English

توصیه‌های به شالیکاران مازندران برای مبارزه با آفات برنج

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشاورزان برای مبارزه با بیماری بلاست برنج به توصیه‌های جهاد کشاورزی توجه کنند.

توصیه‌های به شالیکاران مازندران برای مبارزه با آفات برنج

به گزارش خبرگزاری موج، عبدالرحمن زاغی با اشاره به قرار داشتن در فصل کاشت برنج، اظهار کرد: با توجه به فراهم شدن شرایط محیطی (رطوبت بالا و حرارت مناسب) برای ظهور و گسترش بیماری بلاست برنج و احتمال زیان اقتصادی بر روی ارقام حساس، کشاورزان توصیه‌های کمیته پیش‌آگاهی و شبکه مراقبت برنج استان را جدی بگیرند.

وی افزود: قارچ عامل بیماری در برنج است که در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی در مرحله پنجه‌زنی برروی برگ علایم دوکی شکل که مرکز لکه‌ها به رنگ خاکستری و حاشیه آن به رنگ صورتی مایل به قهوه‌ای است ایجاد می‌کند و در مرحله خوشه‌دهی روی خوشه‌ها مستقر شده و با توسعه بیماری خسارت کمی و کیفی محصول را به دنبال دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: کاشت ارقام مقاوم و پر محصول مانند نعمت، فجر، شیرودی و شفق و رعایت اصول صحیح کاشت برنج مانند رعایت فاصله و تراکم بوته در واحدسطح و تقسیط کود ازته در جلوگیری و کاهش خسارت بیماری بسیار موثر است.

زاغی خاطرنشان کرد: مصرف بی‌رویه کودهای ازته سبب حساسیت و گسترش بیماری‌ها می‌شود اما مصرف کودهای پتاسه و سیلیکاته سبب افزایش مقاومت گیاه برنج در برابر بیماری‌ها می‌شود بر این اساس کشاورزان باید با نظر کارشناسان تغذیه نسبت به کاربرد این کودها اقدام کنند.

وی اظهار کرد: مبارزه شیمیایی تنها بر روی ارقام حساس مانند طارم محلی است و با مشاهده علایم بیماری بلاست بر روی برگ یا در مرحله خوشه‌دهی با ظهور 30 تا 40 درصد خوشه‌ها با یکی از قارچکش‌های بیم، وین، ویستا و ناتیوو اقدام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: کشاورزان قارچکش‌های توصیه شده را از فروشندگی‌های مجاز و معتبر خریداری و در قبال آن فاکتور اخذ کنند و مطمئن باشند سموم خریداری شده پلمب، دارای بر چسبی که حاوی مشخصات کامل شامل نام کارخانه سازنده یا شرکت وارد کننده، شماره پارت و بچ باشد.

زاغی تصریح کرد: کشاورزان برای حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم، بدون نظر کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی از انجام مبارزه شیمیایی خودداری کنند.

وی افزود: برای اجتناب از خطرات سوء احتمالی به کشاورزان توصیه می‌شود از اختلاط قارچکش‌های توصیه شده باحشره کش‌ها و کود‌های شیمیایی در مبارزه با بیماری بلاست خودداری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه