English

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در نشست خبری

بدون دریافت روادید هیچ زائری نمی تواند برای مراسم اربعین وارد عراق شود

ذوالفقاری گفت: امسال تمام افرادی که مایل به حضور در مراسم راهپیمایی اربعین هستند نسبت به دریافت ویزا اقدام کنند زیرا برخلاف سال گذشته هیچ کسی بدون ویزا نمی تواند وارد عراق شود.

بدون دریافت روادید هیچ زائری نمی تواند برای مراسم اربعین وارد عراق شود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، حسین ذوالفقاری با اشاره به پر رونق تر شدن راهپیمایی اربعین در کشور گفت: سال گذشته دو میلیون و چهارصد هزار نفر برای راهپیمایی ثبت نام کردند. در همین راستا شورای راهبری و ستاد مرکزی تشکیل دادیم تا مدیریت این مراسم بهتر از سال گذشته باشد. 

وی افزود: یکی از مسایل مهم که باید مورد توجه ستاد اربعین قرار گیرد موضوع نظم و امنیت و مقررات مرزی است. سال گذشته به رغم همه پیش بینی ها تعدادی بدون روادید در مرز مهران گرد امدند که اشکالاتی در مدیریت به وجود اوردند. اما امسال با توافق کشور عراق همه با داشتن روادید از مرز خارج شوند. باید به افرادی که عادت کردند بدون روادید به عراق بروند دقت کنند و ویزا دریافت کنند چون مرزبانی اجازه عبور بدون روادید را نمی دهد. 

ذوالفقاری تاکید کرد: توجه به رسوم و آداب عراق الزامی است و باید شرایطی فراهم کرد که نذورات مردم عراق به زائرین برسد. اصل بر این است که میزبان مراسم عراق است و ما به این مهم توجه داریم. 

وی ادامه داد:در مساله اربعین مردم محوری اصل است. برخی فکر میکنند باید این مراسم دولتی و رایگان باشد. در حالی که ما نذورات مردمی را مدیریت می کنیم. ما دنبال لغو روادید بودیم که طرف عراق موافقت نکرد. 

وی تصریح کرد: از سال گذشته که مراسم اربعین پایان یافت کار ستاد اربعین تعطیل نشد. در این مدت پس از سفر وزیر کشور عراق تفاهم نامه ای امضا شد که موارد مدنظر در ان لحاظ شد. یوی از این موارد این بود که مرز خسروی هم بازگشایی شود و فشار از مرز مهران برداشته شود. در مورد صدور روادید قرار شد از 20 شهریور در چهار کنسولگری ویزاها صادر شود. 

ذوالفقاری خاطر نشان کرد: افراد باید در سامانه سماح ثبت نام کنند. مبلع روادید هم 40 دلار است و به صورت انفرادی صادر می شود مگر اینکه خانواده ای مایل به صدور روادید لیستی صادر شود. افرادی هم که برای خدمت به عراق می روند طبق موافقت طرف عراقی روادید رایگان دریافت می کنند. افغانی هایی که در ایران ساکن هستند و مشتاق به شرکت در راهپیمایی اربعین هستند اگر حضورشان در ایران مجاز باشد می توانند روادید دریافت کنند. 

وی در مورد ارائه خدمات پزشکی گفت: در داخل عراق یک درمان سرپایی داریم که موکب ها و توسط هلال احمر انجام می شود. اگر نیاز به مراجعه به بیمارستان های عراق بود پیش بینی شده برطبق بیمه ای که زائرین دارند که بیمه ایران انتخاب شد و بابت ان در زمان اخذ روادید 18800 تومان می پردازند, درمان صورت می گیرد. بابت خدمات سرپایی در خاک عراق هم هر زائر 6200 تومان در زمان دریافت ویزا می پردازند. بیمه های مذکور از 15 محرم تا 5 ربیع الاول اعتبار دارند و از بیست کیلومتر مانده به مرز و داخل عراق را پوشش می دهند. 

وی در مورد تامین امنیت مرز مشترک عراق و ایران بیان داشت: در مرزهای غربی مشکل خاصی در روزهای اخیر نداشتیم ولی تامین امنیت این منطقه مورد توجه دو طرف است. 

ذوالفقاری درباره تحرکات مرزی و منطقه ای گفت: هفته گذشته ما یکسری اقدمات را داشته ایم طی 48 ساعت گذشته 6 نفر دستگیر شده اند.

او ادامه داد: در مرزهای جنوبی که مربوط به راهپیمایی اربعین است خیر نداشتیم و همچنین طرح خاصی برای مرز مهران داریم و عبور زائرین از مرز خسروی در روز انجام خواهد پذیرفت.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: عناصر گروه های تکفیری با توجه به حملات گسترده پراکنده شده اند که ما تدابیر شدیدتری اتخاذ خواهیم کرد.

او یادآور شد : سال گذشته شاهد دو اقدام تروریستی در انتهای مراسم بودیم که امسال قصد در انتهای مراسم تدابیر شدیدتری داشته باشیم.

او درباره حضور خبرنگاران به خاک عراق گفت: اگر خبرنگارانی قصد دارند به راهپیمایی اربعین بروند به ستاد مراجعه کنند.

او همچنین درباره رفتار افرادی که روادید ندارند اما قصد ورود دارند اظهار داشت: سال گذشته رفتار بدی با مرز بانان شد امسال قرار شد طرح فیزیکی شدید تر خواهد شد. افراد بدانند که بدون ویزا رفتن و برگشتن تذکر و جریمه دارد.

ذوالفقاری ادامه داد:  همین افراد کاری کردند که عراق مرز را بست و باعث شدند که تعداد زائرین بازمانند.

او در خصوص ترافیک مرزها عنوان کرد: سال 94 مشکلاتی فراوانی داشتیم که به تدریج بهبود پیدا کرد . برای بحث ترافیک قرار گاه خاتم الانبیا محور صالح آباد به مهران را آماده کنند، در محور جنوب هم مشکل خاصی نداشتیم.

ذوالفقاری درباره دعوت مردم عراق از زائرین به خانه های خودشان گفت: مشکل خاصی تا کنون نداشته ایم و این افراد بیشتر جنبه راهنما دارند.

او با اشاره به نحو پرداخت هزینه روادید عنوان کرد: با بانک مرکزی هماهنگ شد هزینه روادید صادره یک جا به حساب سفارت واریز کنیم و مردم ما به صورت ریالی پرداخت می کنند و نیازی به ارز ندارند.

او در ادامه افزود: دستگاهای خود پرداز در مرزها وجود دارند اما زائرین بدون پول به سفر نروند. 

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در خصوص ارتباطات اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوری با کشور عراق مذاکراتی دارد که خدمات دهی بهتر شود.

او در ادامه افزود: ظرفیت جاده ها، اسکان و خدمات دهی مشخص است و توافقی با کشور عراق به توافقی نکرده ایم که افزایش پیدا کند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان این که برنامه در ستاد اربعین تنظیم و تصویت می شود گفت: بیست سازمان و نهاد در ستاد اربعین عضو هستند و بر بر نامه ها نظارت می کنند.

او تاکید کرد:حدود 65 درصد از مشکلات رفع شده است که امیدواریم امسال نسبت به سال گذاشته کمتر شود.

او در ادامه افزود: امیدوار هستیم که شرایطی محیا شود که ناوگان حمل و نقل عمومی کشور را بسیج نکنیم و این راهپیمایی نیز حالت عادی پیدا کند. همچین با وزارت راه و شهرسازی صحبت شده تا بر سفرهای هوایی نظارت داشته باشد.

ذوالفقاری تاکید کرد: در ایام راهپیمایی اربعین حدود 80 درصد از اتوبوس های کشور در خدمت این سفر هستند که بسیاری از مردم شاکی هستند.

او درباره تائید حکم شهردار تهران گفت: وزیر کشور به جد این موضوع را پیگیری می کنند و به زودی مشخص خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه