English

غلامعلی حداد عادل عنوان کرد:

اشاره به راه ابریشم در سفرنامه ناصرخسرو و گلستان سعدی

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه در سفرنامه ناصرخسرو و گلستان سعدی به راه ابریشم اشاره شده است، گفت: ایران در گذشته نقش تعیین کننده‌ای در جاده ابریشم داشته است، امیدواریم امروز نیز بتواند در احیا آن نقش مهمی را ایفا کند.

اشاره به راه ابریشم در سفرنامه ناصرخسرو و گلستان سعدی

به گزارش خبرگزاری موج همدان، غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب  فارسی در کنفرانس بین‌المللی گفت‌و‌گوی بین ادیان و گفت‌و‌گوی‌‌ بین فرهنگی در مسیر جاده ابریشم با تاکید بر تاثیر ادیان بر میراث فرهنگی، بیان کرد: برای بنده جای خوشبختی است که در این همایش می‌توانم در مورد تاثیر ایران در جاده ابریشم سخن بگویم.

 

اشاره به راه ابریشم در سفرنامه ناصرخسرو و گلستان سعدی

 وی گفت: تا چند دهه پیش جاده ابریشم  تنها یک خاطره بود،  اما در دهه‌های اخیر و پیگیری یونسکو و به ویژه کشور چین، جاده ابریشم به یک خاطره نو مبدل شد.

 حداد عادل در ادامه سخنانش تصریح کرد: چینی‌ها مفهموم جاده ابریشم را از نو تجدید کردند و از زمانی که رییس جمهور چین، عنوان این جاده را راهبرد اصلی همکاری بین‌المللی قرار داد، مفهموم جاده ابریشم زنده شده است.

حداد عادل  در کنفرانس بین‌المللی گفت‌و‌گوی بین ادیان و گفت‌و‌گوی‌‌ بین فرهنگی در مسیر جاده ابریشم با اشاره به اینکه در چهار سال اخیر برای شرکت در همایش‌های جاده ابریشم شرکت کرده‌ام ، گفت: چین جاده ابریشم را به عنوان نماد حضور خود در روابط بین‌المللی انتخاب کرده است و می‌خواهد به روایتی آن را تعبیر کند.

اجلاس ابریشم

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این مطلب که جاده ابریشم دارای ابعاد گوناگون اقتصادی، جغرافیایی و.... است، گفت: توجه این همایش از لحاظ فرهنگی است و ایران در گذشته در جاده ابریشم نقش پررنگی داشته و امیدواریم امروز نیز بتواند نقش خود را در احیا این جاده داشته باشد.

حداد عادل  در کنفرانس بین‌المللی گفت‌و‌گوی بین ادیان و گفت‌و‌گوی‌‌ بین فرهنگی در مسیر جاده ابریشم ابراز کرد: تکیه این همایش بر جنبه دینی و معنوی و اخلاقی آن است و یکی از راه‌های تحقیق مراجعه به منابع ادبیات کهن فارسی است که در کتاب های قدیمی مانند «مثنوی معنوی» داستان‌های بسیاری در خصوص تجارت وجود دارد.

وی با بیان اینکه نمونه‌های خواندنی و شنیدنی در مورد سفر و  جاده ابریشم در ادبیات ایران وجود دارد که از آن جمله سفرنامه ناصر خسرو است، گفت: ناصر خسرو شاعر بزرگ ایرانی هزار سال پیش سفر کرده است و این کتاب را به زبان فارسی نوشته است.

حداد عادل در اجلاس ابریشم1

حداد عادل بخش‌های از کتاب سفرنامه ناصر خسرو را خواند و افزود: منبع دیگر کتاب معروف «گلستان» سعدی است که شناخته شده‌ترین اثر ادبیات فارسی است که به زبان‌های مختلف نیز ترجمه شده است، حکایتی دارد که دنیای اقتصاد و تجارت و جاده ابریشم را در ۸۰۰ سال پیش ترسیم می‌کند.

وی  در کنفرانس بین‌المللی گفت‌و‌گوی بین ادیان و گفت‌و‌گوی‌‌ بین فرهنگی در مسیر جاده ابریشم با تاکید بر اینکه جاده ابریشم مسیر تحرک و پویایی فعالیت بوده است، عنوان داشت: این جاده، یک جاده همه جانبه است که رکن اصلی آن فرهنگ بوده و مردمی که در این جاده حرکت می‌کردند در یک سپهر فرهنگی بودند و دارای فرهنگ مختلف بودند که این ادیان مختلف یکدیگر را تحمل می‌کردند و اگر ابن نبود نمی‌توانستند یک راه اقتصادی را برای هزار سال نگه دارند.

وی افزود: ادیان حوزه جاده ابریشم در اصل اعتقاد به دین هم نظر بودند و در اصل دین هیچ اختلافی نبود و فقط در نوع آن بود و همین وجه اشتراک بنیادی و رعایت اصول اخلاقی بود.

حداد عادل  در کنفرانس بین‌المللی گفت‌و‌گوی بین ادیان و گفت‌و‌گوی‌‌ بین فرهنگی در مسیر جاده ابریشم با بیان اینکه در جاده ابریشم تجارت چند طرفه بوده است، گفت: دنیای امروز تفاوت عمده با روح حاکم بر جاده ابریشم دارد و دنیای غرب می‌خواهد کالای خود را به بازرگان قدیم بفروشد به فکر سود یک طرفه است و خودش کالایی که می‌خرد و می‌فروشد را قیمت گذاری می‌کند.

وی اظهار کرد: علاوه بر این در دوران استعماری که هنوز هم روح آن زنده است مقصود از روابط اقتصادی تسلط سیاسی بر کشورهای دیگر است.

این مسئول  در کنفرانس بین‌المللی گفت‌و‌گوی بین ادیان و گفت‌و‌گوی‌‌ بین فرهنگی در مسیر جاده ابریشم عنوان کرد: میراث ملموس و ناملموس بر ادیان تاثیر انکارناپذیری دارند و مردم عبادت را با هنر همراه می‌کردند و عبادت و نیایش از دل هنر برمی‌خیزد و نیایش‌ها بهترین قطعات ادبی است.

حداد عادل در اجلاس ابریشم 3

حدادعادل با بیان اینکه قرآن ادبی‌ترین متن عربی است، اظهار داشت: معابد را به هنری‌ترین شکل می‌سازند که زیباترین هنر یک قوم است و اگر این حذف شود برای میراث فرهنگی چه می‌ماند و بهترین میراث هنری را مردم دین‌دار ساختند و گفت‌وگوی میان ادیان بستر مناسبی برای میراث فرهنگی است و می‌تواند اقتصاد و تجارت را از اینکه به یک ابزار استعماری مبدل شود حفظ کند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی  در کنفرانس بین‌المللی گفت‌و‌گوی بین ادیان و گفت‌و‌گوی‌‌ بین فرهنگی در مسیر جاده ابریشم با تاکید بر وجوه مشترک بین ادیان و مذاهب ، تصریح کرد: زمانی که پیروان ادیان کنار هم می‌نشینند اگر توجه خود را به نقاط مسترک توجه کنند بی‌شک همزیستی بهتری خواهیم داشت و بسیاری از این اختلافات ظاهری و سطحی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر