English

دفاع مقدس افتخار ما

دفاع مقدس و حوادث و اتفاقاتی که در طول آن دوران رخ داد، از بهترین و باارزش‌ترین فرآیندهای اقتدار جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی بود.

دفاع مقدس افتخار ما

دکتر محمودرضا امینی- خبرگزاری موج؛  دفاع مقدس و حوادث و اتفاقاتی که در طول آن دوران رخ داد، از بهترین و باارزش‌ترین فرآیندهای اقتدار جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران بود.

تعبیر مقام معظم رهبری در دیدار با پیشکسوتان، یک تبیین بسیار منطقی و زیبا از دفاع مقدس بود، لیکن اهالی دفاع مقدس نیز باید بدانند که از مهم‌ترین شاخص‌های دفاع مقدس این بود که...

۱-مردم اعم از پیر و جوان و زن و مرد پای‌کار انقلاب و دفاع از سرزمینشان بوده و گوش به فرمان رهبرشان که وی را نایب امام زمان و مرد الهی می‌دانستند، بودند و در این راه تمام ظرفیت‌ها، هنرها، کارآفرینی‌ها و توانمندی‌های خود را به‌کار گرفتند.

۲- در این زمان به نسبت طولانی، از آنجایی که نیازهای گوناگون هم برای دفاع از کشور، هم دین و ارزش‌های آن در اولویت بود و توسعه و پیشرفت کشور و پاسخگویی به بازسازی‌های جنگ از ضرورت‌های جدی به‌شمار می‌رفت، از دل جهادگران انواع و اقسام توانمندها و بی‌شمار تخصص جوانه زد.

۳- در همین زمان بودند کسانی که در بخش‌های ستادی یا شاید بی‌ارتباط با دفاع مقدس، اهل فکر و نظر، کارشناس یا حتی متخصص مسائل متعدد و استراتژیست بودند، اما واقعیت این بود که در دفاع مقدس هم استراتژیست ظهور و بروز کرد، هم اقتصاددان، فرهنگی، جامعه‌شناس و متخصص و هم عالمان فراوان که پا به عرضه خودباوری نهادند. حتی حوزه علمیه از درون این مجموعه تعالی یافت؛ به عبارتی گام‌های توسعه در ابعاد مختلف در همین دوران دفاع مقدس پی‌ریزی شد.

۴- بسترهای دفاعی توسعه‌ای و جبران خسارات و مردم‌سالاری فراهم شد و روزبه‌روز شکل‌های لازم را به خود گرفت و از این بابت می‌توان گفت دفاع مقدس بهترین الگو و دوران آن، افتخارآفرین‌ترین زمانی است که انقلاب اسلامی تجربه کرد.

۵- افتخارآفرینان دوره دفاع مقدس، چه کسانی که جان یا مال یا فرزندان خود را فدا کردند و چه آن‌هایی که مانده‌اند، اما در عقبه شهادت و جان‌نثاری همچنان در تلاش هستند، همچنان دو بعد وجود نیروهای انسانی شاخص و بسترهای توسعه و پیشرفت را به‌عنوان الگو و نیاز کشور اختیار ما قرار داده‌اند.

۶- دشمنان از تجارب خود و سوابق‌شان در دشمنی با ما در طول تاریخ، همواره بهره جسته و آن را تمرین و تکرار می‌کند. حتی در حال حاضر و در جنگ‌های ترکیبی مانند آنچه در سال گذشته بر ما تحمیل کردند و جامعه را بهم زدند با تغییرات و بهینه‌سازی از آن تجارب استفاده می‌کنند. در این میان، جای این رویکرد که از تجارب خود و ظرفیت‌های گذشته‌مان، به‌نیکی بهره‌وری کنیم، بسیار خالی بوده و البته حرکت در این مسیر یک نیاز است.

۷- نگارنده در این مختصر نوشته به‌عنوان یک جهادگر و فعال در دوران دفاع مقدس، مایل است بگوید ما انواع الگوها و بسترها را داریم و می‌توانیم در شرایط ضروری از تجارت دوران دفاع مقدس به‌عنوان افتخارآفرین‌ترین و بهترین سرمایه استفاده کنیم. پس اگر اقتصادمان درحال تعرض و جنگ است، اگر فرهنگ‌مان در حال تعرض و جنگ است و اگر ضرورت‌های دیگری در کشورمان داریم برای اینکه بتوانیم در منطقه و در جهان جزو بهترین‌ها باشیم، الگو و ظرفیت را داریم و باید به‌صورت جدی از تجارب‌مان استفاده کنیم.

۸- آنچه در دوران پسادفاع مقدس گاهی موجب سرافکندگی یا عدم فعالیت و کارآمدی ما شد، عدم استفاده از الگوها و بسترها و مردان جهادی دفاع مقدس بود که این امر ضربه‌هایی را در مسیر توسعه و پیشرفت کشور به ماوارد کرد.

اما باید اولا هنرمندانه مدیریت کرد و مدیریت دفاع مقدس را با به‌روزرسانی ظرفیت‌های روز انجام دهند.

دوم اینکه باید در فرایندهای گوناگون از موضوعات اقتصادی گرفته تا فرهنگی و علم و فناوری و پیشرفت کشور همچنان از الگوهای دفاع مقدس استفاده کنیم.

درست است که باید از توانمندی‌های جوانان استفاده کنیم، اما جوانانی که تربیت‌یافته فرهنگ جهادی باشند و با پشتیبانی پیشکسوتان دفاع مقدس در عرصه حاضر شوند.

۹- اگر در مجلس ریل‌گذاری لازم است، باید در راستای آن از بسترها و الگوهای دفاع مقدس استفاده شود، اگر دولت نیازمند تفکر و ایده مسیر است باید از ایده و تفکر دفاع مقدس و پیشکسوتان آن بهره ببرد، اگر قوه قضاییه نیازمند شجاعت و پاک‌دستی است باید از پیشکسوتان و الگوهای دفاع مقدسی استفاده کند و همان‌طور که رهبر و امام جامعه همچنان دفاع مقدسی مانده و جهادی کار می‌کند، همه مسئولان باید جهادی و دفاع مقدسی به‌پای مشکلات کشور بیایند تا بتوانیم در مقابل هرگونه دشمنی، هرگونه سوءاستفاده، هرگونه زورگویی و هرگونه مانعی،‌ سربلند و سرفراز بایستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر