English

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی:

۱۴ گروه وظیفه پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی را برعهده دارند

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۴ گروه وظیفه پایش و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان را برعهده دارند.

۱۴ گروه وظیفه پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی را برعهده دارند

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی، محمد فتاحی، مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: با توجه به آغاز مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک گروه‌های پایش و مراقبت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی فعال شده و ۲۸ نفر از کارشناسان و دامپزشکان اداره کل دامپزشکی استان وظیفه پایش و مراقب این بیماری را در استان برعهده داشته و ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استانداری این استان تشکیل شده‌ است.

وی از تزریق ۲ میلیون و ۵۳۸ هزار دُز واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در راستای مقابله با شیوع این بیماری در استان در سال جاری خبرداد و اظهار کرد: در راستای پیشگیری و مقابله با این بیماری امسال سه هزار و ۱۲۸ مورد بازدید و سه هزار و ۵۱۳ مورد نمونه‌برداری در استان انجام شده و تاکنون موردی از این بیماری گزارش نشده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: نیاز است برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق پرندگان در استان فعالان این بخش از حمل و نقل طیور بومی از شهرها، مرغداری‌ها و انتقال آن‌ها به روستاها، خرید مرغ رنگی از دوره گردها و دست فروشان و نگهداری طیور در حیاط منزل و محوطه باز تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

فتاحی افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و طیور است که شیوع احتمالی این بیماری با شروع ناگهانی تلفات، انتشار وسیع در گله پرندگان، کاهش شدید مصرف دان، علایم تنفسی پرنده‌ها همراه‌ است.

وی گفت: افت ناگهانی و شدید تولید تخم‌مرغ، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، علایم عصبی شامل لرزش سر و گردن و پیچ گردن در طیور از جمله تظاهرات بالینی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اضافه کرد: خودداری از شکار و نگهداری پرندگان وحشی و مهاجر، استفاده نکردن لاشه‌های طیور تلف شده برای تغذیه سگ و سایر حیوانات، جمع آوری تلفات طیور، سوزاندن و دفن بهداشتی لاشه‌های طیور با مواد ضدعفونی کننده، جلوگیری از هرگونه تماس با لاشه طیور تلف شده و شستشو و ضدعفونی دست‌ها در صورت تماس با طیور آلوده از جمله راهکارهای مقابله و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغداری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه