English

دبیرکل حزب سبز در گفتگو با موج

صدا و سیما همچنان کالاهای خارجی را تبلیغ می کند/لزوم تعریف جرم برای واردات کالاهای آمریکایی به کشور

دبیرکل حزب سبز گفت: در حالی که شاهد تعطیلی کارخانه‌ها و اخراج کارگران هستیم، صدا و سیما حتی پس از پیام رهبری مبنی بر لزوم حمایت از کالای ایرانی، محصولات شرکت های خارجی مانند ال جی، دوو و سامسونگ را تبلیغ می کند.

صدا و سیما همچنان کالاهای خارجی را تبلیغ می کند/لزوم تعریف جرم برای واردات کالاهای آمریکایی به کشور

حسین کنعانی مقدم درباره علت نام‌گذاری سال 97 به عنوان حمایت از کالای ایرانی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: در حال حاضر ما در شرایط رکود اقتصادی بسر می بریم که نشان از توقف یا کند شدن چرخ اقتصاد با سرمایه داخلی است. برای سرعت بخشیدن به این مساله چاره ای جز اتکا به سرمایه داخلی و تولید کالای با کیفیت برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی نداریم.

وی افزود: بسیاری از تولیدکنندگان ما مشکل بازار دارند، تحریک تقاضایی وجود ندارد و انباشت تولیداتشان آنها را مجبور به اخراج کارگران کرده است. لذا به این دلایل باید به خرید کالای ایرانی حتی با همین کیفیت کنونی روی بیاوریم تا بتوانیم با افزایش اشتغال، از بحران اقتصادی عبور کنیم. 

کالای ایران به دلیل کیفیت پایین و قیمت تولید بالا امکان رقابت در بازار جهانی را ندارد

مسئول اطلاع رسانی خانه احزاب ایران یکی دیگر از راه های برون رفت از وضعیت رکود را صادرات دانست و خاطر نشان کرد: کالای ایرانی به جهت کیفیت پایین و قیمت تولید بالا امکان رقابت در بازارهای جهانی را ندارد از این رو یا باید به صادرات در کشورهای همسایه متکی بود یا اینکه به سمت تولید کالاهایی با کیفیت بالاتر و قیمت تولید پایین تر برویم. 

ممنوعیت ورود کالای خارجی، ریسک اقتصادی را برای سرمایه گذار داخلی کاهش می دهد

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که چرا پس از گذشت چهار دهه از تصویب شدیدترین تحریم های بین المللی علیه ملت ایران، چنین برنامه ای در دستور کار قرار گرفت اظهار داشت: لازمه رونق هر اقتصادی تولید و اشتغال است که برخی کشورها مانند چین و آلمان ضمن مصرف کالاهای تولید خود به بازارهای جهانی متصل شدند. در کشور ما هم برای ایجاد رونق و از طرفی مقابله با تحریم هایی که ممکن است در آینده تشدید شود، نیاز به امنیت اقتصادی داریم. این امر هم تنها زمانی رخ می دهد که ریسک اقتصادی در کشور کاهش یابد و سرمایه گذار از بازده سرمایه اش منفعت ببرد. 

وی تاکید کرد: این مساله زمانی تحقق می یابد که ممنوعیتی برای ورود کالاهای خارجی به کشور وضع شود؛ همان طوری که مقام معظم رهبری نیز در پیام نوروزی‌شان بر آن اشاره کردند. اما در حالی که شاهد تعطیلی کارخانه‌ها و اخراج کارگران هستیم، صدا و سیما محصولات شرکت های خارجی مثل ال جی، دوو و سامسونگ را حتی پس از پیام رهبری، تبلیغ می کند. علاوه بر این موارد، اقتصاد کشور درگیر پدیده قاچاق است که باعث می شود بخشی از منابع مالی ما از این راه خارج شود. 

دبیرکل حزب سبز در پاسخ به این پرسش که منحصر کردن کشور به خرید کالای داخلی با توجه به تجربه ناموفق خودرو، می تواند رویکرد مناسبی در زمینه مقابله با بحران اقتصادی باشد گفت: براساس بر اصل 44 قانون اساسی، دولت باید کوچک شود. در این شرایط با تقویت دستگاه های نظارتی و اطمینان دهی به بخش خصوصی که دولت رقیب آن نیست، قطعا تولید کننده تلاش می کند کیفیت کالای خود را ارتقا دهد. ولی انحصار باعث شد تا مثلا در حوزه خودرو منافع سرمایه گذار مدنظر باشد و کالایی با هر کیفیتی وارد بازار شود که باعث بروز مشکلات جدی در حوزه ایمنی شد. 

الزام دولت به ارائه مشوق های اقتصادی برای بخش خصوصی

وی در خصوص اینکه متولی اصلی اجرای سیاست حمایت از کالای ایرانی کیست بیان داشت: مخاطب این پیام همه ملت ایران است. ما باید مصرف کالای ایرانی را نهادینه کنیم و این امر نیازمند کار رسانه ای، فرهنگی و اقتصادی است. دولت هم باید ملزم باشد مشوق های اقتصادی برای بخش داخلی فراهم کند تا تولیدکننده توان رقابت بیاید. 

کنعانی مقدم در رابطه با اینکه علی رغم تاکیدات سالهای قبل بر حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی می شد و عدم اقبال نهادهای حاکمیتی و حکومتی اقبال به استفاده از تولیدات داخلی، احتمال موفقیت پیام جدید مقام معظم رهبری در سال جدید چقدر است، تصریح کرد: در این خصوص ما باید دو کار اصلی بکنیم اول اینکه کالاهای آمریکایی و رژیم صهیونیستی را تحریم کنیم. دولت باید پیگیر ممنوعیت ورود این تولیدات باشد و قوه قضائیه هم برای این کار جرم تعریف کند. دوم آنکه بر مبادی ورودی کالا نظارت بیشتری اعمال شود. در حال حاضر هر کسی با کسب مجوز می تواند کالا وارد کند و کنترلی بر آن نیست. گمرکات باید ضمن ممانعت از ورود این قبیل کالاها، اجناسی که به مرز رسیده اند را امحا یا مرجوع سازند. نه اینکه با دریافت جریمه اجازه ورود به بازار داخلی را بدهند. اگر تنها یک سال این کار به طور جد انجام گیرد، ما در حوزه تولید و اشتغال به موفقیت های زیادی دست خواهیم یافت. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه