English

کاشت ۲۶۰ هزار اصله نهال در استان مرکزی

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۲۶۰ هزار اصله نهال و بذر در راستای طرح پوشش سبز و با هدف مقابله با خشکسالی در استان کاشته شد و این روند همچنان نیز ادامه دارد.

کاشت ۲۶۰ هزار اصله نهال در استان مرکزی
به گزارش خبرگزاری موج مرکزی

، «رضا عظیمی» روز چهارشنبه در گفت‌وگویی افزود: اگر چه در این طرح از گونه‌هایی مانند بذر بادام‌چه که به کم‌آبی و خشک‌سالی مقاوم است استفاده شده است، اما به دلیل کمبود بارندگی احتمال خشک شدن ۲۵ درصد از نهال‌های کاشته شده وجود دارد.

وی با بیان اینکه این طرح در قالب کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال در استان اجرا شده است، ادامه داد: اجرای کامل این طرح به افزایش پوشش سبز و در نهایت کاهش اثر خشکسالی و برون رفت از بحران ناشی از آن کمک خواهد کرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: عملیات ایجاد طرح‌های آبخیزداری از دهه ۷۰ در استان شروع شد که تاکنون ۱۲ هزار و ۸۰۰ سازه در استان ایجاد شده است و در مجموع ۷۸ میلیون مترمکعب از روان‌آب‌ها از این طریق جمع‌آوری می‌شود.

عظیمی با بیان اینکه جمع‌آوری این میزان آب در سازه‌ها باعث تقویت منابع آب زیرزمینی و هدر رفت آب می‌شود، عنوان کرد: ۲۵ هزار هکتار از اراضی استان هنوز تحت پوشش این سازه‌ها قرار ندارند.

وی ادامه داد: باتوجه به تخصیص ۳۰ درصد اعتبار ملی و استانی به صورت سالانه برای ایجاد این سازه‌ها مابقی اراضی استان نیز به مرور تحت پوشش قرار می‌گیرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در پاسخ به این سوال که کمبود بارش‌های امسال تاکنون چه ضررهایی به عرصه‌های منابع طبیعی استان وارد کرده است، عنوان کرد: سازه‌های آبخیزداری به دلیل نبود بارش آبگیری نشده‌اند، اما رگبارهای پراکنده‌ای که در استان شاهد آن بودیم در تقویت آب‌های زیرزمینی تاثیرگذار بود و امیدواریم تا پایان سال و بهار آینده بارش‌ها جبران کننده باشند.

عظیمی در خصوص پدیده فرونشست زمین در استان مرکزی نیز اظهار کرد: متاسفانه هم‌اکنون شرایط مناطقی مانند کویر میقان اراک، بخش‌هایی از دلیجان، کمیجان و میلاجرد مناسب نیست و شاهد افزایش فرونشست هستیم اما در مجموع امیدواریم با تمامی اقدامات از جمله اقدامات بخش آبخیزداری در آینده بهبود وضعیت آب زیرزمینی حاصل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه