English

پارکور بازان هنوز بیمه ورزشی نیستند

پارکور ورزش هنجار شکن نیست/در حال رایزنی برای به رسمیت شناخته شدن پارکور هستیم

مسیر از قبل تعریف شده نیست این فرد است که تصمیم می گیرد با استفاده از توانایی های فردی و جسمانی خود از کدام مسیر برود و از کدام شیوه ی حرکتی برای عبور از موانع استفاده کند . در حال حاضر مسئولان ورزش کشورمان پارکور را زیر مجموع ورزش های کشور نمی دانند و به همین دلیل علاقه مندان این رشته ورزشی به طور پنهانی و دور از هرگونه امکانات جغرافیایی در ملاء عام به فعالیت های سالم بدنی خود ادامه می دهند.

پارکور ورزش هنجار شکن نیست/در حال رایزنی برای به رسمیت شناخته شدن پارکور هستیم

مخفی ماندن و یا توجه نکردن به این رشته ورزشی که در سراسر دنیا جایگاه مقبولی دارد زمینه ساز تهیه گزارشی در این خصوص شد.به همین منظور با حامد هائدی ورزشکار و مربی سرشناس ورزش پارکور به گفت وگو نشستیم تا از درد و دل و نبود امکانات مکانی برای فعالیت این ورزشکاران آگاه شویم.

وی در تشریح زندگینامه و فعالیت ورزشی خودبا خبرنگار خبرگزاری موج اینگونه سخن آغاز کرد:

من حامد هائدی از سال 1367 مشغول ورزش هستم. در ابتدا 2 سال ژیمناستیک کار کردم و بعد از آن به ورزش های رزمی روی آوردم.  همچنین در سال 2007 جز تیم ملی آمادگی جسمانی به مسابقات بلگراد اعزام شدیم. در سال 1380 با مرحوم پیمان ابدی آشنا شدم که بعنوان یک بدلکار به ایران آمده بود، بعد از آن کم کم با ورزش پارکور آشنا شدم. از آن سال به بعد یک گروه تشکیل دادیم بعنوان هیتال پاپ که هیتال یک کلمه فارسی به معنی مرد قوی است.

وی ادامه داد: وزارت ورزش به رشته های ورزشی جدید از قبیل پارکور چندان اهمیتی نمی دهد. در ارتباط با پارکور وزارت در حال حاضر این ورزش را به رسمیت نمی شناسد و در حال رایزنی برای به رسمیت شناخته شدن این ورزش هستیم. 

MOSN9905 copy

آیا با مرحوم پیمان ابدی فعالیت سینمایی داشتید؟

من با مرحوم ابدی چند ماه بیشتر کار نکردم و افتخار نداشتم با او همکاری بیشتری داشته باشم. اما از طریق وی با بدلکاران دیگر آشنا شدم که سکوی پرتابی بود برای آشنایی با ورزش های مهیج و فنون مربوط به هنر سینما که این نیز می توانست مخاطب را جذب این ورزش پرتحرک کند.

رویکرد جوانان به پارکور چطور است آیا اشتیاق به این ورزش در جوانان و نوجوانان دیده می شود؟

بله! خوشبختانه با وجود حرکات نمایشی پارکور  جوانان زیادی علاقه مند هستند که به این ورزش بپردازند حتی روز های تعطیل شاهد هستیم که جوانان حرکات پارکور را در بوستان ها به نمایش می گذارند البته تبلیغات در فضای مجازی هم جایگاه خاص خودش را در رونق این ورزش ایفا کرده است.

حرکت+های+پارکور+و+پیرامید (1)

آیا وزارت ورزش از ورزش پارکور حمایت می کند؟

با توجه به نامه نگاری هایی که تا به حال انجام دادیم هنوز نتوانستیم کرسی در وزارت داشته باشیم اما همچنان در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم برای ورزش پر طرفدار پارکور جایگاهی بدست بیاوریم.

آیا ورزشکاران پارکور بیمه ورزشی می شوند؟

خیر ! متاسفانه ما بیمه ورزشی به اسم پارکور نداریم. به همین دلیل ورزشکارانی که به باشگاه من می آیند را به اسم ورزش های همگانی بیمه می کنیم. زیرا تنها رشته ورزشی که به پارکور نزدیک است ورزش آمادگی جسمانی می باشد.

در کشور ما پارکور به عنوان ورزش هنجار شکن معرفی شده آیا شما به این موضوع اعتقاد دارید؟

یکسری ورزش جدید در دنیا جایگاه خاص و پرطرفداری بین جوانان دارد به اسم ورزش های بی قانون. به این دلیل اسم این ورزش ها بی قانون است که فدراسیون ، انجمن، تعرفه و یا اساس نامه خاصی ندارد. این ورزش ها معمولا برای بچه های خیابانی است پس طبعا امثال ورزش های پارکور بانجی جامپینگ و برک دنس خیلی بین جوانان جا افتاده است، ما نباید همان تفکر گذشته را نسبت به ورزش داشته باشیم زیرا این ورزش ها جدید و به صورت مدرن اداره می شوند. پارکور هنجار شکن نیست و برای اینکه به نوعی بتوانیم این ورزش را در دست داشته باشیم آن را زیر نظر یک انجمن و یا فدراسیون قرار خواهیم داد.

حرکت+های+پارکور+و+پیرامید

در جریان مصاحبه با این ورزشکاران، تلاش کردیم تصاویری از عملیات و تحرکات ورزشی آن ها برای مخاطبان تهیه کنیم که متاسفانه با مخالفت مسوولان پارک آب و آتش مواجه شدیم زیرا تاکید داشتند که این تحرکات ورزش نیست و آنها مجاز به انجام آن در بوستان نیستند. بنابراین برای گرفتن گزارش تصویری از این حرکات مجبور به ترک پارک آب و آتش شدیم و به پارک دیگری رفتیم.(گزارش تصویری)

جامعه شناسان معتقدند برای ایجاد نشاط در یک جامعه، ورزش بهترین عامل است و پارکور که نشان خوبی از سلامتی جسم و روان فرد دارد همانند دیگر رشته های ورزشی می تواند مانع افزایش اعتیاد در میان جوانان کشور شود و بیش از این شاهد صحنه های نگران کننده معتادان در برخی بوستان ها نباشیم .

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه