English

یک مسئول در سازمان جهاد کشاورزی فارس؛

در الگوی کشت، تولید متناسب با نیاز جامعه پیش بینی می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در الگوی کشت تولید متناسب با نیاز جامعه پیش بینی می شود و با توجه به ابزار های مختلف از جمله کنترل سطح زیر کشت، صنایع فرآوری و تبدیلی، صادرات و دیگر ابزار ها وضعیت بازار تنظیم می شود.

در الگوی کشت، تولید متناسب با نیاز جامعه پیش بینی می شود

به گزارش خبرگزاری موج فارس، حمید دبیری در خصوص الگوی نامناسب کشت، تصریح کرد: الگوی کشت برنامه ریزی جهت یک نظام کشاورزی پایدار با در نظر گرفتن تامین معیشت کشاورزان، تولید محصولات اساسی و حفظ منابع آب و خاک است. 

این مقام مسئول با بیان اینکه کشاورزی از ریسک بالایی برخوردار است و تغییرات اقلیمی بر تولید تاثیر مستقیم دارند، اظهار کرد: در سال زراعی جاری وزارت کشاورزی حدود ۲۰ هزار هکتار کشت گوجه فرنگی با پیش بینی تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول برای استان فارس در نظر گرفته است. 

به گفته وی، از مقادیر مذکور ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار برای کشت تابستانه گوجه فرنگی در نظر بوده است تا بتوان ۳۰۰ هزار تن جهت مصارف تازه خوری درون استان، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن برای استفاده در صنایع تبدیلی و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن برای سایر استان ها و صادرات تامین کرد.

دبیری با اذعان به اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس قبل از شروع کشت تابستانه سطوح ابلاغی را متناسب با ظرفیت هر شهرستان و مراکز جهاد کشاورزی به تمامی شهرستان ها و کشاورزان اعلام و بر روند کشت نظارت نموده است، افزود: بر اساس یک رویه قابل پیش بینی ۱۳ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی این استان به کشت گوجه فرنگی توسط کشاورزان اختصاص یافت. 

او تاکید کرد: این میزان از افزایش حدود ۸۰۰ هکتاری سطح زیر کشت تابستانه گوجه فرنگی توسط کشاورزان علی رغم اطلاع رسانی های قبلی مبنی بر لزوم رعایت سطوح زیر کشت ابلاغی انجام شده است و سازمان جهاد کشاورزی فاقد ابزارهای لازم و کافی برای جلوگیری از کشت است و اقدمات ما جنبه ارشادی دارد. 

دبیری با بیان اینکه سطح قابل ملاحظه ای از اراضی زیر کشت گوجه فرنگی در مرکز فارس و شهرستان هایی مانند بیضاء و مرودشت و ارسنجان قرار دارد که به دلیل همزمانی در برداشت موجب رسیدن به پیک تولید این محصول شده است، گفت: در دیگر مناطق سطوح زیر کشت گوجه فرنگی به این میزان نبوده به طور مثال در جنوب شرق فارس حدود ۴۱۱ هکتار به کشت گوجه فرنگی اختصاص داشت که تا اواخر تیر ماه حدود ۲۲ هزار تن محصول برداشت کردند. 

وی اضافه کرد: با وجود بیش از ۸۰ واحد فعال صنایع تبدیلی و تکمیلی گوجه فرنگی در این استان با ظرفیت جذب سالانه بیش از یک و نیم میلیون تن محصول و وجود ظرفیت های صادراتی معمول سالانه، نگرانی از وضعیت تولید گوجه فرنگی وجود نداشت. 

او می افزاید: با این حال با توجه به بسته شدن مسیر صادرات علی رغم حذف تعرفه های صادراتی، کاهش قیمت رب در بازارهای جهانی، افزایش قابل ملاحظه تولید در واحد سطح به طوری که از میانگین ۵۰ تن به حدود ۹۰ تن در هکتار رسیده، باعث شد تا مقادیر قابل ملاحظه ای گوجه فرنگی وارد بازار شود.  

دبیری با بیان اینکه به دلیل عدم توانایی مالی صنایع تبدیلی، جهاد کشاورزی بر اساس وظایف ذاتی و سازمانی و مطابق با روال قانونی، با برگزاری جلسات متعدد با صاحبان صنایع و تامین اعتبارات لازم، اقدام به خرید توافقی گوجه فرنگی رُبی با قیمت ۳۵۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان از طریق سازمان تعاون روستایی و با همکاری اتحادیه تعاونی های مرتبط نموده است، افزود: این امر موجب افزایش و تعدیل قیمت گوجه فرنگی تازه خوری در استان فارس نسبت به سایر استان‌های کشور شد. 

وی گفت:  در حال حاضر نیز پیگیری های لازم جهت تامین سرمایه در گردش کارخانجات رُب ‌سازی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه