English

مازندران ۶.۳ میلیارد مترمکعب آب قابل برنامه‌ریزی دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت:مازندران ۶.۳ میلیارد مترمکعب آب قابل برنامه‌ریزی دارد اما در بخش کشاورزی ۲.۴ میلیارد مترمکعب با متوسط راندمان ۴۲ درصد است که 4 میلیارد مترمکعب باقی مانده نیازمند سرمایه‌گذاری و مدیریت دارد.

مازندران ۶.۳ میلیارد مترمکعب آب قابل برنامه‌ریزی دارد

به گزارش خبرگزاری موج، دلاور حیدرپور در دومین همایش ملی مدیریت منابع آب نواحی ساحلی اظهار کرد: امیدواریم این همایش‌ها منجر به راه حل‌های خوبی شود.

وی با بیان اینکه چالش آب چالش بزرگ در کشور است ادامه داد: حیات بستگی به منابع آبی دارد اما ناملایماتی با آب شد و رفتارهای نادرستی صورت گرفت که امروزه به عنوان بحران تبدیل شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: در کشاورزی به توسعه افقی فکر نمی‌کنیم بلکه محدودیت‌هایی در بحث منابع آبی در کشت ایجاد می‌کنیم و کشت برنج به دلیل آب بر بودن تنها به استان‌های گیلان و مازندران خلاصه شد.

این مسؤول بیان کرد: استان‌های شمالی شرایط متفاوت‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارد و ظرفیت‌های خوبی استان‌های شمالی دارند.

حیدرپور گفت: هرچه از سمت غرب به شرق می‌رویم کمبود آب بیشتر احساس می‌شود و لازمه مدیریت بیشتر در جاهایی که ظرفیت آب وجود دارد است.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۶۰۰ قطعه آب‌بندان داریم که ۸۸۰ قطعه به مازندران اختصاص دارد که ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره سازی می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران آب‌بندان‌ها را یکی از مهم‌ترین منابع تامین آب دانست و افزود: افراط و تفریط باعث شد امروزه با چالش مواجه شویم و هیچ کسی نمی‌توان گفت در این امر دخیل نبودیم اما باید ببینیم چطور می‌توانیم راهکار ایجاد کنیم تا از این بحران خارج شویم.

این مسؤول با اشاره به اینکه بازچرخوانی آب‌های نامتعارف را می‌توانیم استفاده کنیم گفت: سال زراعی ۹۵ ـ ۹۶ کاهش بارندگی داشته‌ایم اما خسارت قابل توجهی نداشته‌ایم.

حیدرپور ادامه داد: مازندران ۶.۳ میلیارد مترمکعب آب قابل برنامه‌ریزی دارد اما در بخش کشاورزی ۲.۴ میلیارد مترمکعب با متوسط راندمان ۴۲ درصد است که 4 میلیارد مترمکعب باقی مانده نیازمند سرمایه‌گذاری و مدیریت دارد.

وی اظهار کرد: سد هراز که می‌تواند ۶ شهرستان برنج‌خیز را می‌تواند تامین کند با این روند تا ۱۰ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که جوابگو نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر مدیریت آب گفت: براساس آمار آب منطقه‌ای ۸۲ هزار چاه مجاز داریم و آماری از چاه‌های غیرمجاز نیست و کشاورز هم در صورت ضرورت از چاه‌های غیرمجاز استفاده می‌کند اما باید آماری از این چاه‌ها داشته باشیم و مدیریت لازم داشته باشیم.

این مسؤول افزود: انتظار ما از همایش‌ها و دانشگاه‌ها به عنوان مرکز علمی و تحقیق بتوانند راهکارهای علمی به ما ارائه دهند تا از این بحران خارج شویم چراکه تمدن به منابع آب بستگی دارد.

حیدرپور بیان کرد: به دلیل اهمیتی که مازندران دارد یافته‌های تحقیقاتی باید به روز باشد.

وی با بیان اینکه دهه ۷۰ در مازندران ۱۲ هزار تن مصرف سم بود و الان به کمتر ۴ هزار تن رسید گفت: سموم پرخطر از مصرف خارج شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه