English

سخنگوی وزارت خارجه:

ظریف پیگیر پرونده نازنین زاغری خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر وزیرخارجه انگلیس به ایران گفت: ظریف به دلایل انسانی پیگیر پرونده نازنین زاغری, شهروند انگلیسی_ایرانی خواهد بود.

ظریف پیگیر پرونده نازنین زاغری خواهد بود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، بهرام قاسمی در نشست خبری درباره اهداف سفر جانسون به ایران گفت: سفر از پیش تعیین شده و به دعوت وزیر خارجه ایران بود. موضوعات مختلفی برای بررسی وجود داشت که در مورد آن گفتگو شد. موضوع خانم زاغری هم مورد بحث قرار گرفت. این خانم دو تابعیتی است و از طرف ایران, ایرانی هستند و در حال طی کردن محکومیت خود به دلایل قضایی است. ظریف اعلام کرد که موضوع را به دلایل مسائل انسانی پیگیری می کند. 

وی درباره ادعاهایی که گفته می شود موشک های انصارالله ساخت ایران است تصریح کرد: در مورد گزارشی که یکی از گروه های منتسب به سازمان ملل, این موشک ها را ساخت ایران دانست باید گفت که سندیت ندارد. حمایت ایران از یمن یک حمایت معنوی از ملت مظلوم این کشور است. هرآنچه در یمن رخ می دهد به مردم و مقاومت یمن مربوط است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد احتمال همراهی برخی اعراب برای تغییر پایتخت اسراییل و عدم واکنش جدی جهان اسلام به این تصمیم اظهار داشت: تصمیم امریکا در این مقطع نسنجیده است و نیاز به اجماع جهان عرب و جهان اسلام است اما تک روی هایی که در جهان عرب دیده می شود باعث شده امریکا چنین موضعی را بگیرد. من فکر میکنم این تصمیم با هماهنگی برخی کشورهای عربی انجام شده و این خیانتی به آرمان فلسطین است اما مقاومت فلسطین نشان داده که متضرر نهایی این تصمیم دولت ایالات متحده خواهد بود. ایران با توجه به نگاهی که به مقاومت دارد تلاش هایی را آغاز کرده و در این هفته با حضور در نشست استانبول رایزنی های خود را تشدید می کنیم. هرچند که به اقدامات وسیعتری نیاز است.

وی درباره مشکلات بانکی پس از اجراب برجام بیان کرد: بانک مرکزی باید این موضوع را دنبال کند و دستگاه وازرت خارجی در این راه در کنار دستگاه های اقتصادی است. ریشه این مشکلات به تخطی امریکا در اجرای برجام برمی گردد که باید در زمان خودش واکنش مناسبی به آن نشان داد.

قاسمی همزمانی سفر وزیرخارجه انگلیس به ایران با اعلام تصمیم امریکا برای تغییر پایتخت اسراییل را رد کرد و گفت: این سفر از قبل پیش بینی شده بود و ارتباطی با اقدام ترامپ نداشت. 

وی یکی از موضوعات مورد گفتگو جانسون با مقامات ایرانی را مسائل همکاری های بیشتر دوجانبه دانست و افزود: امیدوارم در نشست های بعدی بتوانیم در مسیر بهتری در همکاری اقتصادی فی مابین قرار بگیریم. در این سفر تفاهم نامه یا قرارداد اقتصادی امضا نشد اما بحث هایی که صورت گرفت شاید بتواند در زمان کمتری به نتایج بهتری برسد.

عربستان همچنان بر طبل بی درایتی خود در منطقه می کوبد

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای اینکه ایران از تونس خواسته است میانجی روابط کشورمان با عربستان باشد گفت: در چند هفته گذشته در موضع گیری مشخص این ادعا را رد کردم اما در خصوص دوجانبه و مسائل منطقه و جهان اسلام بین دو کشور گفتگوهایی صورت گرفته است اما درباره میانجیگری در روابط ایران با عربستان بحثی نشد. عربستان بر همان طبل سابق می کوبد و با عدم درایت مسایل منطقه را نگاه می کند و خطاهایش را تکرار می کند و لذا تغییری در مناسبات کشورمان با ریاض به وجود نیامده است. 

نبود دولت مستقر در سومالی, کار آزادی ایرانیان اسیر دزدان دریایی را دشوار کرده است

وی در خصوص شهروندان ایرانی که در اسارت دزدان دریایی سومالی قرار دارند گفت: این پرونده مفتوح است و بحث یک سازمان مشخص نیست و تبدیل به یک مساله ملی شده است و تمام افرادی که می توانند یاری رسان باشند کار را پیش می برند. اما با توجه به وضعیت خاص سومالی و نبود یک دولت مستقر در آنجا, اسارت ایرانیان در دست گروه مافیایی کار را دشوار کرده است. یکی از وظایف کشور و وزارت خارجه تلاش برای ازادی این افراد است. 

قاسمی در مورد اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر بیان کرد: دستاوردهای خوبی حاصل شد که بیشتر در مورد کنوانسیونی بود که بعد از چند جلسه دیگر در سطح کارشناسان در نشست آستانه در سطح سران میتوانیم تصمیم نهایی گرفته می شود. این یک کنوانسیون خاص است که فقط اصول اساسی مربوط به خزر را مشخص می کند. تکالیف کشورها را تعیین می کند. جزئیات در پروتکل ها درج می شود و در کنوانسیون نخواهد آمد. این کنوانسیون بعد از 21 سال گفتگو حاصل شده است که البته هنوز راه درازی در پیش است.

 

وی درباره بیانیه اتحادیه عرب در واکنش به تصمیم ترامپ برای تغییر پایتخت اسراییل گفت: این بیانیه ضعیف بود و در حد آرمان فلسطین نبود و بی توجهی و شاید سیاست خاص منجر شد تا بیانیه مذکور در حد کافی نباشد. انتظار افکار عمومی جهان اسلام بیش از این بود. امیدواریم کشورها به واقع بینی برسند زیرا این روند برای خود کشورهای منطقه هم میتواند خطر ساز باشد. 

قاسمی درباره بازرسی ایرانیان در بلگراد اظهار داشت: این موضوع در حال بررسی است اما من تایید نمیکنم که این افراد برای بازرسی برهنه شده باشند. 

سخنگوی وزارت خارجه در باره طلب ایران از دولت انگلیس اظهار داشت: این طلب از گذشته های دور وجود داشته و به دلایل مختلف به ثمر نرسیده است. اما در سفر جانسون این مساله مطرح شد و طرف انگلیسی وعده داد در شرایط بهتر و با جدیت بیشتری آن را پیگیری کند. دستگاه های اقتصادی کشور هم پیگیر این موضوع هستند. 

وی در مورد سفر آتی ماکرون به ایران تصریح کرد: این سفر در دستور کار روابط دو کشور قرار دارد ولی تاریخ دقیقی برای ان مشخص نشده و باید بعد از سفر تعیین شده وزیرخارجه فرانسه در باره آن تصمیم گرفته شود.

قاسمی درباره افزایش محدودیت ها بر دانشجویان ایرانی در مالزی گفت: دو مشکل دراین باره وجود دارد یکی بحث ثبت نام برخی دانشجویان است که ناشی از تغییر نرم افزار برخی دانشگاه ها و نواقص مدارک دانشجویان است و دولت مالزی این موضوع را به ما اعلام کرد. درباره مباحث بانکی هم به حسابهای متععد دانشجویان در مالزی برمی گردد که بعضی بانکهای مالزی برای یکسان سازی حسابها مسائلی به وجود امد که با پیگیری های سفارت ایران این مشکل هم حل خواهد شد.

قاسمی درباره میزان حاکمیت ایران بر دریای خزر گفت: این مسائل در اینده در راستای کنوانسیون دریای خزر مشخص می شود. کمیته هایی در سطح کارشناسی تا زمان برگزاری نشست سران در آستانه کار خواهند کرد و شاید در ان نشست این مسایل مشخص شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه