English

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت وگو با خبرگزاری موج:

در دوران تحریم حمایت از شرکت های دانش بنیان ارزآوری برای کشور دارد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تاثیر تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان و حمایت ایجاد شده از تولیدات بار اولی این شرکت ها بر رشد و توسعه بهره وری در کشور پرداخت.

در دوران تحریم حمایت از شرکت های دانش بنیان ارزآوری برای کشور دارد

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره‌ی تاثیر تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان و حمایت از تولیدات بار اولی این شرکت‌ها بر رشد و توسعه‌ی اقتصاد دانش بنیان گفت: شرکت‌های دانش بنیان پشتوانه‌های علمی، سرمایه‌های اجتماعی و به عبارتی سرمایه‌های اقتصادی کشور هستند.

وی در ادامه بیان کرد: چون در این شرکت‌ها تمام ما حضور دارد و آنها هستند که این شرکت‌ها را تشکیل داده‌اند.

 این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: مجلس تاکنون با تصویب قوانینی که داشته بخشی از زیرساخت‌ها را برای این شرکت‌های دانش بنیان فراهم کرده است اما هنوز هم باید در این مسیر گام بردارد.

 این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: این نخبگان جامعه هستند که می‌توانند کشور را نجات دهند ولی بودجه‌ای که برای آنها دیده می‌شود و زیرساخت‌هایی که برای آنها در نظر گفته می‌شود در حد قابل قبولی نیست، یعنی ما به جای اینکه بخش عظیمی از بودجه‌ی کشور و تسهیلات کشور را به افرادی بدهیم که فقط متقاضی اشتغال هستند و حتی ایده ای برای آن ندارند درست نیست.

لطفی ادامه داد: اما در مقابل شرکت های دانش بنیان وجود دارند که هم ایده دارند و هم می توانند با این تسهیلات نه تنها دذر کشور اشتغال ایجاد کنند بلکه می توانند تحریم ها را در حوزه های مختلف با تولیدات و ابداعات خود برطرف کنند و نه تنها جلوی خروج ارز از کشور را می گیرد بلکه حمایت از تولیدات بار اولی شرکت های دانش بنیان ارزآوری هم دارد.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: به همین جهت بود که در مجلس و در قانون جهش تولید دانش بنیان برای توجه و حمایت از تولیدات آنها، بند تولیدات بار اولی را گنجاندیم. در این شرایط وقتی شرکت های دانش بنیان در این حوزه فعالیت مفید و مثمر ثمری داشته باشند و بتوانند این تولیدات را برای بخش صنعتی ما تولید کنند، حمایت های خوبی از آنها انجام می شود.

لطفی بیان کرد: ما باید یک متولی اشتغال و یک سیستم متمرکز ویژه‌ی این دانش‌بنیان‌ها در کشور داشته باشیم و در قانون هم ضمانت اجرا  تعیین کنیم تا هیچ ارکانی نتواند این قوانین را زیر پا بگذارد.

وی با بیان اینکه وقتی از محصولات این شرکت ها حمایت شود آنها می توانند بازار را به دست بگیرند ادامه داد: با این تسهیلات فراهم شده این شرکت ها می توانند محصولات تولیدی خودشان را به فروش برسانند و بعد از مدتی هم علاوه بر بازار داخلی این محصولات را در بازار کشورهای منطقه هم به فروش برسانند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: یکی از دلایلی که این شرکت‌های دانش بنیان تا کنون نتوانسته اند به اهدافشان برسند نداشتن ضمانت اجرا در قانون بود. کسی که در مسیر این شرکت‌های دانش بنیان کارشکنی می‌کند ما هیچ ضمانت اجرایی برای آنها نگذاشته‌ایم که باید چه برخوردی با آنها بشود و تاکنون با این افراد هیچگونه برخوردی نشده است، چون قوانین ضمانت اجرایی نداشته اند.

لطفی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی  به راحتی از این موضوع استنکاف می‌کنند، ما اگر می‌خواهیم که شرکت‌های دانش بنیان ما توسعه پیدا کنند، باید این حمایت‌ها را به نحوی از آنها انجام بدهیم که هیچ ارگانی از این قانون استنکاف نکنند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه این ضمانت اجرایی اگر در قانون دیده شود این شرکت ها می توانند به راحتی رشد کنند افزود: شرکت های دانش بنیان می توانند به مرجعی برای فروش محصولات راهبردی صنعتی گلوگاهی بخش صنعت تبدیل شوند. این شرکت ها می توانند کشور را متحول کنند.

به گفته این مقام مسئول؛ توجه به تولیدات بار اولی شرکت های دانش بنیان می تواند بهره وری را در کشور افزایش دهد و جز الزامات ما است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه