English

اعتراض نمایندگان به امضای نوبخت / بی‌عقلی منتقدان روحانی

بیستمین جلسه‌علنی مجلس با حواشی فراوانی چون طنین انداز شدن صلوات خاصه امام رضا(ع) و اعتراض نمایندگان به امضای نوبخت همراه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، امروز(یک‌شنبه ۲۴ مردادماه) بیستمین جلسه علنی مجلس راس ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه صبح آغاز شد.

جلسه‌علنی امروز با ریاست لاریجانی و با حضور خادمان حرم امام هشتم(ع) آغاز شد، ‌ خادمان حرم رضوی در کنار درب‌های ورودی نمایندگان ایستاده بودند تا منتخبان ملت با بیرق حرم علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) متبرک شوند.

آنان با اهدای شاخه گل‌های رز قرمز از نمایندگان استقبال کرده و به این نماینده ها خوش آمد گفتند. در ادامه و بعد از آغاز جلسه‌علنی مجلس یکی از خادمان حرم رضوی صلوات خاصه امام هشتم را قرائت کرد و نمایندگان با وی هم‌صدا شدند و صلوات خاصه امام رضا(ع) در صحن‌علنی طنین‌انداز شد.

علی لاریجانی رییس مجلس درباره وی‍‍‍ژگی‌های امام رضا(ع) و جنگ ۳۳ روزه لبنان سخن گفت و بدین ترتیب دستورکار صحن‌علنی آغاز شد.

مجلس شورای اسلامی تنها انتخاب نمایندگان ناظر در دستگاه‌های مختلف اجرایی را در دستورکار داشتند اما تذکرهای بهارستانی‌ها رنگ و بوی دیگری داشت.

در بیستمین جلسه‌علنی مجلس، ‌نمایندگان خواستار ارائه تذکر و یا اخطار خود بودند و بیشتر این تذکرها درباره برنامه ششم توسعه بود و تنها ادبیات آن تفاوت داشت تا جایی‌که لاریجانی بارها مجبور به پاسخگویی در این‌باره شد.

**اعتراض نمایندگان برای یک امضا!

کاظم دلخوش و تقی کبیری نمایندگانی بودند که از امضای نوبخت در پای لایحه برنامه ششم توسعه انتقاد کردند و معتقد بودند که روحانی باید این لایحه را به مجلس تقدیم می‌کرد اما لاریجانی در پاسخ به این تذکرها گفت: لایحه برنامه ششم در مجلس نهم اعلام وصول شده است و نیازی به اعلام وصول مجدد آن نیست و از نمایندگان خواست تا به کار خود سرعت دهند.

**دعوای رییس و عضو کمیسیون اقتصادی در صحن

در این میان در صحن‌علنی میان عباسی و پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی درگیری لفظی پیش آمد چراکه عباسی کنایه‌آمیز از رییس کمیسیون اقتصادی انتقاد کرد و پورابراهیمی هم از خود دفاع می‌کرد تا جاییکه قسمتی از این دعوا به جایگاه هیات‌رئیسه کشیده شد اما کم کم فروکش کرد.

** اولین سوال از وزیر کلید خورد

در جلسه‌علنی امروز همچنین اولین سوال از وزرا توسط نمایندگان مجلس دهم اعلام وصول شد و اولین وزیری که قرعه به نامش افتاد وزیر علوم و تحقیقات بود.

سوال نماینده مردم نیشابور از وزیر علوم درباره چرایی تعیین تکلیف نشدن مدرسان و اساتید دانشگاه فنی و حرفه ‌ای پس از انتقال از آموزش و پرورش به وزارت علوم بود.

** حمایت لاریجانی از رییس‌جمهور / بی‌عقلی منتقدان روحانی

توهین به رییس‌جمهور از دیگر موضوعات تذکر نمایندگان در صحن‌علنی بود، ‌ در ابتدا محمود صادقی طی اخطاری با استناد به اصل ۱۱۳ قانون اساسی گفت: براساس این اصل پس از مقام معظم رهبری، رییس جمهور عالی ترین مقام رسمی کشور است و مسؤلیت اجرای قانون اساسی جز در اموری که مستقیما به رهبر انقلاب مربوط می‌شود، را برعهده دارد، متاسفانه در روزهای اخیر از تریبون‌های رسمی کشور اهانت‌های صریح و آشکاری به رییس‌جمهور می ‌شود اما در شرایط فعلی باید از دولت برای پیگیری تعهداتی که در توافق هسته‌ای به بیگانگان داده‌اند، حمایت کنیم.

لاریجانی با وارد دانستن اخطار نماینده مردم تهران گفت: به کار بردن عبارات نسجیده به خصوص در مورد مقامات مسئول کشور و رییس جمهور کار نادرستی است و باید دقت بیشتری داشته باشیم.

در ادامه محبی نیا، نماینده مردم میاندوآب در بخشی از نطق خود به این موضوع اشاره کرد و گفت: کسانی که با زبان وهن درباره رئیس جمهور صحبت می کنند بی عقل هستند!

** بازگشت قاضی‌پور با حواشی‌اش / داد و فریاد در صحن برای بیان تذکر

قاضی‌پور نماینده ارومیه که از چهره‌های حاشیه‌ساز مجلس است، امروز هم خبرساز شد و توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد.

قاضی‌پور در صحن‌علنی برای ارائه تذکر خود داد و فریاد کرد و گفت: «آقای رئیس، آقای رئیس نوبت من است! نوبت من است. نمی‌گذارند من حرف بزنم!»

اما لاریجانی با آرامش ذاتی‌اش از قاضی‌پور خواست تا بر روی صندلی‌اش بنشیند تا نوبتش شود اما وی خطاب به ریاست مجلس دوباره فریاد زد و گفت: وکیلی نمی‌گذارد تا تذکرم شنیده شود.

وکیلی که از فریادهای این نماینده تعجب می‌کرد به قاضی پور گفت: آقای قاضی پور الان نوبت شما می‌شود… الان!

سرانجام قاضی‌پور در نوبت خود درباره فیش‌های حقوقی انتقاد کرد و در آخر به صندلی خالی معاونین دولت گیر ندهد و گفت: آقای رئیس معاونان پارلمانی کجا هستند چرا پشت صندلی خود نیستند! این معاونان باید در صحن باشند!

اما لاریجانی پاسخ قاطعی به وی داد و گفت: معاونین پارلمانی در مواردی که جلسه صحن مربوط به آنها باشد باید در جلسه شرکت کنند در غیر اینصورت نیازی به حضور آنها در صحن نیست.

** کنایه کواکبیان به لاریجانی

در این میان کواکبیان پرونده احمدی‌نژاد را به صحن کشاند و گفت: اکنون مدت‌ها است پرونده‌هایی از رئیس جمهور سابق در قوه قضاییه مفتوح است و سخنگوی قوه قضاییه هر بار می گوید که این پرونده‌ها در حال رسیدگی است.

اما لاریجانی درباره تذکر کواکبیان واکنش نشان داد و خطاب به وی گفت: اخطار باید به عملکرد هیئت رئیسه باشد و این موضوع که شما مطرح کردید مربوط نیست.

اما کواکبیان در ادامه تذکر خود اعلام کرد: بنده بیش از ۲ ماه پیش از وزیر کشور سوالی در مورد بحثپدیده شاندیز داشتم و حتی در کمیسیون امنیت ملی نیز سه بار به وزیر تذکر دادم اما سوال بنده متأسفانه هنوز در دستور قرار نگرفته است.

وی همچنین خطاب به لاریجانی گفت: گویا میزان ارادت شما به بنده کم شده است.

بعد از این سخنان لاریجانی در پاسخ به کنایه کواکبیان گفت: ازکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی کند تا ارادت ما به آقای کواکبیان ثابت شود.

**مطهری معلم می شود!!

بعد از اینکه لاریجانی از صحن‌علنی رفت، ‌جای خود را به مطهری داد و وی ریاست جلسه را بر عهده گرفت، ‌در این زمان صحن‌علنی حاشیه زیادی به خود ندید اما تنها در یک موردرییس جلسه خود حاشیه‌افرینی کرد.

زمانی‌که ادیانی راد درباره قراردادهای نفتی، صحبت می کرد، ‌مطهری از سخنان وی انتقاد کرد و غلط املایی گرفت.

وی خطاب به این نماینده گفت: اقای ادیانی! از کلمات بیگانه در مجلس استفاده نکنید. شما در اظهاراتتان از واژه لاین استفاده کردید که نباید از کلمه بیگانه در مذاکرات صحن استفاده کرد.

بعد از این انتقاد از طرف مطهری، ‌صحن‌علنی حاشیه دیگری به خود ندید و بعد از تذکرها و اخطارهای فراوان به اتمام رسید.

البته اینکه بیستمین جلسه‌علنی مجلس بدون مصوبه و تنها با تذکر و اخطار گذشت خود بزرگترین حاشیه نشست‌علنی بهارستان است که جای علامت سوال بزرگی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه