English

گزارش کامل موج از جلسه امروز مجلس؛

آیا طرح سوال از رییس جمهور نتیجه بخش خواهد بود/ حالا چه می شود

با برگزاری جلسه طرح سوال از رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی، افکار عمومی می خواهد بداند که آیا این جلسه نتیجه بخش خواهد بود؟

آیا طرح سوال از رییس جمهور نتیجه بخش خواهد بود/ حالا چه می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، طرح سوال از رئیس جمهور امروز در 5 محور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد و حسن روحانی به پرسش های نمایندگان پاسخ داد.

محور پرسش های نمایندگان عبارت بود از عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درخصوص کاهش نرخ بیکاری،  رکود اقتصادی شدید چندین ساله و  افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی.

در این جلسه، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت کار و برخی دیگر مسئولان دولتی همراه حجت‌الاسلام روحانی حضور داشتند.

پیش از شروع جلسه، حسن روحانی پاسخ به سوالات فوق را به صورت مکتوب در اختیار نمایندگان و همچنین خبرنگاران قرار داد.

طرح سوال از رییس جمهور

باید رعایت انصاف و حدِ کلام فاخر مورد توجه قرار گیرد

پیش از آنکه نمایندگان مجلس به طرح سوالات خود بپردازند، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی نطقی گفت: رئیس‌جمهور و نمایندگان در جلسه امروز کمال سیاست‌ورزی در کشور را نشان دهند و شرافتی را در حکمرانی تصویر کنند.

وی با اشاره به بررسی سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: امروز سؤالات نمایندگان از رئیس‌جمهور در دستور کار مجلس است؛ به ایشان و اعضای هیأت وزیران که در مجلس حضور دارند، خیر مقدم عرض می‌کنم و ملاحظاتی را تقدیم می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته اول اینکه در قانون اساسی طبق اصل  ۸۸ آمده است حداقل یک چهارم کل نمایندگان می‌توانند از وظایف رئیس‌جمهور سؤال نمایند که این امر عمیق بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی را نشانگر است.

لاریجانی ادامه داد: بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگو می‌داند که ارزش بزرگی برای ملت ماست و همه مسئولین حتی در بالاترین سطوح، خود را خادم ملت و پاسخگو در برابر ملت و نمایندگان می‌دانند.

وی گفت: برای ملت ما که دورانِ طولانیِ سلطنتِ وابسته را تحمل کرده است و مسئولین نظام شاهنشاهی بی‌اعتنا به پاسخگویی به ملت، خود را مدیون و خاضع قدرت‌های بیگانه می‌دانستند، این امر یک شکوفایی سیاسی بزرگ است.

لاریجانی تصریح کرد: از نمایندگان محترم که سؤالاتی که را مطرح می‌کنند و رئیس‌جمهور می‌خواهم به ماده ۲۱۳ و ۱۱۳ آئین‌نامه توجه کرده و بدون خروج موضوعی از بحث که مستلزم تذکر رئیس مجلس باشد، بیان کنند.

وی تأکید کرد: در این راستا باید رعایت انصاف و حدِ کلام فاخر مورد توجه قرار گیرد. در بیان مقام معظم رهبری، حفظ کرامت یکدیگر تأکید شده است و انشاءالله بر حُسن ظن نسبت به یکدیگر استوار باشیم. با رعایت این اصول، جلسه امروز می‌تواند در نوع خود، کمال سیاست‌ورزی در کشور را نشان دهد و شرافتی را در حکمرانی تصویر نماید.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه مستقیماً مطالب در اختیار مردم عزیز قرار می‌گیرد، در عینِ جدیت موضوعات مطروحه، عواطف برادرانه و ادب دیوانی نظام را در نظر داشته باشیم.

با شروع جلسه امروز، ابتدا نمایندگان به طرح سوالات خود پرداختند.

طرح سوال از رییس جمهور

آقای رییس‌جمهور تعطیلی 5800 کارخانه در دولت شما اتفاق افتاد

در این جلسه محمدحسین فرهنگی عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت: آقای رییس‌جمهور در دولت شما به دلیل فقدان مدیریت کارآمد تورم تشدید شد و به اوج رسید و رکود تورمی ایجاد شد.

وی افزود: تعطیلی 5800 کارخانه در طول دولت شما اتفاق افتاد. رکود کسب و کار و رکود فعالیتهای عمرانی از آثار رکود اقتصادی دولت شماست. این رکود سنگین در شرایطی اتفاق افتاد که تورم کشور طی سالهای گذشته مدام بیشتر شده است. افزایش ۲.۳ برابری نقدینگی و عبور از 1600 هزار میلیارد تومان موجب بهم ریختن بازارها شده است. نقدینگی در حال حاضر بیش از جی دی پی شده است. تورم اعلامی مرداد بانک مرکزی ۹.۷ اعلام شد در حالی که زندگی مردم این را نشان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: تورم 90 درصدی را شاهدیم که بالاترین تورم کشور است. کاهش کالا در بازار به همراه کاهش تقاضا به دلیل کاهش ارزش پول ملی و کاهش توان مالی مردم و کاهش تولید اتفاق افتاده است. برخی از مالکان مسکن به دلیل شوکهای وارد به بازار، خانه هایشان را از دست می‌دهند همچنین جوانان شاغل کارشان را از دست می‌دهند که تاثیر این مسئله در زندگی آنان هویداست. در چنین شرایطی باید با مدیریتهای عملیاتی دست به اصلاحات اقتصادی می زدید. شما از سال 92 دست به کدام اصلاحات بنیادین در زمینه‌های مسکن، بیمه، عمران، حمایت از بیکاران متقاضی کار، بانک‌ها و همان یارانه ها که منتقدش بودید، زدید؟

طرح سوال از رییس جمهور

آقای رییس جمهور باید پاسخگوی ملت باشید

سیدحسن نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز در جلسه طرح سوال از رییس جمهور گفت: همه می‌دانند ام‌الفساد کشور، بیکاری است. آقای رییس جمهور خانواده‌هایی را در نظر بگیرد که 2 تا 5 فرزند با سنین 20 تا 40 سال بیکار دارند که به دلیل نداشتن شغل به خانه پدری می‌روند؛ به خانه‌ای که خودِ پدر یا بیکار است یا با دستمزد پایین برای این جوانان سفره پهن می‌کند. آقای رییس‌جمهور بیکاران کشور چند نفر هستند؟ ۲، 3 یا 5 میلیون نفر؟

نماینده مردم ورامین در مجلس ادامه داد: آقای رییس جمهور به نمایندگان ملت بگویید شورای عالی اشتغال که بالاترین مرجع تصمیم گیری شغل است طی 5 سال دولت شما چند بار تشکیل جلسه داد؟ بانک اطلاعات بیکاران که شما در دو دوره انتخابات قول آن را دادید، کجا تشکیل شد؟ سرانجام طرح کارورزیِ شما چه نتیجه‌ای داشت؟ باید پاسخگوی ملت باشید.

نقوی حسینی ادامه داد: آقای رییس جمهور تو را به خدا به نخبگان، صنعت و تولید و به داشته‌های داخلی خودمان توجه کنید. کاش شما یا معاون اول شما از نمایشگاه صنایع کوچک که وزیر صنعت مدتی قبل تشکیل داد، بازدید می‌کردید. به والله در منزل مردم دلار به اندازه کافی وجود دارد، اعتماد آنان را جلب کنید. ظرفیت‌های اشتغال مهمتر از خودِ شغل است. روی ایجاد ظرفیت اشتغال فکر کنید. بخش مسکن را راه بیندازید. 300 نوع شغل در حوزه صنعت وجود دارد. همه این بخش‌ها، بیکارند. بیش از 5000 مرکز تولیدی و خدماتی که منشاء تولید و شغل است، تعطیل است.

طرح سوال از رییس جمهور

دولت در جلسه طرح سوال از رییس جمهور بگوید از چه چیزی می ترسد

محمد دهقان عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز در طرح سوال از رییس جمهور با تأکید بر اینکه باید مشخص شود برخی از دولتمردان از چه چیزی می‌ترسند، تصریح کرد: عدم انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی جای سوال دارد.

وی اظهار داشت: به عنوان نماینده‌ای از نمایندگان سوال کننده و به وکالت از بخش مهمی از ملت ایران که بار سنگین تورم و گرانی کمر آنها را خم کرده از شما می‌پرسم کدام کارشناس تجویز کرده بود که دولت جنابعالی در یکی دو سال گذشته ده‌ها میلیارد دلار ارز کشور را بدون برنامه برای واردات کالاهای لوکس و غیرضرور اختصاص دهد.

وی ادامه داد: همه مردم و همه مقامات و نمایندگان مجلس از جنابعالی و دولت خواستند که فهرست گیرندگان ارز را منتشر کنید تا کالاهای وارد شده با ارز 4200 تومان را در بازار با قیمت 10 هزار تومان نفروشند، البته خود شما هم چند روز اخیر بر ضرورت ارائه این لیست تأکید داشتید اما این موضوع تاکنون محقق نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه باید مشخص شود برخی از دولتمردان از چه چیزی می‌ترسند، تصریح کرد: عدم انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی جای سوال دارد زیرا اگر کسی رانتی نبرده و فسادی نبوده است چرا در برابر خواست قانونی مردم مقاومت می‌شود.

دهقان در ادامه اظهاراتش خطاب به رئیس جمهور افزود: جناب آقای روحانی دولت جنابعالی در زمانی که مردم تحت تأثیر فشار سنگین گرانی و تورم قرار داشته و دارند و نگران وضعیت اقتصادی خود و فرزندانشان هستند متأسفانه صدها میلیون دلار ارز دولت را برای سفرهای غیرضرور خارجی اختصاص دادید تا افرادی به صورت رایگان به آنتالیا و مالزی و کشورهایی از این دست برای تفریح سفر کنند.

دهقان ادامه داد: متأسفانه ارائه ارز برای سفرهای غیرضرور منجر شد برخی مدیریت کشور را به تمسخر بگیرند زیرا تشخیص این مسئله سخت نبود.

وی با بیان اینکه ارز ناشی از صادرات کالا که توسط شرکت‌های شبه دولتی و خصولتی تحصیل می‌شود، بر اساس نظر کارشناسان، هر 3 ماه حدود 19 میلیارد دلار است، تصریح کرد: متأسفانه در این مدت کمتر از2 میلیارد دلار به بازار توزیع شد، این شرکت‌ها که تحت تأثیر 5 وزارتخانه اعم از صنعت، معدن و تجارت، نفت، اقتصاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دفاع هستند یا به احتکار ارز پرداختند یا برخلاف قانون آن را صرف مصرف در جاهای دیگر کردند.

طرح سوال از رییس جمهور

آقای روحانی به وعده خود در آغاز دولت دوازدهم عمل کردید؟

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، نیز در جلسه طرح سوال از رییس جمهور گفت: چرا دولت از اختیارات وسیع و قانونی خود برای بهبود محیط کسب و کار و اجرای قانون مربوطه استفاده نکرده است؟

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور به ویژه برای پیمانکاران و فعالان تولیدی و اقتصادی به دلیل برخی تصمیمات دولت اظهار داشت: این مشکلات به حدی است که هم شاهد رکود پروژه‌های عمرانی و صنعتی هستیم و هم مطالبات سال‌های قبل را علی‌رغم تغییر قیمت‌ها، باید به صورت اوراق مشارکت و با سررسید سال‌های آینده دریافت کنیم.

وی خطاب به رئیس‌جمهور افزود: شما، همکاران و مشاوران اقتصادی‌تان در سال ۹۲ به درستی، بیش از آنکه مشکلات اقتصادی را ناشی از تحریم‌های اقتصادی و بانکی بدانید، ناشی از مشکلات ساختاری و مدیریتی برشمردید؛ آیا امروز هم همچنان به این تحلیل پایبند هستید؟

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس گفت: اگر به این تحلیل همچنان پایبند هستید، چه اقدام اساسی برای اصلاح ساختار اقتصادی به ویژه در حوزه پولی و بانکی و ارزی انجام داده‌اید و نسبت به آنچه در حیطه مسائل اجرایی بوده، چه اصلاحی صورت داده‌اید؟

فولادگر ادامه داد: آیا به وعده خود در آغاز دولت دوازدهم مبنی بر ترمیم تیم اقتصادی خود عمل کردید؟ مجلس هرگونه همکاری را که لازم است، با دولت انجام داده و بعد از این هم انجام خواهد داد؛ انتظار این است که شما هم از انتظارات وسیع و قانونی خود استفاده کنید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: شما که به بی‌ثباتی برخی تصمیمات دولت قبلی به درستی ایراد وارد می‌کردید، چرا خود به این روش مبتلا شده‌اید؟

طرح سوال از نمایندگان

آقای رئیس جمهور خطر جدی است

نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی نیز خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آیا دستور رهبر انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخصوص حتی یکی از قاچاقچیان عمده اجرا شده است؟

کوروش کرم‌پور نماینده مردم فیروزآباد در مجلس در جلسه علنی امروز 6 شهریور و در سؤال از رئیس‌جمهور به موضوع قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و خطاب به رئیس‌جمهور اظهار داشت: مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که اگر کالایی به صورت قاچاق وارد کشور شد، در انظار عمومی به آتش کشیده شود؛ ایشان تاکید کردند که مرادِ من از قاچاق، فلان کوله بر ضعیف نیست، بلکه قاچاق های سازمان یافته بزرگ را می گویم.

وی ادامه داد: آیا بعد از این سخنان مقام معظم رهبری جایی برای حرف دیگری باقی می ماند؟ آیا این دستور در خصوص یکی از قاچاقچیان عمده اجرا شده است؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: موانع پیش روی شما در جلوگیری از قاچاق کالا و ارز چیست؟ آقای رئیس جمهور خطر جدی است و لازم است با جدیت تمام با آن مواجهه کنید؛ لطفا نگویید نمی شود و نمی توانیم.جمهوری اسلامی به کمک مردم عراق و سوریه می رود و داعش، این فرزند نامشروع آمریکا، عربستان و صهیونیسم را شکست می دهد؛ چطور نمی تواند با قاچاق مبارزه کند!؟

طرح سوال از رییس جمهور

چرا با بانک های کوچک و درپیت مشکل نرم افزاری نداریم؟

یکی دیگر از طراحان سؤال از رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات اقتصادی به ویژه در بازار ارز گفت: آقای روحانی! ریشه این مشکلات یک کاخ آرزوها به اسم برجام بود که ساختید اما با یک لگد ترامپ خراب شد.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم اظهارداشت: آقای رئیس جمهور کاهش قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد دلار و نیز کاهش واردات از ۷۰ میلیارد دلار به ۴۰ میلیارد دلار را مطرح کردند؛ اگر چنین آمارهایی صحت داشته باشد باید در چند جا نمود پیدا کند.

وی افزود: در این ۶-۵ سالی که دولت در اختیار جناب آقای روحانی بوده، قاعدتا باید تقاضای ارز روند کاهشی پیدا می کرد و نیز خودنمایی و رقص جنس خارجی در بازار کم شده باشد و تولیدات داخلی برای تامین نیاز مردم بیشتر شده باشد؛ در حالی که آمارها و اظهارات کارشناسان نشان می دهد که امروز ظرفیت بنگاه های تولیدی ما حدود ۴۰ درصد است.

ذوالنور خطاب به رئیس جمهور گفت: در این ۶ سالی که شما رئیس دولت بوده اید تا الان نماینده ویژه خود را در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جز در روزهای اخیر که آقای رحمانی فضلی را منصوب کرده اید، معرفی نکرده بودید؛ جناب آقای روحانی، شما از اول دولت یازدهم تا به حال یک جلسه ستاد را با حضور مبارک خودتان تشکیل نداده اید؟ در حالی که یک اهتمام جدی برای مبارزه با این مسئله نیاز بوده است.

ذالنور ادامه داد: در جزوه ای که در اختیار نمایندگان قرار داده اید، ذکر کرده اید که با ۳۰۰ بانک دنیا پس از برجام ارتباط برقرار کرده ایم؛ آیا این بانک ها کوچک هستند یا بزرگ؟ قطعا نمی توانید بگویید بانک های بزرگ هستند. آیا سیستم بانکداری اروپا جزیره ای است یا منسجم؟ قطعا یکپارچه و منسجم است. آیا ابزار و امکانات فنی و نرم افزاری بانک های بزرگ برای انعطاف و مانور بیشتر است یا بانک های کوچک؟ قطعا بانک های بزرگ این ابزار را دارند.

وی افزود: اگر مشکل در نرم افزار است، چرا با بانک های کوچک و درپیت مشکل نرم افزاری نداریم ولی با بانک های بزرگ که توانایی بیشتری دارند مشکل داریم؟ پس مسئله نرم افزار مطرح نیست. اگر در کنوانسیون های مربوطه به اف ای تی اف ارجاع می دهیم و اکثر ۴۹ الزام این گروه را اجرا کرده ایم و مصوباتی مانند پالرمو و اصلاح قانون پولشویی از مجلس عبور کرده و در شورای نگهبان قرار دارد، چرا این مشکلات باقی است؟

طرح سوال از رییس جمهور

طرح سوال از رییس جمهور موجب خوشحالی آمریکا نخواهد شد

پس از طرح سوال نمایندگان حسن روحانی پاسخ های خود را آغاز کرد.

رییس جمهوری در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اینکه ملت ایران اجازه نمی دهند دشمنی آمریکا علیه ایران به نتیجه برسد، گفت: هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن یک نقطه ضعف است .

رییس جمهوری افزود: همه مسئولان باید در چارچوب وظایف خود و قانون پاسخگو باشند. در چارچوب آنچه که قانون مقرر کرده است. هیچکس از مردم شریف ایران و دوستان ما درجهان یا دشمنان فکر نکنند امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است. این تصور کاملا اشتباه است. مجلس و دولت بار بزرگی بر دوش دارند که باهمکاری یکدیگر باید به مقصد برسانند.

رییس جمهوری افزود: من این روز را روز مبارکی برای دموکراسی کشور،و مردم سالاری دینی می بینم. هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن به عنوان یک نقطه ضعف است به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه مسئولین در چهارچوب وظایف خود و در چهارچوب قانون که برای همه مقررکرده است، باید پاسخگو باشند.

روحانی تصریح کرد:هیچ کس از مردم شریف ایران از دوستان ما در جهان، و یا دشمنان ما فکر نکنند امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است.کاملا این تصور اشتباه است. مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و این بار مسئولیت را با همکاری همدیگر باید به مقصد برسانند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: به نظر من سوال نمایندگان محترم که در 5 بند تدوین شده و بسیاری از سوالات دیگر مشابه این سوالات، سوالات ملت ایران هم هست. نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز مجلس شور ای اسلامی این سوالات را دارند بلکه به اعتقاد من بسیاری از مردم این سوالات را دارند چرا بیکاری، چرا وضع بانک این چنین، و چرا قاچاق آن چنان، چرا رکود و رونق شرایطی را طی می کنند که مورد انتظار مردم نیست و چرا رشد قیمت ارز.

وی اضافه کرد: شما به هر کوچه و خیابانی بروید باید بخشی از سولات مردم همین گونه سوالات باشد.

وی ادامه داد: به نظر بنده اشکال از تصور مردم و ترسیم ملت ایران نسبت به آینده ایران بود، ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییرشد واین درد بزرگ است.

رییس جمهوری اظهارداشت: اشتغال بسیار مهم وبیکاری درد بزرگی است، قبول دارم و نابسامانی بانکی هم مشکل است. قبول دارم مساله رونق هم مهم وقیمت ارز هم مهم است اما همه اینها در برابر اعتماد و امید مردم ناچیز است .

روحانی با اشاره به اینکه چرا امید مردم تغییر کرده است، تصریح کرد: چرا نسبت به آینده ایران دچار تردید شده اند و بالاتر حتی عده ای نسبت به عظمت نظام و قدرت نظام و رشد وتوسعه آینده دچار شک شده اند و این شک را باید درمان کنیم .

وی افزود: ما باید با زبانی درست وصحیح به گونه ای با مردم سخن بگوییم که مردم قانع شوند که مشکلات ایران چند ماهه زود گذر است،کلید مساله در همین است .ما باید برای مردم توضیح دهیم که از مشکلات با هدایت رهبری وهماهنگی قوا ونیروهای مسلح عبور خواهیم کرد .

کاخ سفید از پایان جلسه امروز اندوهگین خواهد شد

رییس جمهوری گفت: باید به ملت ایران بگوییم ما نخواهیم گذاشت توطئه های امریکا پیروز شود . ملت مطمئن باشد ما نمی گذاریم یک مشت ضد ایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شده اند علیه ما توطئه کنند.

روحانی گفت: کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود و بداند از پایان جلسه امروز به شدت اندوه بار خواهد شد چون پایان جلسه امروز اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و دو قوه و قوه قضاییه وبین سه قوه و نیروهای مسلح وهر چهار نهاد و نظارت وراهبری مقام معظم رهبر ی است.

رییس جمهوری تصریح کرد: نه ترسی از امریکا داریم و نه ترسی از مشکلات داریم از مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد .

روحانی افزود: در پنج سئوال اول به طور اختصار توضیح خواهم داد و از دستگاههای مربو طه گزارش گرفته وهمراهم است که اگر مجلس مایل باشد گزارشات را در زمینه قاچاق،اشتغال، برجام، بانک ورکود که وزارتخانه های آن مسئولین اصلی در برابر این سئوالات هستند پاسخ دادند ومی توانیم در اختیار نمایندگان قرار دهیم .

رییس جمهوری با بیان اینکه اولین سئوال این است که در زمینه قاچاق کالا وارز چرا دولت موفق نبوده است، گفت: موضوع قاچاق کالا وارز در سال 81 با فرمان رهبری مبارزه با ان شروع شد و نمایندگان در سال 92 قانون مربوطه را نوشتند و ابلاغ کردند ودولت همه اییین نامه های ان را تدوین کرد .

رابطه قیمت ارز و قاچاق کالا

رئیس جمهوری گفت: وقتی به کالاها یارانه می دهیم قیمت کالاها بالا می رود. هرچه قیمت ارز پایین برود واردات قاچاق بیشتر می شود و برعکس هر چه قیمت ارز بالا برود واردات قاچاق نیز کاهش می یابد . برای جلوگیری از قاچاق باید از تولید داخلی حمایت کنیم و اگر از تولیدکنندگان دفاع کنیم معنی ندارد قاچاق وارد شود.

روحانی افزود: ما چطور توانستیم از 25 میلیارد دلار در چهار سال و نیم گذشته به 12 و نیم میلیارد دلار برسیم؟ این تحول چگونه ایجاد شد؟ ستاد مبارزه با قاچاق نهادی فرا قوه ای است و مختص دولت نیست همه با هم داریم تلاش می کنیم.

وی اضافه کرد: در قاچاق خروجی که عمدتا سوخت است اقدامات ما باعث شد 25 میلیارد دلار سال 92 تا الان به 15 میلیارد دلار رسیده است. دولت با برنامه ریزی برای کنترل پیمایش خودروها و دادن گازوییل برمبنای پیمایش، قاچاق 7.8 میلیارد دلار به نیم میلیارد در سال 95 رساند.

رییس جمهوری اظهار داشت: در زمینه قاچاق نقش سربازان گمنام، نیروی انتظامی، نیروهای مسلح به ویژه سپاه اهمیت داشت. از 10 ماه پیش کنترل قاچاق در آبهای جنوبی در اختیار سپاه قرار داده شد و همچنین در مرزهای غربی و شرقی. همه به کمک هم توانستیم به این عدد برسیم.

برجام برای چه بود

رئیس جمهوری گفت: من از شما می پرسم برجام برای چه بود؟ برجام برای این بود که ما به دنیا بگوبیم که فعالیت صلح آمیز هسته ای که آن ها به دروغ گفتند غیر صلح آمیز است، و بر مبنای همین دروغ و اتهام ناروا قطعنامه های فراوانی را علیه ما تصویب کردند و به ذهن دنیا این چنین رسانده اند که برنامه هسته ای ایران خطر برای صلح جهانی است ؛ لذا ما را به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بردند.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است. هیچ صلح و امنیتی را تهدید نمی کند. شورای امنیت سازمان ملل به جای اینکه بگوید تحریم باید بگوید تشویق؛ همه کشورها را به کمک ایران تشویق کند. ما به اینجا رسیدیم ؛ قطعنامه گذشته شورای امنیت این است که ایران صلح و امنیت را تهدید می کند، بعد از برجام قطعنامه 2231شورای امنیت این گونه تغییر کرد که ایران باید فعالیت هسته ای داشته باشد و از دنیا هم می خواهد که در کنار ایران حضور داشته باشد. این اساس یک کلمه می شود: برجام.

رئیس جمهوری ادامه داد: در برجام ما دستاوردهایی داشتیم که هیچگاه از بین نمی رود. دستاورد بین المللی، دستاورد سیاسی، اخلاقی و پی ام دی را از بین بردیم. این ها دستاورهایی است که وجود دارد. تحریم تسلیحاتی کشور را که می گفت ایران نه حق خرید و نه حق فروش سلاح را دارد، این تحریم را به پنج سال تقلیل دادیم که دو سال و نیم آن گذشته و دو سال و نیم دیگر آزاد خواهد شد، این کار برجام است و کار برجام روشن است.

وی اضافه کرد: در زمینه اقتصادی هم برجام گشایش هایی را به وجود آورد. شما همه می دانید و اگر تا دیروز تردید بود امروز می دانید که وقتی این شرکت ها از ایران می روند معلوم است که روزی آمده اند که امروز می روند. اگر گفته می شود فلان بانک با ما از دیروز کار نمی کند، معلوم می شود که با ما کار می کرده است، اگر کار نمی کرده که ادبیات و زبان فارسی را باید از نو بنویسیم.

رئیس جمهوری در بخش دیگر از سخنانش اظهار داشت:این که ما بیکاری مزمن چند ساله داریم درست است.رقم بیکاری ما 12.1 دهم است که بسیار زیاد است و قابل قبول نیست. اما من از شما خواهش می کنم به یک نکته توجه داشته باشید.اگر دولت یازدهم و دوازدهم مثل دولت نهم و دهم در اشتغال کار می کرد امروز رقم بیکاری ما به جای 12 درصد 22 درصد بود. این هنر دولت یازدهم و دوازدهم است. البته قوای دیگر مجلس شورای اسلامی همه کمک کردند.

وی اضافه کرد: در زمینه رکود چندین ساله ، ما بعد از جنگ اولین دولتی بودیم که با رشد منفی روی کار آمدیم.تنها دولتی هستیم بعد از جنگ که با رشد منفی 7.7 در سال 91 و در سال 92 هم رشد منفی داشتیم.

روحانی ادامه داد: ما در سال 93 رشد مثبت داشتیم در 94 قیمت نفت کاهش یافت. از آخرین فصل 94 تا امروز 9 فصل متوالی پشت هم ما دارای رشد اقتصادی هستیم.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: رشد اقتصادی سال 95 ما 12.5 درصد بوده که در دنیا کم نظیر بوده است. رشد متوسط ما در 5 سال بالای 4 درصد است رشد متوسط دو دولت قبلی ما 2.2 هست بنابراین ما در زمینه رونق تلاش کردیم.

وی اظهار داشت: رکود به معنای مصطلح اقتصادی که دو سه فصل رشد اقتصادی منفی باشد که بحمدالله در 9فصل متوالی نداشیم و این راه را باید ادامه دهیم.البته تا رونقی که مطلوب مردم است فاصله داریم.

روحانی در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره شرایط امروز ارز با طرح این پرسش که به چه دلیل وضعیت امروز این چنین شد؛ آیا عامل اقتصادی بود، یا عامل سیاسی بود، یا عامل روانی بود و یا همه اینها بود. من در نوبت دوم اشاره بیشتری به این سوال می‌کنم که در زمینه ارز مسائل اجتماعی، روانی و مسائل سیاست خارجی آثارش بیشتر بوده است تا مسائل اقتصادی.

رئیس جمهوری تصریح کرد: این که ما در یک مقطعی تصمیم گرفتیم و تصمیم مان را بعدا عوض کردیم، خیلی طبیعی است.ما قبل از تحریم آمریکا یک جور تصمیم گرفتیم بعد از تحریم آمریکا جور دیگری تصمیم گرفتیم.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: اگر در تصمیم قبلی خود مانده بودیم اشکال بود.در تصمیم قبلی هم اجماع همه اقتصاددانان ما در آن شرایط بود یعنی 20 فروردین که ما باید یک نرخ واحدی را اعلام کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌دانستیم اجرای آن مشکلاتی دارد اینکه می‌گویید چرا به مسافر ارز‌ دادید خوب وقتی به مسافر ارز ندهیم ارز خود را از کوچه پس کوچه ها تهیه می کند و همان ارز کوچه پس کوچه است که تبدیل به یک نرخی می‌شود که روی زندگی و کسب وکار مردم تاثیر می‌گذارد.برای کنترل بوده است.

روحانی گفت: البته هر برنامه جدید سو استفاده می شود انجام داد که برای این سو استفاده ها پیش بینی های خوبی انجام داده ایم.

روحانی با تصریح این امر که«مردم درمان دائم را می خواهند» اظهارداشت: درمان دائم چگونه درست می شود؟ با کار دولت، حتما نه. با کار تنها مجلس یا قوه قضاییه به تنهایی؟ حتما نه. ولی اگر همه با هم و کنار هم باشیم حتما از مشکلات عبور می کنیم. چرا از مشکلات عبور نکنیم.

رییس جمهوری در انتقاد از کسانی که وضع موجود را به بحران تعبیر می کنند، خاطرنشان کرد: پشت تریبون ها نگوییم؛ والله ما دچار بحران نیستیم اول مساله است و بعد به آسیب و تهدید تبدیل می شود و سپس بحران تبدیل می شود. ما در مرحله آسیب هستیم و در بعضی موارد در لبه تهدید. چرا می گوییم بحران.

رئیس جمهوری درباره نرخ ارز هم گفت: تلاش دولت بر این است که قیمت ارز متعادل تر شود. در روزهای اخیر نسبت به هفته گذشته قیمت ارز مقداری متعادل تر شده و در هفته های بعد متعادل تر خواهد شد. همه تلاش ما این است که مردم احساس نگرانی نکنند. البته نکته ای را هم باید بگویم. ما ذخایر ارزی خود را بالا می بریم. در این روزها ارز ما کم نشده است، صادرات غیر نفتی ما افزایش یافته است. صادرات نفتی غیر میعانات گازی سه ماهه نوزده درصد افزایش پیدا کرده است. به ذخایربانک مرکزی و بانک های دنیا اضافه می شود. برای ماه ها و سال های آینده کارهای اقداماتی انجام می دهیم.

رییس جمهوری گفت : به رییس کل بانک مرکزی گفتم که از ذخائر ارز حق استفاده ندارید وهمانطور که شما گفتید می توانستیم مقداری طلا به جامعه بیاوریم، اما دست ما باز نیست.

روحانی افزود: طلای ما به عنوان پشتوانه اسکناس است و ما حق نداریم دست بزنیم. بنابراین ما در مسیر تعادل هستیم و قدم به قدم کار را پیش خواهیم برد و بی تردید موفق خواهیم شد و این توفیق به حول وقوه الهی اذان ما است.

وی درپایان سخنان خود از ریاست مجلس،هیات رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، وزرا وملت بزرگ ایران ورسانه ها تشکر کرد.

مجلس از چهار پاسخ رییس جمهور قانع نشد

پس از پایان اظهارات نمایندگان و پاسخ های حسن روحانی، طبق قانون  پاسخ های رییس جمهوری به رای مجلس گذاشته شد تا نمایندگان اعلام کنند از این پاسخ ها قانع شده اند و یا خیر.

محور پرسش های از رییس جمهوری عبارت بود از "عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز " ، "استمرار تحریم های بانکی" ، "عدم اقدام شایسته دولت درخصوص کاهش نرخ بیکاری" ، " رکود اقتصادی شدید چندین ساله" و "افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی"

نمایندگان تنها از پاسخ های رییس جمهور در خصوص استمرار تحریم های بانکی قانع شدند.

لازم به توضیح است، 24 نماینده درخواست کرده بودند که رای گیری درباره پاسخ های رییس جمهوری به صورت علنی باشد که اکثریت مطلق نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

طرح سوال از رییس جمهور

فراکسیون امید هم پاسخ های حسن روحانی را قانع کننده نمی دانند

برخی از نمایندگان پیشنهاد دادند که رای گیری  در مورد پاسخ های رییس جمهور به صورت علنی باشد، اما اکثریت مطلق نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند که جای تعجب فراوان دارد.

اما زمانی که تعداد آرای هر سوال را به طور جداگانه بررسی کنیم، به انگیزه کسانی که با رای گیری علنی مخالفت کردند، پی می بریم.

بررسی آرا نشان می دهد که نزدیک ترین افراد به دولت در مجلس یعنی اعضای فراکسیون امید هم از پاسخ های حسن روحانی قانع نشدند و شاید آنها نمی خواستند که رای منفی خود را علنی اعلام کنند.

به عنوان نمونه نمایندگان از توضیحات رییس جمهور به سوالی درباره کاهش نرخ بیکاری قانع نشدند.

گفتنی است نمایندگان با 74 رای موافق ، 190 رای مخالف و 8 رای ممتنع از 272 نماینده حاضر پاسخ های رئیس جمهور در حوزه بیکاری قانع کننده ندانستند.

در مورد سوال "عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز" نیز  نمایندگان با 123 رای موافق، 138 رای مخالف و 6 رای ممتنع از 271 نماینده حاضر پاسخ های رئیس جمهور در حوزه کنترل قاچاق و ارز قانع کننده ندانستند.

همچنین نمایندگان از توضیحات رئیس جمهور به سوالی درباره علت رکود اقتصادی شدید با 116 رای موافق ، 150 رای مخالف و 6 رای ممتنع از 272 نماینده حاضر پاسخ های رئیس جمهور در حوزه کنترل قاچاق و ارز قانع کننده ندانستند.

و بالاخره اینکه نمایندگان از پاسخ رئیس جمهور در خصوص افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش پول ملی با 68 رأی موافق، 196 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 272 نماینده حاضر در جلسه قانع نشدند.

پیش از این ابوالفضل سروش نماینده اصلاح طلب تهران در مجلس گفته بود که فراکسیون امید حداقل 100 عضو رسمی دارد.

با این اوصاف باید گفت که آرای نمایندگان به پاسخ های رییس جمهور نشان می دهد که بخش قابل توجهی از اعضای فراکسیون امید هم دیگر امیدی به دولت حسن روحانی ندارند.

طرح سوال از رییس جمهور

آیا استیضاح رییس جمهور در مجلس کلید می خورد

جلسه طرح سوال از رییس جمهور امروز در حالی به پایان رسید که افکار عمومی از خود می پرسد، حالا چه می شود.

با بررسی اظهارات یکی از نمایندگان مجلس به نظر می رسد که از امروز باید منتظر کلید خوردن استیضاح رییس جمهور باشیم.

جلسه طرح سوال از رییس جمهور در پنج محور امروز در صحن علنی مجلس برگزار شد.

پس از پاسخ های حسن روحانی، نمایندگان مجلس در مورد هر یک از پاسخ ها اقدام به رای گیری کردند و در نهایت تنها از یک پاسخ قانع شدند.

این در حالی است که حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در خانه ملت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در توییتی تاکید کرده بود: "اگر امروز آقای رئیس جمهور پاسخ قابل قبولی برای پنج سوال اقتصادی ارائه ندهد، ناگزیر از امضای طرح استیضاح وی خواهیم بود"

حال باید دید که پس از طرح سوال از رییس جمهور، طرح استیضاح حسن روحانی نیز کلید می خورد.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که چهار پرسشی که نمایندگان از پاسخ های حسن روحانی در مورد آنها قانع نشده اند، باید طبق آیین نامه داخلی مجلس به قوه قضاییه برای بررسی ارجاع داده شود.

 

گزارش تصویری:

سوال نمایندگان مجلس از رییس جمهوری

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه