English

بهره‌برداری از نیروگاه زباله‌سوز نوشهر در دهه فجر

جهش عملیات اجرایی سبب شد تا در 8 ماه گذشته عقب ماندگی‌ها جبران شود و حتی فراتر از زمان پیش‌بینی شده، این نیروگاه تکمیل و قابل بهره‌برداری است.

بهره‌برداری از نیروگاه زباله‌سوز نوشهر در دهه فجر

به گزارش خبرگزاری موج، استان مازندران به واسطه داشتن مناظر طبیعی و برخورداری از فرصت‌های گردشگری همواره مورد توجه مسافران گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد و در طول ایام سال به ویژه ایام نوروز و تابستان یکی از مقاصد اصلی گردشگری محسوب می‌شود.

در این میان علاوه بر موضوعات مختلفی که مورد بحث است، معضل زباله از مهم‌ترین چالش‌ها در این سرزمین سرسبز و توریستی به‌شمار می‌رود که زباله‌های تولیدی گردشگران به زباله‌های شهروندان مازندرانی اضافه شده و بنابراین برای جمع‌آوری و دفع آن نیازمند تدابیری است تا آلودگی‌های آن دامن محیط‌زندگی انسان و طبیعت را نگیرد ولی آنچه در طول سالیان سال در شهرهای ساحلی و گردشگری مازندران مشاهده شده، رهاسازی زباله‌ها در دامان طبیعت و جنگل که سبب تخریب و آلودگی‌های گسترده‌ای شده و آسیب‌های جدی وارد آورده است.

برای برون رفت از این همه چالش و آسیب زباله‌ها، طرح احداث نیروگاه زباله‌سوز در نوشهر در دستور کار قرار گرفت و اکنون پس از گذشت چند سال با تدبیر مسؤولان شهرستانی به پیشرفت 77 درصدی رسیده و امیدها برای حل همیشگی معضل بزرگ زباله‌ها را زنده کرده است.

در همین راستا نشستی با حضور مسوولان شهرستان نوشهر و سرمایه‌گذار بخش خصوصی در محل احداث نیروگاه‌زباله سوز نوشهر برگزار شد که شرح آن را در زیر می‌خوانید.

فرماندار نوشهر در این نشست با اشاره به پیشرفت 77 درصدی پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر، اظهار کرد: در آخرین نشستی که با سازمان محیط‌زیست داشتیم، نوشهر را به عنوان شهر پایلوت محیط‌زیست اعلام کردند.

علی شادمان افزود: در زمستان سال گذشته شهردار وقت اعلام کرده بود که سازمان بازرسی اعلام توقف پروژه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر را کرد در حالی که 19درصد پیشرفت فیزیکی هم داشت، با یک مذاکره تلفنی با مدیرکل بازرسی استان این مشکل حل شد.

وی با تأکید بر اینکه اصل پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر قابل توقف نیست، گفت: با پیگیری‌ها و تلاش همه دستگاه‌ها، ظرف مدت 6 ماه به طور ماهانه 10 درصد رشد پروژه داشتیم.

فرماندار نوشهر درباره مخالفت برخی افراد با احداث این نیروگاه به خاطر آلوده کنند محیط‌زیست، تصریح کرد: برخی افراد بر اساس ناآگاهی به محیط‌زیست فشار آورده بودند که این نیروگاه آلوده کننده است و برای محیط‌زیست ضرر دارد ولی در سفری که مدیر محیط‌زیست شهرستان نوشهر به کشور چین داشتند و از نزدیک چنین پروژه‌ای را دیدند و با عملکرد آن آشنا شدند سبب شد تا ایشان قانع شود که پروژه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر خطرات زیست‌محیطی ندارد و بلکه در راستای حفظ و حراست از محیطی‌زیست طبیعی و انسانی بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه با محیط‌زیست بر اساس عقلانیت گفتگو می‌کنیم و به تعاملات زیادی رسیدیم، اظهار کرد: نیروگاه زباله‌سوز نوشهر، مدرن‌تر از نیروگاه زباله سوز تهران است چرا که به دلیل کسب تجارت در نیروگاه تهران، نقاط ضعف برطرف و اصلاح شد.

شادمان گفت: سرعت عمل، دقت و پیشرفت کاری در نیروگاه زباله سوز نوشهر سبب شد تا از سوی سازمان برنامه و بودجه مبلغ 12 میلیارد تومان تشویقی مازاد بر نیاز اعتباری، به این نیروگاه اختصاص یابد تا برای سایر نیازمندی‌های نیروگاه زباله‌سوز نوشهر هزینه شود.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان نوشهر نیز با اشاره به اینکه وقتی مشکل زباله حل شود، بسیاری از مشکلات حوزه زیست‌محیطی نیز حل می‌شود، گفت: این نیروگاه می‌تواند در زمینه جذب گردشگر نیز موفق عمل کند به طوری که گردشگران می‌توانند از نزدیک با نحوه کار و چگونگی حل معضل زباله و رفع مشکلات زیست‌محیطی از طریق نیروگاه زباله‌سوز آشنا شوند.

کامبیز محسن سلطانی عنوان کرد: احداث نیروگاه زباله‌سوز در حوزه نوشهر یک نیاز بود و جلوی بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی را می‌گیرد و شهری نمونه محیط‌زیستی خواهیم شد.

شهردار نوشهر نیز حمایت مردم را بهترین کمک به مسوولان دانست و گفت: از پر بحث‌ترین و مشکل‌ترین موضوع در شهرهای ساحلی غرب مازندران همین زباله‌ها هستند و شهرداران را با مشکلات زیادی مواجه می‌سازد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه