English

رشید حیدری مقدم:

موج آنفولانزا در بدترین حالت خود در نیمه اول آذر اتفاق افتاد/بازگشت به وضعیت عادی در ده روز آینده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا استان همدان از اتمام موج بیماری آنفولانزا خبر داد و عنوان کرد: موج آنفولانزا در بدترین حالت خود در نیمه اول آذر اتفاق افتاد ودر این زمینه از مصرف خودسرانه انتی بیوتیک ها و کرتون ها علی الخصوص دگزامتازون خودداری شود.

موج آنفولانزا در بدترین حالت خود در نیمه اول آذر اتفاق افتاد/بازگشت به وضعیت عادی در ده روز آینده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، رشید حیدری مقدم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا استان همدان ، در ویژه برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به ویروسی بودن بیماری آنفولانزا، عنوان کرد: این بیماری در اسپانیا اپیدمی ای را پیاده کرد که منجر به مرگ و میر زیادی شد؛

آنفولانزایی که اکنون شایع است، h1n1 نام دارد و در بازه های زمانی 5 تا ده سال، یکبار، با توجه به سطح ایمنی جامعه اتفاق می‌افتد.

حیدری مقدم با اشاره به اینکه اپیدمی های گذشته  که در سال های 1394 و 1388 در ایران اتفاق افتاد، افزود: اکنون آنفولانزایی که h1n1  نام دارد ، نیمکره شمالی زمین را درگیر کرده است وایران نیز در این بخش قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه شیوع آنفولانزا در هر سال وجود دارد، گفت: شیوع آنفولانزا دارای شدت و ضعف است، اما در سال جاری دو الی سه هفته زودتر به وقوع پیوست و با شدت بیشتری همراه بود.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در  98 درصد از مواقع بدون نیاز به درمان، می تواند با استراحت و خوردن مایعات بهبود پیدا کند، عنوان کرد: دو درصد از کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند دارای بیماری زمینه ای همچون دیابت کنترل نشده کودکان زیر 5 سال، مادران باردار و کسانی که به هر دلیلی نقص سیستم ایمنی دارند یا شیمی درمانی می‌شوند؛ هستند. این افراد نیاز به درمان و مراقبت بیشتری دارند.

وی ضمن تاکید بر اینکه جمع بندی نهایی آمار مرگ و میر باید به ارزیابی وزارت وزارت بهداشت برسد، عنوان کرد: تاکنون 81 مورد مرگ و میر بر اثر آنفولانزا در سراسر کشور گزارش شده است و این ارزیابی باید به جمع بندی نهایی وزارت بهداشت برسد؛ اما می‌توان گفت امسال روند آنفولانزا در سال جاری با شدت بیشتری نسبت به سال گذشته همراه بوده است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با اشاره به برگزاری کنفرانس جهانی مراکش توسط سازمان بهداشت جهانی گفت: با توجه به کنفرانس جهانی مراکش، سازمان بهداشت جهانی برای این اتفاق هشدار داد و در استان همدان نیز بر مبنای این اعلام تعابیر لازم صورت گرفت.

حیدری مقدم افزود: در این زمینه بیشترین تمرکز دانشگاه علوم پزشکی بر آموزش بوده است، در دانشگاه، مدارس و زندان ها و ... آموزش های لازم توسط وزارت بهداشت انجام گرفت؛ دارو به میزان کافی برای تمامی بیمارانی که احتمال بستری آن ها در  بیمارستان های استان پیش بینی شده بود، تهیه شد و خوشبختانه توانستیم سیل این بیماری را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه پیک یا اوج این بیماری ششم، هفتم، هشتم و نهم  آذرماه بود، افزود: بالاترین شدت این بیماری در استان در نهم آذرماه بود که کنترل های مربوطه صورت گرفت و شانزدهم آذرماه نیز مورد مثبتی از آنفولانزا گزارش نشد و طی هفت تا ده روز آینده به روال عادی بازخواهیم گشت.

وی همچنین درباره کیفیت دارو های آنفولانزای موجود در بازار عنوان کرد: دارو های موجود در بازار دارو هایی هستند که مورد تایید وزارت بهداشت جهانی بوده واز انجائیکه این بیماری گستره جهانی دارد، داروهایی که در این بیماری درنظرگرفته شده است در کشورهای دیگر یکسان بوده و همگی از کیفیت بالایی برخوردار است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا استان همدان با بیان اینکه این دارو از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، مطرح کرد: در این حوزه مصرف خودسرانه برخی از آنتی بیوتیک ها یا کورتون ها که سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند، می تواند وضعیت این بیماری را وخیم کند.

حیدری مقدم با تاکید بر اینکه بخش زیادی از تخت های بیمارستان خالی درنظرگرفته شده است تا بتوان در شرایط لزوم، عده ای را بستری کرد، یادآور شد: از ابتدای مهر الی  16آذرماه در بازه ای  75 روزه، 163 مورد مثبت آنفولانزا گزارش شده است که اوج این موضوع در نهم آذرماه بوده است؛

وی با اشاره به مجموع مراجعاتی که صورت گرفته است، گفت: 635 بیمار بستری شدند و در بازه زمانی 16 روزه آذر ماه نیز 335 نفر بستری شدند و در 16 آذر ماه مورد بستری نداشتیم.

وی با بیان اینکه میزان درگذشتگان این بیماری را نیز وزارت بهداشت اعلام خواهد کرد، ابراز کرد: اغلب کسانی که فوت کردند از سالمندان و یا افرادی بودند که بیماری زمینه ای داشتند، البته در استان همدان عوارض بسیار کمتری از میانگین موجود در کشور حاصل شده است.

وی در ادامه افزود:  واکسن آنفولانزا برای کسانی که مشکل زمینه ای نداشته اند، توصیه نمی‌شود، چرا که بعد از دو تا سه هفته ایمنی در بدن ایجاد می کند و اکنون نیز لزومی به مصرف واکسن آنفولانزا نیست، مگر کسانی که در گروه های پر خطر وجود دارند؛ واکسن به اندازه گروه های پر خطر وجود دارد.

حیدری مقدم با بیان این نکته که بهترین زمان انجام واکسن آنفولانزا 15 شهریور تا 15 مهر ماه است، ابراز کرد: در ارتباط با راه های پیشگیری از این بیماری و همینطور در بیماری های غیر واگیر و بیماری های واگیر، خودمراقبتی و رعایت بهداشت فردی موثر است و می تواند کلید رعایت پیشگری از شیوع انفولانزا باشد؛ از روبوسی و دست دادن به یکدیگر در این شرایط خودداری کنیم.

وی همچنین افزود: در این شرایط بایستی رعایت بهداشت فردی از سوی همه افراد جامعه صورت گیرد، همگی شست و شوی دست انجام دهند و اگر به سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا شدند دریافت مایعات گرم و همچنین استراحت کافی داشته باشند؛ اگر کودکان و فرزندان دارای علائم سرماخوردگی هستند از رفتن آن ها به مدرسه خودداری کنند.

دوره این بیماری 3تا 7 روز است  و بعد از این مدت بیماری زایی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با هشدار در مصرف خودسرانه دارو، مطرح کرد: از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها و کرتون ها علی الخصوص دگزامتازون که متاسفانه پر مصرف است، خودداری شود؛ همچنین اگر فردی دارای علائم حاد از جمله تب شدید، سردرد، خلط خونی و سرفه کنترل نشده بود حتما به پزشک مراجعه کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان در بخش پایانی سخنان خود از اتمام موج این بیماری خبر داد و عنوان کرد: موج آنفولانزا در بدترین حالت خود در نیمه اول آذر است و  بعد از فروکش کردن این موج دیگر دغدغه ای برای شکل گیری آنفولانزا نداریم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر