English

مدیر کل میراث فرهنگی فارس مطرح کرد؛

توسعه زیرساخت‌های گردشگری در تخت جمشید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو توسعه زیر ساخت‌های گردشگری در تخت جمشید است.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری در تخت جمشید
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، محمد ثابت اقلیدی در آیین تجلیل از پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت نقش پژوهش در اهداف و برنامه‌ها گفت: ۲۵ آذرماه آغاز هفته پژوهش امسال با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصمیم‌گیری نکنیم" آغاز شد و انتخاب این شعار برای هفته پژوهش نشانگر اهمیت پژوهش در اهداف و برنامه‌ها است.

 مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ادامه داد: پژوهش از اتلاف وقت و منابع جلوگیری می‌کند و رجوع به تحقیقات گذشتگان یا به اصطلاح مرور متون بخش مهمی از تحقیقات پژوهشی است.

 او ادامه داد: پژوهش کمک می‌کند تا از پشتوانه نظری و فکری پژوهشگران بهره‌مند شویم، اما آن‌طور که باید نتوانسته‌ایم از ظرفیت ارزشمند پژوهش‌های علمی در برنامه‌ریزی‌ها بهره کافی ببریم که در این راستا باید با اختصاص اعتبارات پژوهشی به این موضوع زیر بنایی اهمیت داده شود و در این خصوص نیاز به حمایت و مشارکت دستگاه‌های متولی داریم.

محمد ثابت اقلیدی افزود: در مقالات و پژوهش‌ها مواردی که معطوف به خلاقیت و ابتکار است مورد تأکید و توجه بیش‌تر قرار خواهد گرفت تا بتوانیم در تحرک بخشی در صنعت گردشگری از افکار و اندیشه و خلاقیت پژوهشگران بهره‌مند شویم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون توسعه زیرساخت‌های گردشگری در تخت جمشید نیز گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو توسعه زیرساخت‌های گردشگری در تخت جمشید است.

او از اعلام آمادگی سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت‌های کلان گردشگری در تخت جمشید خبر داد و گفت: که یک سرمایه‌گذار آمادگی خود را در جهت ایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری در این اثر جهانی ارائه کرده و طرح ارائه‌ شده در دست بررسی  و اهلیت سنجی سرمایه‌گذار قرار دارد.

محمد ثابت اقلیدی تخت جمشید را یک برند در ایران و جهان دانست و گفت: در تمام دنیا ایران را با پرسپولیس می‌شناسند اما آن‌طور که باید، این برند، نشان‌واره و ویترین معرفی نشده است که باید برای معرفی این اثر جهانی و تسهیل در سرمایه‌گذاری توسعه زیرساخت‌ها در تخت جمشید ،نقش رستم و همچنین مجموعه جهانی پاسارگاد تلاش کنیم.

 محمد ثابت اقلیدی در بخش پایانی سخنان خود در این آیین گفت: محدودیت منابع مالی از چالش‌هایی است که همواره در مسیر حفظ، نگهداری، مرمت و توسعه زیر ساخت‌های گردشگری بناهای تاریخی فرهنگی وجود داشته است و باتدبیری که از سوی وزیر میراث فرهنگی و معاون میراث فرهنگی کشور اندیشیده شده است، بهره‌مندی از خیرین و علاقمندانی است که قلبشان برای حفظ میراث فرهنگی می تپد و تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی در این راستا بوده است.

او افزود: باید این انجمن در فارس تقویت شود تا بتوانیم زمینه را برای کمک خیرین در راستای حفظ آثار فراهم کنیم. 

در ادامه این مراسم علیرضا  عسکری چاوردی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: ما در ۱۰۰ سال گذشته تخت جمشید را نمی‌شناختیم و نتایج پژوهش و تحقیقات علمی بود که به ما این آگاهی را داد که سازندگان تخت جمشید چه کسانی بودند.

او ادامه داد: در طی ۱۰۰ سال گذشته حجم زیادی از اطلاعات در انتشارات و مجلات بین‌المللی و بیش از ۱۵ هزار عنوان کتاب  در مورد هخامنشیان منتشر شده است.  

عسکری چاوردی گفت: ما در قلب و خاستگاه هخامنشی هستیم و اثر فاخر و ارزشمندی مانند تخت جمشید  در این استان وجود دارد که  پیوند دهنده عرضی و حاکمیتی سرزمین ما و موجب اقتدار ملی کشور و مایه افتخار است و به همین دلیل است که سعی شده این برنامه‌های پژوهشی را در تخت جمشید برگزار کنیم. 

او گفت: مجموعه جهانی پاسارگاد، نقش رستم و تخت جمشید همه با کاوش‌های باستان‌ شناسی شناسایی‌ شده‌اند و  حفاظت و مرمت این بناها بعد از کاوش‌های باستان‌ شناسی انجام‌ شده و تا امروز به‌ عنوان سرمایه‌های پایدار کشور ما  هستند. 

در ادامه این مراسم سید آیت‌الله رزمجو نماینده استانداری در شورای عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیر اجرایی ستاد هفته پژوهش و فناوری استان با تأکید بر لزوم ارج نهادن به پژوهش گفت: یکی از راهکارهای توسعه پایدار در همه حوزه‌ها طی کردن مسیر علمی و پژوهش‌های علمی و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها است.

آیت ا... رزمجو استان فارس را در زمینهٔ پژوهش از استان‌های برتر کشور دانست و گفت: استان فارس در زمینهٔ امور پژوهشی، ارج نهادن به پژوهشگران و نخبگان و برگزاری ویژه‌ برنامه‌های هفته پژوهش در کشور پیشرو و ممتاز است.

او با بیان اینکه استان فارس باسابقه کهن خود مرکز حکمرانی بخش عمده‌ای از جهان بوده است گفت: تخت جمشید باسابقه ۲۵۰۰ ساله و شیراز که به شهر هزار مزار و سومین حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام شهرت دارد قطب گردشگری است و در زمینهٔ پژوهش‌های گردشگری هم جایگاه ویژه‌ای دارد به‌ طوری‌ که سال گذشته ۱۶ طرح پژوهشی در حوزه گردشگری فارس انجام‌ شده است.

رزمجو پرداختن به هوش مصنوعی را بسیار مهم دانست و گفت: بررسی‌ها نشان داده که نتایج هوش مصنوعی در حوزه سلامت ۷۹ درصد دقیق‌تر از سایر روش‌های علمی است و انتظار است که در پژوهش‌های گردشگری در آینده هم در زمینهٔ هوش مصنوعی کار شود.

در ادامه این آیین از محبوبه رستمی به‌ عنوان پژوهشگر برتر و ۳۴ پژوهشگر برگزیده دیگر استان فارس در حوزه میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع‌ دستی با اهدای لوح تقدیر شد.

تجلیل از پژوهشگران میراث فرهنگی فارس

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه