English

به بهانه درخشش آواتار در گیشه؛

آواتارها از کجا زاده شدند و چه داستانی را دنبال می‌کنند؟!

آواتار و توسعه آن از سال ۱۹۹۴ و زمانی که کامرون پیش‌نویس ۸۰ صفحه‌ای از فیلم‌نامه را می‌نوشت، آغاز شد.

آواتارها از کجا زاده شدند و چه داستانی را دنبال می‌کنند؟!

به گزارش خبرگزاری موج، نام آواتار را این روزها بسیار می شنوید، فیلمی دنباله دار که توسط جیمز کامرون ساخته شده است و نخستین نسخه آن در سال ۲۰۰۹ منتشر شد و حال این روزها و ماه هایی که از سال 2022 گذشت دومین نسخه آن تحت عنوان آواتار: راه آب پا به صحنه گذاشت و مخاطبان خود را راهی سینماها کرد اما نکته ای که باید درباره این فیلم بدانید این است که؛ انتشار این فیلم با چندبار تأخیر مواجه شد که آخرین تأخیر آن در ۲۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۰ اتفاق افتاد.

در واقع اگر بخواهیم از زاویه ای دیگر به دومین نسخه از فیلم آواتار نگاه کنیم باید اینگونه آن را توصیف کنیم که؛ آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water)، دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۲ شناخته می شود که عموماً نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرده‌ که عموما جلوه‌های بصری و دستاوردهای فنی آن را ستایش کردند، اما در مقابل نیز برخی روایت آن را رقیق دانستند و از زمان پخش طولانی آن انتقاد کردند. 

نکته ای که درباره این فیلم دنباله دار وجود دارد و مخاطبین خود را مشتاق تر می کنید این است که؛ سه دنباله بعدی آواتار به ترتیب در سال های ۲۰۲۴، ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ منتشر خواهد شد.

البته باید در این میان توجه داشته باشید که ساخت دو مورد آخر به استقبال تجاری راه آب بستگی دارد.

براساس اخباری که تاکنون منتشر شده است، فروش فیلم آواتار ۲ از ۱.۳ میلیارد دلار فراتر رفته است و طبق گفته های قبلی جیمز کامرون این فیلم بسیار پرخرج باید به حدود ۲ میلیارد دلار فروش جهانی دست پیدا کند تا یک موفقیت مالی قابل توجه داشته باشد و با این این آمار و ارقامی که تاکنون بدست آمده است، فاصله‌ این اثر تا رسیدن به آن هدفِ مشخص‌شده، دیگر زیاد به نظر نمی‌رسد.

اما در ادامه کمی بیشتر از آواتار بگوییم تا اگر شما هم این فیلم را ندیده اید مشتاق مشاهده آن شوید و به سراغ آن بروید تا به تماشای آن بنشینید و لحظه شماری کنید برای دیدن نسخه هایی که قرار است در آینده به نمایش درآید.

 

آواتار از و در کجا زاده شد؟

براساس اخباری که منتشر شده است، توسعهٔ آواتار از سال ۱۹۹۴ و درست در زمانی که کامرون پیش‌نویس ۸۰ صفحه‌ای از فیلم‌نامه را می‌نوشت، آغاز شد.

از آن جالب تر اینکه فیلم‌برداری این فیلم قرار بود پس از تکمیل تایتانیک کامرون در سال ۱۹۹۷ آغاز شود و برای انتشار در سال ۱۹۹۹ برنامه‌ریزی شود؛ اما به گفتهٔ کامرون هنوز فناوری لازم برای دستیابی به دیدگاه خود از فیلم در دسترس نبود. 

پس از آن در سال ۲۰۰۵ کار بر روی زبان ناوی آغاز شد و کامرون در اوایل سال ۲۰۰۶ توسعهٔ فیلم‌نامه و جهان داستانی آواتار را آغاز کرد.

بودجه رسمی این فیلم ۲۳۷ میلیون دلار بود اما از سوی دیگر سایربرآوردها هزینهٔ ساخت فیلم را بین ۲۸۰ تا ۳۱۰ میلیون دلار و هزینهٔ تبلیغات را ۱۵۰ میلیون دلار تعیین کرده‌است.

 این فیلم با کمک جدیدترین تکنیک‌های فیلم‌برداری و با فناوری ضبط حرکت گسترده‌ای ساخته شده است و برای نمایش با کیفیت مرسوم و سه‌بعدی منتشر شد. این فیلم برای تجربه چهار بعدی در سینماهای منتخب کره جنوبی نیز منتشر شد.

نکته مهم درباره آواتار این موضوع است که، فیلم‌سازی برجسته‌بینی آواتار به عنوان پیشرفتی در فناوری سینما شناخته شده‌است.

 

معرفی آواتار (Avatar)

آواتار (Avatar)، با نام آواتار جیمز کامرون عرضه‌شد. یک فیلم آمریکایی در ژانرعلمی تخیلی حماسی به کارگردانی، نویسندگی، تهیه‌کنندگی و تدوین جیمز کامرون که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. 

 

داستان نخستین نسخه آواتار

داستان فیلم آواتار در اواسط قرن بیست و دوم جریان دارد؛ درست در زمانی که انسان‌ها به‌منظور استخراج ماده معدنی ارزشمند آنابتانیوم در حال استعمار پاندورا؛ یک قمر سرسبز قابل سکونت از یک غول گازی در منظومه ستاره‌ای آلفا قنطورس هستند.

گسترش استخراج از معدن‌ها زندگی یک قبیله از ناوی‌ها که گونه‌ای مانند انسان در پاندورا هستند را تهدید می‌کند. 

در حقیقت باید به این نکته توجه داشت که، عنوان فیلم  آواتار به یک بدن ناوی اشاره دارد که از نظر ژنتیکی دستکاری‌شده و از طریق مغز یک انسان از راه دور عمل می‌کند. این روش دورحضوری برای تعامل با بومیان پاندورا استفاده می‌شود.

در داستان فیلم آواتار، زمینیان به منظور تصرف منابع سرشار پندورا (سیاره ناوی‌ها) و برای به دست آوردن هرچه بیشتر سنگ آنابتانیوم برای اشغال نظامی سیاره پندورا آماده می‌شوند که منجر به نابودی خانه و کاشانه ناوی‌ها و محیط زیستشان خواهد گشت و این موضوع احتمال انقراض ناوی‌ها به دست بشر را خیلی زیاد کرده‌است.

اما از سوی دیگر، گروهی از انسان‌های دانشمند مشغول آزمایش پروژه‌ای هستند به نام آواتار که در آن با علم ژنتیک و ترکیب دادن D.N.A انسان و ناوی، بدن‌های ناوی مصنوعی در آزمایشگاه رشد داده، و هوش انسانی را به عنوان کنترل‌گر آن جسم به‌طور موقت درون آن بدن تزریق یا قالب کرده تا بتوانند از این طریق با فرستادن این ناوی‌های مصنوعی، داخل جماعت ناوی‌ها تحقیق و تجسس کرده تا فرهنگ و رسم و رسوم آنان را بشناسند. در واقع، این بدن‌های مصنوعی چیزی به جز نوعی نفربر با کنترل از راه دور بسیار پیشرفته نیست. البته به دلیل اینکه هر آواتار با ترکیب دی. اِن. اِی شخص کنترل کنندهٔ آن و ناوی‌ها به وجود آمده‌است، فقط خود همان شخص می‌تواند به آواتار خود متصل شده و آن را کنترل و هدایت نماید.

جیک سالی در فیلم آواتار، سربازی جانباز بر روی ویلچر است که در زمان خدمت در سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا از ناحیه دو پا فلج شده و در زمانی که او را برای پروژه آواتار به عنوان خلبان یکی از بدن‌ها بکار می‌گیرند، او طبق مأموریتش سعی در رخنه کردن در داخل قبیلهٔ بومیان و کشف رموز و اطلاعات سرّی آنان می‌پردازد. اما تدریجاً طی ماجراهایی با «نایتیری» شاهزاده و دختر بزرگ رئیس قبیلهٔ ناوی‌ها تدریجاً پیوند عاطفی برقرار می‌کند و رفته‌رفته پی به عمق زیبائی فرهنگ بومیان برده، و سعی می‌کند به آن‌ها کمک کند، تا جایی که مجبور می‌شود سرانجام در برابر نسل انسان‌های غاصب، یعنی نوع خودش، قرار گیرد …

Avatar 1

معرفی آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water)

آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water) فیلم علمی تخیلی حماسی آمریکایی به کارگردانی جیمز کامرون است که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد.

 این فیلم دنبالهٔ آواتار (۲۰۰۹) است و دومین قسمت از فرنچایز آواتار محسوب می‌شود. کامرون و جان لاندو تهیه‌کنندگان فیلم هستند و فیلم‌نامهٔ آن به دست کامرون، ریک یافا و آماندا سیلور بر اساس داستانی به نگارش درآمده است.

در واقع در سال 2006 بود که کامرون اعلام کرد علاقه دارد در صورت موفقیت نخستین نسخه از فیلم آواتار، دنباله‌های آن را نیز بسازد. 

و در ست به‌دنبال موفقیت گسترده فیلم نخست، او ساخت دو دنباله را در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد و قصد داشت که راه آب را در سال ۲۰۱۴ منتشر کند، اما اعلام ساخت سه دنباله دیگر و لزوم توسعهٔ فناوری جدید به‌منظور ضبط صحنه‌های زیر آب که قبلاً انجام نشده بود، سبب بروز تاخیرهای زیادی در روند توسعهٔ فیلم شد تا به کارکنان زمان بیشتری برای کار بر روی نوشتن فیلم‌نامه، مراحل پیش‌تولید و جلوه‌های بصری داده شود.  

مراحل فیلم‌برداری آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water) در اواخر سپتامبر ۲۰۲۰ پس از سه سال ضبط به پایان رسید و در نهایت این فیلم با ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار بودجه ساخته شد و در نهایت به یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ مبدل شده است.

 

زمینهٔ داستانی آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water)

آواتار: راه آب بیش از یک دهه پس از رخدادهای نخستین نسخه این فیلم جریان دارد و در واقع روایت داستان خانواده سالی، مشکلاتی که به دنبال آن‌ها می‌آید، تلاش‌هایی که برای حفظ امنیت یکدیگر انجام می‌دهند، نبردهایی که برای زنده ماندن می‌جنگند و مصیبت‌هایی که متحمل می‌شوند، را آغاز می‌کند.

سیگورنی ویور درباره این فیلم می‌گوید که «داستان در مورد خانواده است، در مورد خانواده‌های ما که سعی می‌کنند با هم بمانند و درازاهایی که همه ما برای محافظت از یکدیگر و محافظت از مکانی که در آن زندگی می‌کنیم انجام می‌دهیم. این بسیار بسیار مبتنی بر خانوادهٔ [جیمز کامرون] و خشنودی او در خانواده است؛ و نیز اینکه چقدر در هنگام بچه‌دار شدن آسیب‌پذیر هستید.»

 

بیشتر بخوانید:

گاف‌های پولسازترین فیلم های سینمایی تاریخ

متاورس یک حقیقت مجازی یا یک توهم حقیقی!؟

حضور «کیت وینسلت» در فیلم «آوتار»

بازدید 148 میلیونی سری جدید فیلم سینمایی آواتار در روز نخست

نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۳ معرفی شدند

تولید سریال «ارباب حلقه ها» و فیلم سینمایی«آواتار» در نیوزیلند

فیلم سینمایی «مرد عنکبوتی» ششمین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه