English

شکست داعش؛ نقطه عطف وحدت در جهان اسلام

کارشناس مسائل استراتژیک معتقد است شکست داعش در نتیجه مجاهدت های سربازان اسلام، می تواند مبنای مناسبی برای شکل گیری محور وحدت اسلامی در بین کشورهای مسلمان شود.

شکست داعش؛ نقطه عطف وحدت در جهان اسلام

محمودرضا امینی- خبرگزاری موج، فتنه تشکیل حکومت عراق تا شام در قالب خلافت داعشی که با حمایت غربی‌ها از 6 سال پیش آغاز شد و ادامه یافت، امروز به دست توانای «قاسم سلیمانی»، سردار رشید اسلام تمامی توش و توان خود را ازدست‌داده و نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

به‌جرئت می‌توان این پروژه را بزرگ‌ترین تحقیر و بی‌سابقه‌ترین فتنه‌ای دانست که برای اضمحلال وحدت مسلمانان و پاره کردن جغرافیای منطقه انجام‌شده است. زیرا اولاً با اعزام نفرات از کشورهای مختلف، ازجمله کشورهای عربی، آفریقایی و حتی اروپایی، نیرویی تشکیل شد که نسبت به گونه‌های قبلی تروریسم به‌شدت توانمندتر عمل کرد.

در ثانی ارسال امکانات و تجهیزات نظامی بسیار قدرتمند و همچنین داده‌های اطلاعاتی بسیار زیاد از سوی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و ... نیز برای داعش فراتر از حد تصور بود.

ثالثاً داعش ازنظر مالی نیز نسبت به دیگر گروه‌های افراط‌گرا، قدرتمندتر بود.

رابعاً رعب و وحشت مولود داعش نیز در تاریخ بی‌بدیل بود و شاید از مغولان نیز شدیدتر بوده باشد. بریدن سرهای کودکان، کندن پوست انسان‌ها، کباب کردن اسرا روی آتش، آتش زدن آنان، خفه کردن افراد در آب، منفجر کردن افراد دست‌بسته با بمب و اعدام پدران و مادران جلوی فرزندان، به بردگی بردن زنان، بهره‌کشی جنسی از دختران و زنان اسیر، حتی آموزش شرارت و تروریسم به کودکان و ... ازجمله جنایات این گروه است که قویاً می‌توان گفت چنین مجموعه اعمالی در تاریخ دیده نشده بود.

از سوی دیگر گفتنی است، ازآنجاکه ایران، در سال‌های اخیر مرکز وحدت و همگرایی کشورهای مسلمان شده، اصلی‌ترین هدف گروه تروریستی داعش در کنار دیگر اهدافش حمله به جمهوری اسلامی ایران و نقض امنیت در مرزهای ایران بود.

بنا بر این گروه شکل نگرفت که به‌زودی از میان برود، شکل گرفت که بماند و معادلات ایران و کشورهای اسلامی را برهم بزند.

امروز اما این فتنه ازلحاظ نظامی در پایان عمر خود به سر می‌برد و وعده صادق سردار سلیمانی محقق شده است. اقدامی که میسر نبود مگر با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری، حمایت‌های آیت‌الله سیستانی و همکاری‌های سید مقاومت سید حسن نصرالله.

همچنین هماهنگی میان ایران، عراق، روسیه و سوریه و نیز اخیراً تا حدودی ترکیه نیز ضلع مهم دیگری از این پیروزی بر تروریسم بود.

پایان داعش؛ آغاز وحدت

البته مواجهه همه‌جانبه کشورهای اسلامی در برابر داعش، ظرفیت‌های بسیاری را نیز به وجود آورده است. این پیروزی معادلات آمریکایی، غربی و صهیونیستی را شخم زد و آن‌ها را انگشت‌به‌دهان گذاشت.

بااین‌وجود در همین ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم که در آخرین روزهای عمر استراتژیک داعش، فتنه جدیدی در کردستان عراق به راه افتاد تا در کالبد نیمه‌جان فتنه‌گری در منطقه دم جدیدی بدمد.

می‌توانیم این پیروزی را منصه ظهور وحدت واقعی در جهان اسلام بدانیم. اکنون‌که فتنه فرقه‌گرایی روزهای آخر عمر خود را می‌گذراند، باید به فکر یکپارچگی جهان اسلام باشیم و ابتکاراتی را برای گسترش هم فهمی میان ملت‌های مسلمان شکل دهیم.

بازسازی کشورهای عراق و سوریه در این مهم تأثیر به سزایی خواهد داشت و می‌تواند موجب تقویت وحدت مسلمین گردد.

امروز همه ملل اسلامی، داعش را شناخته‌اند و کسی دیگر داعش را نماینده اسلام و قابل‌اعتماد نمی‌داند.

همچنین این پیروزی بسترساز تعامل استراتژیک جهان اسلام با کشورهای غیر اسلامی از موضعی برابر بود؛ رویدادی که درباره همکاری با روسیه شاهد آن بودیم.

مواجهه با داعش نشان داد که مسلمانان می‌توانند از موضع اقتدار با کشورهای بزرگ جهان ارتباط برقرار کنند و لزومی ندارد تحت سیطره آن‌ها باشند.

از مرگ داعش در سطح عملیاتی تا محو آن

البته باید در نظر گرفت که حیات داعش دارای مراتب مختلفی است؛ حیات عملیاتی و نظامی این گروه تروریستی امروز به پایان رسیده است و بقایای ناچیزی از آن در بیابان‌ها و برخی مناطق حاشیه‌ای در خاورمیانه برجا مانده که توان اقدامات استراتژیک علیه دولت‌های مرکزی و ملت‌های مسلمان را ندارد ولی در سطح تحرکات ایذایی تروریستی این جنبش تروریستی همچنان ادامه دارد و به‌ویژه داعشی گریِ فکری تا سال‌ها در بسیاری از اذهان باقی خواهد ماند.

همچنین عمق آسیب‌ها و میزان تلفات در کشورهای خاورمیانه‌ای زیاد است و گفتنی است که بالغ‌بر 500 میلیارد یورو آسیب در این منطقه به وجود آمده است. این میزان نشان از آن دارد که کشورهای حامی داعش، چه هزینه هنگفتی برای تخریب زیرساخت‌های کشورهای اسلامی انجام داده‌اند.

کشورهای غربی امروز درگیر بحران‌های ناشی از بازگشت داعشی های اروپایی به کشورهای مادر خود شده‌اند و راهکار مؤثری برای جلوگیری از این امر ندارند. این افراد که دست‌کم 6 هزار تن برآورد شده‌اند، در آینده شرایط سختی را برای کشورهای خود رقم خواهند زد.

«باراک اوباما»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا زمانی می‌گفت برای نابودی داعش 30 سال زمان باید صرف کرد، اما می‌بینیم که امروز داعش با مدیریت شیعیان و ایران در کمتر از 6 سال به پایان خود رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر