English

کارشناس مسائل ترکیه در پاسخ به موج:

هدف ترکیه از تهدید نظامی سنجار امتیازگیری و تحریک افکار عمومی است

مذاکرات اخیر آنکارا باعث شد تا موضع گیری ترکیه در خصوص حمله به سنجار کمی آرامتر شود اما انتشار اخباری در خصوص حمله قریب الوقوع به این شهر در راستای تحریک افکار عمومی و امتیازگیری صورت می گیرد.

هدف ترکیه از تهدید نظامی سنجار امتیازگیری و تحریک افکار عمومی است

حسن لاسجردی درباره اقدامات نظامی اخیر ترکیه در شمال سوریه و تصمیم مقامات این کشور برای حضور در سنجار به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: در مذاکرات آستانه و سوچی یکی از دغدغه های ترکیه، مشکلات امنیتی بود. ترکیه مخالف حضور کردها در نشست های مربوط به سوریه بودند زیرا موضع آن‌ها را با گروه های تروریستی همسان می دانستند. 

وی افزود: علاوه بر این، به دلایل تاریخی ترک ها نگران تاثیرات کردها در تحولات آتی سوریه و منطقه هستند. از این رو پس از حضور نیروهای نظامی ترکیه در عفرین، تا حدی از این دغدغه ها کاسته شد به ویژه آنکه ایران و روسیه هم تا حدی پذیرفتند که ترکیه حریمی در داخل سوریه داشته باشد که این مساله می تواند جلو تحرکات کردها را بگیرد و دغدغه آن‌ها را برای حضور کردهای ترکیه در سوریه و ایجاد نیروی بزرگ علیه ترکیه در این کشور را رفع کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: با این حال مقامات آنکارا بر این باورند که تهدید سرجایش باقی است و کردها می توانند در آینده چالش آفرین باشند. بر این اساس ترکیه به مناطقی چشم دارد که استراتژیک است مانند سنجار. علت اهمیت این شهر هم در این است که یکی از محل های تمرکز و حضور فرماندهی کردها به شمار می رود. اما مذاکرات اخیر روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا منجر به آن شد تا رهبران ترک در خصوص حمله به سنجار موضع گیری نکنند. 

لاسجردی با اشاره به نشست سران سه کشور در آنکارا خاطر نشان کرد: روحانی، پوتین و اردوغان بر این مساله که حضور نیروی نظامی در سوریه، تنش ها را افزایش می دهد توافق نظر داشتند. لذا سیاست ترک ها این است که تا می توانند از ایران و روسیه امتیاز بگیرند و از طرفی این دو کشور هم بر این باورند هرچه ترکیه نیروی نظامی وارد روسیه کند، کردها برای برهم ریختن ثبات سوریه بیشتر تحریک می شوند. لذا به نظر می رسد آنکارا کمی نسبت به مواضع اولیه خود آرامتر شده و انتشار اخباری در مورد حمله به سنجار برای تحریک افکار عمومی و امتیازگیری است. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا نمی توان تمایل ترکیه برای حضور نظامی در عراق و سوریه را در راستای احیای امپراتوری عثمانی تحلیل کرد اظهار داشت: بحث های مربوط به نئوعثمانی دولت ترکیه بیشتر در قابل افزایش قدرت اقتصادی، نظامی و حضور در میان قدرت های تاثیرگذار منطقه است و به مباحث سوریه چندان ارتباطی ندارد. آنچه مشخص است این کشور نگرانی تاریخی از بابت کردها دارند و تلاش دارند از دل تحولات سوریه و در طی مذاکرات، این تهدید را به حداقل برسانند. 

وی همچنین در خصوص تصمیم ترکیه برای ایجاد پایگاه نظامی دائمی در سوریه با توجه به نگرانی نسبت به تحرکات کردها گفت: به نظر من درباره اینکه ترکیه می خواهد پایگاه نظامی دائمی در سوریه و یا عراق تاسیس کند، زود است که قضاوت کنیم. دولت مرکزی سوریه از صلابت اولیه برخوردار نیست، لذا ممکن است در نتیجه مذاکرات میان کشورهای مختلف، تصمیم بر آن شود که همه از سوریه خارج شوند و دولت مرکزی تقویت شود. البته این مساله را می توان تایید کرد که در خلال این گفتگوها ترکیه برای آینده خود سهم خواهی می کند اما برای باقی ماندنش در سوریه باید منتظر گذر زمان بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه