English

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی:

جشن ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ برگزار می شود

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در تلاشیم به مناسبت ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ جشنواره باشکوهی در این مکان برگزار کنیم.

جشن ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی، مصطفی مرزبان مدیر کل امروز 10 مهر 1402 با اعلام این خبر افزود: برای بازگشایی درهای این کاروانسرا بر روی علاقه مندان در حال پیگیری و تعامل با مالک این بنا هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: این کاروانسرا با پیگیری های ۲ ساله به عنوان یکی از آثار تاریخی جهان در فهرست یونسکو به ثبت رسیده و در سال‌های گذشته در چندین مرحله مرمت‌های اضطراری آن انجام شده است.

مرزبان افزود: کاروانسرای باغ شیخ یا کاروانسرای عبدالغفار خان دومین اثر ثبت شده استان مرکزی در فهرست جهانی است و  ثبت جهانی این اثر تاریخی، اتفاقی بسیار مهم برای استان و شهرستان ساوه است.

وی ادامه داد؛ در نظر داریم با همکاری ادارات، اهالی و دهیاران روستاهای احمدآباد و باغ شیخ جشنی را به مناسبت ثبت جهانی در ۲۳ مهر سال جاری با حضور مردم منطقه برگزار کنیم و لوح ثبتی جهانی را به مالکان تقدیم کنیم.

مرزبان با اشاه به اینکه تا کنون جلسات مختلفی برای رفع اختلافات حقوقی بین مالکان با همکاری فرمانداری برگزار شده افزود: امیدواریم به زودی با بخش خصوصی این مشکل برطرف تا با گشایش درها کاروانسرا آماده بازدید عموم و علاقه‌مندان شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: کاروانسرای باغ شیخ از بناهای دوره قاجار است که علاوه بر فضای کاروانسرا، دارای یک آب انبار، حسینیه و محراب است که در چهاردهم مهر سال 1354 خورشیدی به شماره 1158 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مرزبان افزود: کاروانسراها در ایران حداقل از دوره هخامنشی نقش ویژه ای داشته و نقش عملکردی و کارکردی خود را  بخصوص در ارتباط با راه بزرگ شاهی یا راه بزرگ خراسان در دوره‌های بعدی یعنی دوره اشکانی، ساسانی و بعدها در تمام طول دوره اسلامی حفظ کرده‌اند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: در استان مرکزی تعداد 20 کاروانسرا شناسایی شده که قدیمی ترین آنها مربوط به دوره آل بویه و جدیدترین مورد آن مربوط به اواخر دوره زندیه است. و از این تعداد تاکنون تعداد 11 کاروانسرا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه