English

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در گفتگو با موج:

پرتاب موشک به دیرالزور آغاز ورود ایران به فاز جدیدی در بحران سوریه است/پیام موشک‌های ایران به افرادی است که علیه کشورمان رجزخوانی کردند

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: پس از حادثه تروریستی در تهران، ایران برای تأمین امنیت خود وارد فاز جدیدی در بحران سوریه می‌شود که پرتاب چندموشک به دیرالزور می‌تواند آغازی برای این مرحله باشد.

پرتاب موشک به دیرالزور آغاز ورود ایران به فاز جدیدی در بحران سوریه است/پیام موشک‌های ایران به افرادی است که علیه کشورمان رجزخوانی کردند

نیروی هوافضای سپاه پاسداران در اقدامی غیرمنتظره مقر نیروهای داعش در شهر دیرالزور در 100 کیلومتری مرز عراق با پرتاب 6 فروند موشک هدف قرار داد. در همین راستا سردار یدالله جوانی با خبرنگار دفاعی امنیتی خبرگزاری موج گفتگویی داشته است که در ادامه می خوانید:

برای اولین بار از زمان پیروزی انقلاب اسلامی شاهد هستیم که ایران موشک‌هایش مناطقی را در منطقه هدف قرار می‌دهد. آیا با توجه به حضور مستشاری نظامیان کشورمان در بحران سوریه، مبارزه با داعش و تروریسم در این سطح جدید ممکن است تا پایان بحران مذکور ادامه یابد؟

پس از وقوع عملیات تروریستی در تهران، بلافاصله داعش مسئولیت این اقدام را قبول کرد و تاکید کرد تهدیدات خود را در ایران افزایش خواهد داد. این مساله معنایش این است که داعش بنا را بر این گذاشته که این قبیل تحرکات را ادامه دهد. دستگیری‌های چند روز اخیر تیم‌های تروریستی داعشی در مناطق مختلف کشور نیز این موضوع را تائید می‌کند. هرچند که در گذشته نیز این سناریوها طراحی شدند اما همگی ناکام ماند. از سوی دیگر ما از ابتدای شروع بحران سوریه به دولت این کشور کمک مستشاری می‌کنیم. بدیهی است هنگامی که داعش در داخل خاک ما چنین عملیات هایی را صورت می‌دهد ایران برای تأمین امنیت خود وارد فاز جدیدی در بحران سوریه می‌شود. لذا شلیک چند موشک به سمت دیرالزور می‌تواند آغازی برای این فاز جدید باشد و در آینده هم استمرار یابد.

نکته مهم آن است که این اقدامات از لحاظ قانونی، مشروعیت دارد. زیرا حق قانونی ما است که تهدیدات امنیتی خود را مرتفع کنیم ضمن آنکه متحد دولت سوریه و مردم این کشور به شمار می‌رویم و چندین سال است به شکلی کمک‌رسان آن‌ها در مقابله با تروریست‌ها هستیم.  

آیا ممکن است حمله موشکی ایران به مواضع تروریست‌ها در سوریه با واکنش نظامی آمریکا روبرو شود؟

آمریکایی‌ها می‌دانند که ورود به چنین صحنه‌ای می‌تواند پیامدهای سنگینی برای آن‌ها داشته باشد. آن‌ها بارها داعش را بزرگ‌ترین تهدید برای صلح جهانی اعلام کرده‌اند ترامپ نیز صریحا گفته است که اشتباه آمریکا خلق داعش در منطقه بود. لذا وقتی دم از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم می‌زنند باید این نکته را در نظر بگیرند که ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم است و اگر آن‌ها بخواهند خلاف ادعاهای خود اقدامی بکنند متضرر اصلی آمریکا خواهد بود. آنچه در عملیات پرتاب موشک ایران به دیرالزور رخ داد نشان از عزم اراده جدی کشورمان در این جبهه است.

آیا عملیات پرتاب موشک ایران را می‌توان اولتیماتومی برای عربستان و اسرائیل برشمرد؟

اگرچه شلیک موشک‌ها برای مقر داعش بود اما پیام اصلی برای حامیان این گروه و کسانی بود که در ماه‌های گذشته رجزخوانی کرده‌اند. فاصله نقطه شلیک موشک تا هدف چیزی بین 600 تا 700 کیلومتر است در حالی که برد موشک‌های ایران چندین برابر این رقم است. این به معنای آن است که ایران می‌تواند تا شعاع قابل‌توجهی از منبع تهدید را با قاطعیت در هم بکوبد و عملیات شب گذشته تنها گوشه‌ای از توانمندی نظامی ایران محسوب می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه