English

دشمنی آمریکا با ایران دارای عمق استراتژیک است

محمود رضا امینی

دشمنی آمریکا با ایران دارای عمق استراتژیک است

شاید بتوان گفت تمام تصمیم گیری های ترامپ با رویکرد اقتصادی و برای حفظ منافع آمریکا است. البته در استراتژی های اقتصادی ترامپ که گاهی در کتابهای بازاریابی وی نیز مشاهده می شود جرزنی و به هم زدن معامله برای بازار گرمی بیشتر مشهود است. براین اساس آنچه مسلم است وقتی ترامپ موضوع برجام را مطرح می کند یک سناریو تک بعدی نیست. او که به دنبال فروش تسلیحات و درآمد افزونتر از منطقه غرب آسیا برای کشورش است، در پازل اقتصادی خود تحریم ها و تشدید آن ها را ابزاری برای نیازمندتر کردن (بخوانید ضعیف تر کردن) ایران اسلامی نسبت به قبل می داند تا از این طریق سلطه اقتصادی سیاسی امنیتی ایالات متحده را بر منطقه پایدارتر کند.

دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران از عمق استراتژیک نشات می گیرد و تا مادامی که شاخصه های انقلابی و ساختار سیاسی اسلامی ایران وجود داشته باشد، آمریکایی ها ما را تهدید می شمارند. زیرا آنها نمی توانند هیچ بازاری از ایران را برای خود متصور باشند.

با توجه به این نکات شاید اگر اوباما همچنان رئیس دولت آمریکا بود، سیاست های ترامپ را در رابطه با برجام در پیش می گرفت. زیرا عمق سیاست های ترامپ در سیاست های قبلی آمریکا نهفته است.

واقعیت این است اگر روح و جسمی از برجام باقی مانده بود با تحریم های جدید سنا علیه کشورمان که موسوم به مادر تحریم ها است، اساسا جایی برای برجام و گفتمان برجامی باقی نگذاشت. تنها دستاورد مثبت توافق مذکور این بود که برخی سیاست مداران غربگرا یا ساده اندیش لاجرم به این نتیجه رسیدند که هرگز آمریکا قابل مذاکره، معامله و اعتماد نیست.

حال اگر سیاستمداران ما تصور کنند که رفقای اروپایی برجام می توانند تضمین کننده اجرای توافق برجام باشند، سخت در اشتباهند. زیرا در آغاز مذاکرات، طرف گفتگو ما اروپا بود اما در ادامه آنها کاملا قابل تهی کردند و توافقات به موافقت آمریکا موکول شد.

ضرر و زیانی که اینک جمهوری اسلامی ایران کرده و داوطلبانه بسیاری از فرصت های خود را از دست داده شاید در کوتاه مدت قابل جبران نباشد اما غیر قابل جبران تر آن است که همچنان به این ریسمان سست تارعنکوبتی متوسل شد و همچنان آن را برای مردم به عنوان باور ویژه تبیین کرد.

بهترین راه آن است که دولت محترم صراحتا عدم موفقیت برجام را اعلام کند و با همکاری مجلس و سایر دستگاه های کشور تلاش نماید خود را از تنگناها با تقویت فرایندهای اقتصادی و سیاسی بین الملی خارج سازد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر