English

امینی:

مذاکره با طالبان راه حل اساسی است/ طالبان با داعش هماهنگ نخواهد شد

فعال سیاسی اصولگرا گفت: ترکیب دولت و آینده افغانستان افغانی است و راه حل آن مذاکره سیاسی است.

مذاکره با طالبان راه حل اساسی است/ طالبان با داعش هماهنگ نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج، محمودرضا امینی فعال سیاسی اصولگرا با اشاره  به تحولات در افغانستان و قوت گرفتن تحلیل ها درباره قدرت گرفتن طالبان در این کشور و تاثیر این تحولات بر ایران، اظهار داشت: واقعیت تحولات افغانستان قاعدتا بر مبنای اطلاعات صحیح میدانی قابل تحلیل است.

وی ادامه داد: قسمت هایی از سرزمین های افغانستان که در کنترل طالبان بود در حال افزایش است. طالبان مدعی است که می خواهد در قدرت افغانستان تصمیم اول را بگیرد، این تحول همزمان با تخلیه نیروهای امریکایی است پس می توانیم در یک پازل تحلیل میدانی بی ارتباط با همدیگر نبینیم که خلاء حضور امریکا موجب تقویت طالبان در عملیات نظامی خودشان در افغانستان شده است و یا اینکه  بگوییم که با پالس مثبت آمریکا طالبان تلاش خود را در این جهت بیشتر کرده است.

فعال سیاسی اصولگرا گفت: بهرحال برای فضای عمومی این سوال پیش می آید که آیا طالبان همان گروه تروریستی است که مبنای گروه داعش هستند؛ که قطعا اینطور نیست و در میدان افغانستان نشان نمی دهد که طالبان با داعش هماهنگ است بلکه در عین حال ادعای قدرت مانع از حضور و نفوذ داعش هستند و با آن چالش جدی دارند.

امینی با بیان اینکه بنابراین پیشروی و یا قدرت طالبان خود مانع از قدرت و استراتژی داعش است، تصریح کرد: داعش به دنبال ایجاد یک سرزمین ویژه با اهداف ویژه ای که امریکا و اسرائیل دنبال می کرد، بود.

فعال سیاسی اصولگرا افزود: گروه های مختلف افغانستان با یکدیگر همگرایی ندارند و نمی توان گفت که طالبان به راحتی می تواند به کل افغانستان سلطه پیدا کنند و تمام فرصت های سیاسی افغانستان را به راحتی در اختیار بگیرند.

وی افزود: طالبان امروز با طالبان دیروز تفاوت هایی دارد لذا آنها می خواهند در فرآیند سیاسی کنشگری کنند و به این معنی است که ظرفیت کنشگری سیاسی را در خودشان بوجود آورده اند و ظرفیت حکومت و دولت سازی را در خودشان می بینند البته عرایض بنده به معنی حمایت از طالبان نیست.

امینی با بیان اینکه، معادله طالبان برای هرکدام از کشورهای افغانستان، امریکا و ایران تفاوت دارد؛ بیان کرد: برای کشور افغانستان اینگونه است که اگر بخواهد دولتی در آنجا شکل گیرد این دولت الزاما با عملیات نظامی به نتیجه نمی رسد و همواره درگیری وجود خواهد داشت؛ پس گروه های مختلف در افغانستان با هماهنگی و گفتگو های بین الافغانی بتوانند سازو کار دولتی را داشته باشند.

*آمریکا به دنبال مقاصد فرا افغانی است

وی گفت: آمریکایی ها هم به دنبال خلاء های خودشان هستند  یعنی اگر دولتی شکل می گیرد باید به گونه ای باشد که منافع آنها تامین شود. درواقع آمریکا به دنبال یک نیابتی برای خود در افغانستان است که بتواند مقاصد فرا افغانی خودش را به وسیله افغانستان عمل کند.

*حضور نظامی ما در افغانستان مطلوب نیست

امینی افزود: برای ایران هم این است که ورود نظامی ما به افغانستان ورود مطلوبی نیست افغانستان همواره تحمل ورود نیروهای غیر افغانی را نخواهد کرد و با نگاه به گذشته می بینیم که شوروی، آمریکا، پاکستان و هند نتوانستند در افغانستان بمانند لذا حضور ما در آنجا هم مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه ما طرفدار مذاکره برای حفظ امنیت خودمان هستیم، اظهار کرد:  گروه های افغانی باید سرنوشت خودشان را خودشان تعین کنند.

فعال سیاسی اصولگرا افزود: جمهوری اسلامی ایران مرزهای خود را تقویت خواهد کرد و تلاش می کند گروه های افغانی را با همدیگر همراه کند و در افغانستان یک حکومت کمتر وابسته به آمریکا فراهم کند.

وی با بیان اینکه مباحثی وجود دارد که با تفکرات غربی و یا اطلاعاتی وامنیتی هراهی می کنند، تصریح کرد: ما دغدغه ویژه ای نسبت به این مسئله نداریم و شاید اگر حساست هایی بوجود می آید بخاطر عدم اطلاع از وضعیت میدانی افغانستان است.

امینی خاطر نشان کرد: یکی از خواستگاه های آمریکا این است که پای جمهوری اسلامی در خاک افغانستان باز شود و انرژی خود را در افغانستان صرف کند. ما باید بسیار محتاط باشیم که مبادا در افغانستان درگیری ایجاد کنیم.

*حضور فیزیکی ما در خاک افغانستان منجر به هدر رفتن انرژی ما خواهد شد

وی با بیان اینکه بهر نحو حضور فیزیکی ما در خاک افغانستان منجر به هدر رفتن انرژی ما خواهد شد، تاکید کرد: افرادی که شانتاژ می کنند و پالس های زیادی می دهند  که جمهوری اسلامی طرفدار طالبان است پس برود حمایت کندو یا جمهوری اسلامی مخالف طالبان است پس برود درگیر شود، از وضعیت میدانی افغانستان بی اطلاع هستند.

امینی اظهار داشت: بنابراین ما تلاش می کنیم حکومت افغانستان را به صورت بین الافغانی حل شود.

وی با اشاره به سیاست ایران در قبال طالبان در هشت سال گذشته، افزود: ما با اقدامات خشونت بار و وحشیانه و کشتار مسلمانان و بی توجهی به شیعیان تناسبی نداریم و جز خطوط قرمز ماست.شاید اول حضور طالبان یک نگاهی داشتیم اما امروز به طالبان نگاه دیگری خواهیم داشت و وجه مشترکی داریم و آن اینکه آنها با داعش هماهنگ نخواهند شد.

فعال سیاسی اصولگرا  بابیان اینکه  باید تلاش کنیم یک فرایند افغانی- افغانی در آنجا فراهم شود، گفت:  نه ویژگی خاصی نسبت به طالبان قائل هستیم و نه به صورت جدی مخالفت ویژه ای در شرایط موجود با طالبان خواهیم داشت.

امینی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین نگاه ما این  که ترکیب دولت و آینده افغانستان افغانی است و راه حل آن مذاکره سیاسی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • عجب

    اینا هنوز نیومده نیازمند مذاکره شدند . اونایی که 40ساله تحریم می کنند نباید باهاشون مذاکره کنیم ؟ چقدر خوبید شما