English

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مرکزی:

۵۸ متقاضی گواهی محصول سالم در استان مرکزی‌ ثبت نام کردند

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۵۸ متقاضی در استان برای دریافت گواهی محصول سالم ثبت‌نام کرده‌اند که تاکنون برای پنج متقاضی QRکد صادر شده است.

۵۸ متقاضی گواهی محصول سالم در استان مرکزی‌ ثبت نام کردند
به گزارش خبرگزاری موج مرکزی

، «قاسم قدمی» روز شنبه در گفت‌وگویی‌ با تاکید بر این اعتقاد که محصولات کشاورزی سالم هستند و نقض این موضوع در صورتی است که خلاف آن ثابت شود، افزود: پیشروی جهاد کشاورزی استان مرکزی در راستای اجرای برنامه کشوری برای تولید محصول سالم در واقع ارتقای کیفیت محصولات به سطح بالاتر است.

وی ادامه داد: شناسنامه‌دار شدن هشت محصول صیفی سبزی از جمله فلفل سیاه، کرفس و کاهو و سه محصول باغی شامل انار، انگور و پسته در استان مرکزی از برنامه‌هایی است که در راستای ارتقای سلامت محصولات کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: روند شناسنامه‌دار شدن محصولات مورد نظر به این صورت است که از مرحله کاشت تا برداشت توسط کارشناس مورد تایید تحت نظارت قرار می‌گیرد و بعد از تایید شناسنامه محصول صادر می‌شود.

قدمی تصریح کرد: ۲ نوع گواهی برای محصول سالم وجود دارد که شامل دریافت QRکد و گواهی حد مجاز آلاینده‌ها است که هر کدام مراحل خاص خود را دارند.

وی گفت: برای دریافت QRکد متقاضی باید وارد سامانه صدور مجوزهای محصولات کشاورزی شود و تقاضای خود را برای محصول مورد نظر ثبت کند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: تمام مراحل تولید محصول توسط کارشناس مورد تایید سازمان نظام مهندسی بررسی و ثبت می‌شود و در صورت وجود مشکل مشاوره ارائه و اصلاح انجام می‌پذیرد.

قدمی اظهار کرد: در نهایت بعد از تایید محصول یک QRکد اختصاصی داده می‌شود که خریدار با اسکن این کد می‌تواند تمام اطلاعات مربوط به محصول را از زمان کاشت با برداشت مشاهده کند.

وی عنوان کرد: از فروردین ۱۴۰۳ داشتن این کد برای محصولات صادراتی الزامی است و تولیدکنندگان باید نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مرکزی در خصوص نحوه و مراحل دریافت گواهی حد مجاز آلاینده‌ها نیز تصریح کرد: در ابتدا تقاضای فرد از طریق سامانه جهاد کشاورزی ثبت و توسط یک مدیرکنترل کیفی مراحل بررسی و تایید می‌شود در مرحله بعد محصول توسط یک شرکت بازرسی مورد تایید و دارای تاییدیه مورد آزمایش قرار می‌گیرد و میزان سموم، فلزات سنگین و آلاینده‌ها ارزیابی می‌شوند.

ادامه داد: در نهایت محصول توسط مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و اداره کل استاندارد ارزیابی و گواهی‌نامه صادر می‌شود.

قدمی با بیان این نکته که حدود پنج متقاضی برای محصولات از جمله لوبیا و نخود در استان مرکزی این گواهی را دریافت کرده‌اند، خاطر نشان کرد: یکی از نقاط ضعف در خصوص این محصولات نبود مکان مشخص برای عرضه و اطلاع‌رسانی در این خصوص است.

وی افزود: همچنین باید توجه داشت که تولید این محصولات هزینه بیشتری نسبت به شرایط عادی دارد، اما متاسفانه تضمینی برای عرضه با قیمت متناسب وجود ندارد که این موارد از دلایل رغبت پایین تولیدکننده در این جریان است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مرکزی در رابطه با اقدامات این سازمان جهت اطلاع‌رسانی در این زمینه گفت: کلاس‌های متعددی برای کارشناسان، بهره‌برداران، تولیدکنندگان، واحدهای گیاه پزشکی و فروشندگان سموم برگزار شده است که در خصوص مواردی از جمله سموم کم‌خطرتر و نیز مراحل صدور این گواهی‌نامه اطلاع‌رسانی انجام شود.

قدمی با تاکید بر این نکته که هدف گستردش تولید این نوع محصولات است، عنوان کرد: ۵۸ متقاضی برای دریافت QRکد ثبت نام داشته‌اند که برای پنج متقاضی کد صادر شده است.

وی در پایان با بیان اینکه برای صادرات محصولات کشاورزی به برخی از کشورها نیاز به تاییدیه سازمان غذا و دارو نیز وجود دارد، گفت: باید توجه داشت که این محصولات از نظر شکل ظاهری متفاوت هستند و به درجه‌های یک، ۲ و سه تقسیم می‌شوند و از نظر بوته و ماهیت تفاوتی وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه