English

اقتصاد نامطلوب؛ اقتصاد فرمایشی یا نمایشی؟

 اقتصاد نامطلوب؛ اقتصاد فرمایشی یا نمایشی؟

دکتر محمودرضا امینی- خبرگزاری موج؛ پویایی اقتصاد و هم‌نوایی اقتصاد تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی، هنوز به نقطه متعادل و مطلوب نرسیده است.

علی‌رغم همه تلاش‌ها و کوشش‌های مردان حکومت، دورنمای اقتصاد همچنان امیدوارکننده نیست و نشان نمی‌دهد تحولی نظام‌مند روی ریلی درست و همچنین برخوردهای متناسب و لازمی در اقتصاد رخ دهد.

در این میان حتی نمی‌توان هماهنگی و پیوستگی لازم را در عملکرد مسئولان دولتی، مجلسی‌ و قوه قضاییه در پویا شدن اقتصاد را به‌خوبی ترسیم و تبیین کرد.

متأسفانه هنوز سهم کنشگری اقتصاد دولتی در کشور به‌قدری زیاد است که امکان عرض‌اندام و بروز و ظهور اقتصاد مردمی مورد تأکید مقام معظم رهبری و اقتصاد بخش خصوصی و رونق آن را نمی‌دهد.

از سوی دیگر، نه از جنبه فرهنگی، نه قانونی و حمایتی، بخش خصوصی در عرصه اقتصاد نتوانسته با سهولت گام بردارد. هنوز بخش خصوصی و تولید ثروت در حالی در افکار عمومی و فرهنگی کشور، مظلوم است که هیچ تعریف جایگزینی برای آن نشده است.

گاهی تلاش دولت و خصوصا رئیس‌جمهور و سران قوه قضائیه هم بر رفع موانع فعالان بخش خصوصی است و گفتمان آنها این‌چنین است که بایدها و نبایدها منجر به آسایش سرمایه‌گذار و سهولت سرمایه‌گذاری شود، اما ازآنجایی‌که روند جاری چه در مجریان و چه قانون‌گذار و چه قوه قضائیه در واقع همراه بخش خصوصی نیست، عملاً نتیجه‌ای به‌دست نمی‌آید که مطلوب اقتصاد کشور باشد.

به نظر شما خوانندگان عزیز، صاحب‌نظران، کارآفرینان اقتصادی و نیز کنشگران، کجای این معادله با سایر اجزا هم‌خوانی ندارد و کدام‌یک از اجزا با یکدیگر هم‌خوانی دارند؟

اینکه بیان، پشتیبانی‌کننده و حمایتی باشد، اما نتیجه مطلوب به‌دست نیاید، قاعدتاً آن را شعاری و بی‌نتیجه خواهد کرد. در این نوشتار تأکید بر توجه به اقتصاد مردمی و کنشگران بخش خصوصی است.

اگرچه نمی‌توان یک بعد اقتصاد را به کلیت آن تعمیم داد، اما وقت آن رسیده که به چند نکته به‌صورت جدی پرداخته شود؛

1- قوه مجریه بررسی کند که خاستگاه، سیاست‌ها و تدابیر آنها، چه در قالب دستور و قانون و چه آیین‌نامه، چقدر متضمن پویایی اقتصاد مردمی و بخش خصوصی است؟ به عبارتی کارگروه رفع موانع برای دولت فعال شود.

2- قوه مقننه به‌عنوان ریل‌گذار، بررسی کند که چه میزان قوانین و مقررات مدون و مصور، ناظر بر پویایی و یا عدم‌پویایی اقتصاد مردمی یا بخش خصوصی است؟

3- قوه قضاییه به‌عنوان مدعی‌العموم با فرض بر ضرورت مبارزه با فساد اقتصادی، بررسی کند چه میزان از محاکمات و برخوردهای این قوه با فعالان اقتصادی، توانسته متضمن یا متضرر برای پویایی اقتصاد مردمی و بخش خصوصی شود. با این توجه که بسیاری از پرونده‌هایی که خصوصا با استفاده از استجازه در دادگاه‌های ویژه رسیدگی شده، چه روندی را در بخش دولتی و خصوصی ایجاد کرده است؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر