مراتع طبیعی با محیط زیست گره خورده است. باید در انجام امور، جامع نگری داشته باشیم و از بخشی نگری جداً پرهیز شود و این کار نباید با سطحی نگری انجام شود چون آیندگان بعدها ما را لعن خواهند کرد.  

در ابتدای نشست، فرهاد دلق پوش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز با ارائه گزارشی به وظیفه قانونی سازمان صنعت ،معدن و تجارت در نظارت بر بهره برداری از معادن گیلان اشاره نمود و افزود: بیشترین آسیب را عدم رعایت قوانین معدنی در گذشته، به دلیل رویه هایی که بود، سازمان صنعت، معدن و تجارت دید. قانون فصل الخطاب است ، چه این قانون ضرر داشته باشد و چه منفعت باید رعایت و اجرا شود.  

نماینده ولی فقیه در گیلان در نشست بررسی معادن گیلان

وی درباره اهمیت بحث منابع شن و ماسه افزود: پیش تر بحث خاک فروشی مطرح بود که خاک ما می بردند امارات و جاهای دیگر می فروختند. به هر حال ما برای حفظ این آب و خاک می جنگیم و شهید هم می دهیم، بنابراین ارزشمند است و مال افراد خاصی هم نیست. لذا قانون مشخص نمود؛ هر گونه برداشت مواد معدنی باید با نظارت و مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت باشد و حقوق متعلقه به آن ماده معدنی هم پرداخت شود و مستقیما به خزانه دولت وارد شود.  

 دلق پوش تصریح کرد: هر گونه ماده معدنی اگر خارج از ضوابط برداشت شود، جرم مشهود است. حتی خاک کشاورزی هم کسی اگر بخواهد برداشت کند، باید جهاد سازندگی به ما اعلام کند این میزان خاک را فردی برای این پروژه می خواهد هزینه کند و شما مجوز دهید و باید مراحل قانونی آن طی شود.  

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان در پایان گفت: با لحاظ همه شرایط ما گفته ایم برای اختصاص شن و ماسه، اولویت ما واحد های دانه بندی و پروژه های عمرانی است. و با وجود کمبود جدی ای که در شن و ماسه رودخانه ای وجود دارد از ارائه مجوز برداشت به اشخاص حقیقی خودداری می شود.  

متولی بخش صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل شورای معادن استان به ریاست استاندار گیلان را گامی مهم در جهت حل اختلافات معدنی برشمرد و اظهار داشت: ما باید برای آینده معادن استان تدبیر کنیم تا روندها به گونه ای نشود که بعد بگوییم یک عده ای منفعت بردند اما استان گیلان ضرر کرد و استراتژی بر این است از منفعت طلبی و زیاده خواهی در انفال جلوگیری کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه