English

محمد رضا کاظمی آشتیانی در گفتگو با موج

سوالاتی که از وزارت ورزش و جوانان پرسیدم بدون پاسخ مانده است/ تا پاسخ سوالات داده نشود فضای رشد بدنسازی شکل نمی گیرد

انتخابات فدراسیون بهانه ای شد تا به یکی از روسای فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی سری بزنیم و پای صحبت های او بنشینیم.

سوالاتی که از وزارت ورزش و جوانان پرسیدم بدون پاسخ مانده است/ تا پاسخ سوالات داده نشود فضای رشد بدنسازی شکل نمی گیرد

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری موج، دکتر محمد رضا کاظمی آشتیانی رییس اسبق فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی که این پست را از سال 1390 تا 1392 بر عهده داشت، این روز ها از ورزش فاصله گرفته است و به شغل اصلی خود طبابت می پردازد. به بهانه ی انتخابات فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی به سراغ ایشان رفتیم و در ارتباط با سال های گذشته و اتفاقات پیرامون فدراسیون بدنسازی با او به صحبت نشستیم که در ادامه می خوانیم:

دلیل عدم کاندیدا شدن شما در ریاست فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام چیست؟

من در تاریخ  92/08/13 در نامه ای به شماره  292/23841 مواردی را به آقای نصرالله سجادی ارائه دادم و متاسفانه تا این لحظه بدون پاسخ مانده است و این سوالات همان سوالاتی است که نشان دهنده زنجیره فساد در این رشته است و مافیایی که هر گونه تخلفی را در سال های متمادی انجام داده اند و تا وقتی که به این سوال ها پاسخ داده نشود فضا، فضای مناسبی برای شرکت و توسعه این رشته در ایران وجود نخواهد داشت.
باید توجه داشت که تمامی مطالب در وزارت ورزش و جوانان به صورت مکتوب وجود دارد. وقتی شخصی مسوول یک فدراسیون است کمتر کسی شهامت آن را داشته که مشکلات، معضلات و زنجیره فسادی که وجود دارد را مکتوب اعلام کند، من در دوره ریاست خود این کار را انجام دادم و منافع شخصی خود را نادیده گرفتم و به فکر رشد و اعتلای این رشته بودم و به فکر حفظ سمت خود نیز نبودم بلکه به فکر سالم سازی و پاک بودن این سیستم و مبارزه با فساد بودم که در حقیقت سرلوحه دستورات رئیس دولت ماست، خود جناب رئیس جمهور محترم و معاون اولشان جناب آقای جهانگیری به صراحت می گویند که در امر مبارزه با فساد جدی هستند و از طرفی جناب آقای سلطانی فر مهمترین برنامه های خود را مبارزه با فساد اعلام کردند.
در حال حاضر صحبتی در ارتباط با وزیر سابق ورزش و جوانان و معاون وقت ایشان (محمود گودرزی) ندارم که وی با این رشته ورزشی چه کرد!؟ اما در آن دوره در ارتباط با فسادهای درون فدراسیون نامه هایی به خدمت او ارسال کردم که تماما با مدارک و مستندات قابل دفاع بود اما متاسفانه به جای استقبال از این اقدامات، در یک حرکت سرخپوستی نسبت به عزل بنده اقدام کردند و شخصی را در فدراسیون گذاشتند تا بتوانند انتخابات را برای جناح خاصی برنامه ریزی کنند و کارهایی که می خواستند انجام دهند و عاقبت این کار را هم می بینیم که چه شده و چه خواهد شد.


برنامه ریزی انتخابات چگونه صورت گرفت؟

به طور مثال در دوره قبل از تصدی اینجانب در فدراسیون به 23 نفر کارت مربیگری درجه یک دادند بدون آنکه دوره ای برگزار کرده باشند و با این قبیل کارها توانستند افراد شرکت کننده در انتخابات را آن طور که خود می خواهند مهندسی کنند.
در آن انتخابات نماینده ورزشکاران و نماینده باشگاه ها و مربیان برخلاف ضوابط و مقررات انتخاب شده بودند و حتی زمان معرفی آنها نیز به جای دوهفته زودتر در ظهر ۲ روز مانده به انتخابات اسامی را اعلام کردند و آنهم نه به اینجانب که یکی از کاندیداها بودم!!

نماینده ورزشکاران باید بالاترین ورزشکار با بالاترین درجه قهرمانی مسابقات باشد در آن سال تاپ ترین ورزشکاران ما مسعود ذات پرور و بابک اکبرنیا و سجاد نیکنام بودند که که به جای آنها یک ورزشکاری که حائز احراز شرایط نبود جایگزین کردند.
برای نماینده مربی ها نیز باید مربی تیمی که ما اعزام کرده بودیم و قهرمان جهان شد انتخاب می شد. برای نماینده مربی ها محرم پناهی یا حمید خدادادی و یا آقای نعمتی باید در انتخابات حضور پیدا می کردند که هیچ کدام دعوت نشدند.

در این انتخابات نماینده مربیان، نماینده ورزشکاران و نماینده باشگاه ها به طور صحیح انتخاب نشده بودند.


بهترین اقداماتی که در زمان تصدی پست ریاست فدراسیون بدنسازی انجام دادید چه بود؟

بهترین اقدام را من نباید بگویم چیست. اما اگر بخواهم به مهم ترین مواردی که در زمان تصدی من صورت گرفت می توان به مبارزه با فساد، مبارزه با دوپینگ، ریشه کن کردن دست قاچاقچی های دارو و مکمل، دلالان انتخاب نفرات تیم های ملی از فدراسیون بود و همچنین فراهم کردن بستر سالم سازی، جلوگیری از خرید و فروش کارت های مربیگری و... اشاره کرد.
همچنین ریشه کن کردن باند فسادی که ورزشکاران را بدون ضابطه به خارج از کشور اعزام می کردند و این اتفاق باعث می شد که برخی بنام ورزشکار یا مربی و کادر از کشور خارج شوند و از قرار معلوم مواردی از عدم بازگشت این افراد نیز وجود دارد. به طور مثال این افراد تحت عنوان انجمنی از ورزشکاران پول می گرفتند و ورزشکاران را به خارج اعزام می کردند خیلی از افراد را بدون اینکه ورزشکار باشند به خارج از کشور اعزام شدند و برخی از همین افراد پناهندگی گرفته و به کشور بازنگشتند. نامه نگاری های که با سفارت خانه هایی مثل مجارستان انجام شده موجود است که سیستم های نظارتی رسیدگی کنند. مطلب تعجب آور سکوت مسوولین ورزش کشور و فدراسیون وقت بود .
با افتخار اعلام می کنم زمانی که مسوول بودم توانستم دوره های تقلبی که برگزار می شد را ابطال کرده و شاید از همه مهم تر توانستم به سختی ایران را به IFBB برگردانم و اعتبارم را در این کار گذاشتم. بحث حضور یافتن ایران در IFBB و اینکه چگونه اینکار را انجام دادم خودش احتیاج به بحثی جدا دارد.
اگر جامعه پرورش اندام از من راضی نبودند اصراری بر کاندیدا شدن بنده در انتخابات فدراسیون نمی کردند و من هم با شرمندگی از همه ی دوستان وارد این مرحله نشدم.

فدراسیون بدنسازی

در آن زمان دست قاچاقچیان دارو و مکمل و دلالان انتخاب نفرات تیم های ملی را از حضور در فدراسیون کوتاه شد. آن ها در مقابله با این حرکت هر روز 4 5 نفر را به طبقات وزارت ورزش می فرستادند و حتی امتیاز یک نشریه را خریدند و با جو سازی و نشر اکاذیب و توزیع آن نشریه در طبقات وزارت ورزش جوسازی هایی را انجام می دادند.

با توجه صحبت شما در ارتباط وجود قاچاقچی در فدراسیون قبل از حضور شما، آیا پس از شما مجدد این افراد به بدنه فدراسیون نفوذ کرده اند؟

من فدراسیون را رصد نمی کنم و نمی توانم در این زمینه اظهار نظر کنم. نه این فدراسیون را رصد می کنم نه آن را دنبال می کنم چون تا وقتی به سوالاتی که طی نامه ای که به وزارت ورزش ارائه کردم پاسخی داده نشود علاقه ای به پیگیری این فدراسیون هم ندارم. باید شخصی اظهار نظر کند که در این زمینه اشراف داشته باشد.

نقاط قوت و ضعف فدراسیون در زمان واگذاری فدراسیون به ریاست بعدی چه بود؟

من ریاست را واگذار نکردم. شیوه برکناری من از ریاست فدراسیون اینگونه بود که متعاقب مکاتبات قبلی آبان ماه 92 مشکلات فدراسیون را در نامه ای به آقای نصرالله سجادی که آن زمان معاون ورزش قهرمانی بود ارسال کردم و درخواست جلسه ای کردم که با حضور او نماینده حراست و نماینده بازرسی تشکیل شود.

من اعلام کردم که علاوه بر مسائل مندرج در نامه مسائل محرمانه دیگری هم هست که می خواهم در آن جلسه بازگو کنم. آقای سجادی جواب نامه من را نداد و من پیگیر جواب نامه بودم پس از گذشت 20 روز از آبان ماه 92 حدود ساعت 12 تماسی با رئیس دفتر ایشان گرفتم و بر اهمیت نامه تاکید کردم و پیگیر جلسه مورد نظر شدم.

آن روز حدود ساعت 15 از فدراسیون خارج شدم حدود ساعت 16  نایب رئیس فدراسیون با من تماس گرفت و اعلام کردند که شما را برکنار کرده اند، از ایشان خواستم ماجرا را برایم توضیح دهد و او اعلام کرد از دفتر آقای سجادی تماس گرفتند که آشتیانی را برکنار کنید و الان هفت هشت نفر داخل اتاق شما هستند و در حال لاک و مهر کردن تمام دفاتر هستند، حتی رمز دبیرخانه را نیز تغییر دادند.

من از این اتفاق تعجب کردم؛ به جای آنکه به ریشه فساد رسیدگی شود با عاملی که با فساد مبارزه می کند برخورد می کنند و اینکه این مسائل در حال حاضر وجود دارد یا خیر بهتر است اینجانب اظهار نظر نکنم.

از آقای سجادی سوال بفرمایید که چرا پاسخ نامه ی آشتیانی که در آن به اعزام های غیرقانونی ورزشکاران، تخلفات در مدارک و... ذکر شده بود را نداد و چرا جلوی این افراد را نتوانستند بگیرند!! آقای نصراله سجادی باید پاسخگو باشد. در ارتباط با سوالتان و سمت و سو داشتن فدراسیون در جریان انتخابات سال های ۱۳۸۸ و قبل از مسوولیت اینجانب و اینکه جانبداری از فرد و جریانی خاص می کرده اند نیز باید بگویم که مطالب و مستنداتی وجود دارد که از حوصله کاری اینجانب خارج است و در صورت لزوم کار سیستم های نظارتی است.

صحبت آخر

اگر اطلاعات به نحو مقتضی به آقای سلطانی فر داده شود ایشان در راه مبارزه با فساد با احدی تعارف ندارد. اگر اطلاعات درستی به ایشان بدهند و او را در جریان اتفاقات قرار دهند ایشان به طور قطع با عوامل فساد برخورد خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه