English

تنکابن در غرب مازندران قطب تولید کیوی در کشور

تنکابن در غرب مازندران یکی از قطب های تولید کیوی در کشور است که تاکنون بیش از 3 هزار هکتار از زمین های این شهرستان به زیر کشت این میوه سرشار از خواص شگفت انگیز رفته است.

تنکابن در غرب مازندران قطب تولید کیوی در کشور

به گزارش خبرگزاری موج، کیوی گیاه بومی جنوب چین و میوه ملی جمهوری خلق چین است و میوه آن تخم مرغی شکل به اندازه یک تخم مرغ بزرگ و پوست آن قهوه‌ای رنگ و گوشت آن سبز کمرنگ است.

این گیاه سپس در ابتدای قرن بیستم به نیوزیلند برده شد و در آنجا به صورت تجاری کشت شد اما نام آن از نام گونه‌ای پرنده زیبا که در نیوزیلند پرنده ملی بوده در دهه شصت میلادی به این میوه داده شده رایج گردیده ‌است.

در سال 1347 یک نهال نر و یک نهال ماده کیوی توسط مرحوم مهندس پناهی که تحصیل کرده فرانسه بود و به عنوان سوغات این مسافرت به ایران آورده بود در اسفندماه همان سال در رامسر کاشته شد.

با بررسی این دو نهال که از اسفند 47 تا دی‌ماه 50 صورت گرفت ، این دو نهال بسیار مقاومت قابل توجهی از خود نشان دادند و برودت 7 درجه زیر صفر نیز هیچ‌گونه خسارتی به آنها وارد نیاورد و نتیجه این بررسی سبب شد که از موسسه اصلاح و تهیه نهال ، بذر تقاضا شود که پنج رقم ماده و دو رقم نر کیوی فروت از کشورهای فرانسه و ایتالیا وارد ایران شود تا در مناطق مستعد کشور کشت شود.

پس از بررسی‌های دقیق همه جانبه گزارش نهایی کیوی فروت در شمال ایران تقدیم موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر شد و اعلام گردید که کیوی فروت فقط می‌تواند در شمال ایران از آستارا تا گرگان و هرجایی که دارای ph خاک 5/5 تا 5/7و EC آب 750-0 باشد مورد کشت و بهره‌برداری قرار گیرد.

یک کارشناس کشاورزی درباره سابقه کیوی در کشور گفت : این طرح پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و تا رسیدن به نتیجه مطلوب حدود 11سال زمان برد تا تمام مشکلات مصرف این میوه جدید حل شود.

فرهاد شاه نظری افزود : با آغاز پیروزی انقلاب اسلامی و پیش آمدن اولویتهای کشت محصولات راهبردی که بیشتر جنبه غذایی داشتند نظیر غلات، ذرت، علوفه، گوشت و دانه های روغنی ، محصول کیوی در رتبه های بعدی قرار گرفت.

وی اظهار داشت : وقتی مسئولان وقت وزارت کشاورزی شرایط این گیاه را مورد بررسی قرار دادند ، نگران تبدیل اراضی برنج و غلات به کیوی فروت شدند و اجازه معرفی و ترویج آن را ندادند.

بهروزی با بیان اینکه پی بردن به اهمیت اقتصادی این محصول برای وزارت کشاورزی کمی زمانبر بود، خاطر نشان کرد : با شروع به کاشت نهال های کیوی در شمال کشور و فروش نخستین محصول در بازارهای پایتخت ، شهرت کیوی دوچندان شد و قیمت بالای آن در مقایسه با مرکبات سبب شد تا باغداران باغ های متروکه خود را به کیوی فروت تبدیل کنند.

به گفته این کارشناس، با افزایش سطح زیر کشت و تولید بالای آن و آگاهی از امتیازات غذایی کیوی فروت در سلامت انسان، به مرور باغهای کیوی فروت رونق گرفت و خصوصیات ضد سرطانی و بالا بودن ویتامین Cو B کیوی فروت آن را در سبد غذایی ایرانیان قرار داد.

وی یادآور شد : از سال 92 کیوی فروت طلایی که از طریق کشت بذر و تلاقی ارقام بدست آمد ، مورد توجه باغداران قرار گرفته است.

یک باغدار تنکابنی درباره آخرین وضعیت کیوی به خبرنگار ایرنا گفت : تولید کیوی یکی از رایج ترین محصولات بین باغداران این منطقه است و اگر ماندگاری شرایط آب و هوایی به همین شکل ادامه یابد شاهد تولید محصولی با کیفیت خواهیم بود.

ابراهیم مدیر الرعایا با بیان اینکه بعید می دانم امسال با افزایش کمی در تولید کیوی مواجه باشیم ، افزود : برف سنگین سال گذشته موجب شکسته شدن بسیاری از شاخه های این گیاه در باغ های منطقه شد و این مسئله مسلما در میزان تولید امسال تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

وی اظهار داشت : برف و سرمای شدید سال گذشته که منجر به یخ زدگی مرکبات و کیوی شد ، خسارت ها زیادی را به باغداران تحمیل کرد و اگر حمایت های دولت در خرید این محصولات نبود اکنون وضعیت باغداران به مراتب سخت تر بود.

این باغدار به شروع زودهنگام دلالان برای خرید این محصول اشاره کرد و بیان داشت : هنوز تا تکمیل شدن قند این محصول و زمان برداشت فرصت باقی است اما برخی سودجویان از هم اکنون در حال خرید و برداشت آن هستند که به نظرم کاری غیر قانونی است.

وی خواستار نظارت بیشتر دستگاه های اجرایی متولی در این زمینه شد.

یک کارشناس صنایع غذایی درباره خواص کیوی گفت : کیوی دارای مواد غذایی بالا و میزان کالری بسیار پایینی است و به این خاطر در رده میوه‌های بسیار مفید قرار دارد.

مریم منصوری افزود : کیوی با داشتن آنتی‌اکسیدان فراوان خاصیت ضدسرطانی بسیاری دارد و امکان مبتلا شدن به بعضی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه ویتامین ث موجود در کیوی دو برابر پرتقال، 6 برابر لیمو ترش و میزان مواد مغذی آن هشت برابر سیب است ، اظهار داشت : کیوی همچنین دارای ویتامین های ای ، ب1، ب2، ب3 و فولیک اسید می باشد و در یکصد گرم آن 331 میلی‌گرم پتاسیم، 26 میلی‌گرم کلسیم و40 میلی‌گرم فسفر وجود دارد.

منصوری خاطرنشان کرد : این میوه به دلیل خاصیت کاهندگی که بر سطح‌ تری گلیسیرید دارد از غلظت خون می‌کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته‌ها جلوگیری می‌کاهد.

به گفته این کارشناس ، اگزالات موجود در کیوی مانع جذب کلسیم می‌شود و بهتر است 2 تا 3 ساعت قبل و بعد از مصرف لبنیات این میوه را میل نکنید تا مانع جذب کلسیم نشود.

وی یادآور شد :به منظور هضم آسان تر غذاهای سنگین گوشتی ، خوردن کیوی توصیه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی تنکابن میزان زیر کشت کیوی در این شهرستان را 3 هزار و 665 هکتار اعلام کرد و گفت : پیش بینی می شود امسال 59 هزار و 162 تن کیوی از باغ های این شهرستان برداشت شود که متوسط عملکرد 25 تن در هر هکتار را نشان می دهد.

عقیل استادی افزود : زمان برداشت این محصول 15 آبان به بعد است و باید درصد قند آن به 2/6 بریکس برسد تا از درخت چیده شود.

وی با بیان اینکه برداشت زود هنگام کیوی به بازار هدف این محصول لطمه می زند ، اظهار داشت : برخی سودجویان با برداشت و صادرات بی موقع این محصول ، صدمات جبران ناپذیری به بازار های جهانی کیوی وارد می کنند که با هماهنگی پلیس راه منطقه نسبت به خروج کیوی تا زمان تعیین شده جلوگیری خواهد شد.

استادی خاطرنشان کرد : توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی کیوی در این شهرستان با توجه به رونق کشت این محصول، ضروری است و باید با ایجاد زنجیره فراوری آن، زمینه اشتغال و درآمدزایی بیشتر در این منطقه فراهم شود.

وی به برف سنگین و یخ زدگی مرکبات و کیوی سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت : دولت تدبیر و امید به منظور جبران بخشی از خسارت ها ، بسته کمک هفتگانه را تعریف و اجرایی کرد و به دنبال آن بلافاصله اقدام به خرید تضمینی مرکبات و کیوی باغداران ، اعطای تسهیلات بلاعوض و کم بهره و تسریع در پرداخت بیمه محصولات خسارت دیده باغداران از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی نمود.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی تنکابن ، خرید تضمینی کیوی خسارت دیده ناشی از برف برای نخستین بار در دولت یازدهم به منظور جبران خسارت باغداران مازندران مصوب شد و تا پیش از این سابقه نداشت.

وی از باغداران خواست تا بیمه محصولات کشاورزی را جدی بگیرند و هر چه سریعتر اقدام نمایند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه