English

آئین نکوداشت ایران شناس برجسته کشور در چالوس برگزار شد

آئین نکوداشت دکتر منوچهر ستوده ایران شناس برجسته کشور با حضور جمعی از مسئولان ، باستان شناسان ،‌ دوستداران فرهنگ و هنر ، فرهیختگان و پژوهشگران در شهرستان چالوس برگزارشد.

آئین نکوداشت ایران شناس برجسته کشور در چالوس برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج،مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این آئین که در سالن اجتماعات معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری چالوس برگزارشد ، گفت :‌ روح جستجوی گری این چهره ماندگار تاریخ معاصر ایران برای نسل های کنونی و آینده یک درس است.

دلاور بزرگ نیا افزود :‌ با نگاهی به زندگینامه این شخصیت وارسته زمانی دیده می شود که وی توانسته از آستارا تا استراباد حوزه جغرافیایی استان های گیلان ، مازندران و گلستان - این مسیر بسیار سخت و پیچیده آن زمان را با اسب و قاطر به منظور کشف واقعیت ها طی کند ، چنین تلاش هایی کارآسانی نیست.

وی اظهارداشت :‌ طبق اسناد موجود این ایران شناس برجسته کشور توانسته در زمان حیاتش حدود 2 هزار و 500 اثر از بناها و کتیبه ها را کشف و ثبت کند که همه این تلاش ها متاثر از روح جستجو گری او بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت :‌ بسیار جای شگفتی و حیرت آور است که چنین انسانی سراز پا نشناسد و دنبال کشف حقایق باشد و درپی آن به کهنسالی برسد.

بزرگ نیا افزود :‌ نمی توان جای چنین آدم هایی در این دنیا پر کرد و بنابراین باید برای زنده نگه داشتن یاد و خاطرات این بزرگ مرد تاریخ ایران هرسال بهتر از سال گذشته آئین یاد بود برای او برگزارشود.

استاد ستوده که در تیرماه 1292 بدنیا آمد، بیش از یک قرن زندگی خود را صرف علم اندوزی، تحقیق، پژوهش و آموزش کرده است.

این شخصیت وارسته در سال 1324 در رشته زبان و ادبیان فارسی در مقطع دکترا با موضوع رساله 'قلاع اسماعیلیه در رشته کوه البرز' فارغ التحصیل شد .

وی مدت 10 سال در کوه های مازندران، گیلان و گلستان به صورت میدانی تحقیق و کتاب ارزشمند از آستارا تا استرآباد را تالیف کرده است .

دکتر ستوده در بیستم فروردین سال گذشته به علت بیماری در بیمارستان چالوس دعوت حق را لبیک گفت و جان سپرد وآرامگاه او در محوطه امامزاده سید حسین تازه آباد در سلمانشهر از توابع شهرستان عباس اباد در غرب مازندران است .

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه