English

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری مطرح کرد؛

خبر خرید خودروهای لوکس برای وزارت خارجه دروغ است/بحث تحریم سنا عیله ایران ابتر می ماند

سخنگوی وزارت خارجه درباره حوادث تروریستی تهران و نقش عربستان در این اتفاق خاطر نشان کرد: شاهد سخنان سخیف برخی مقامات عربستان بودیم و در صورت اینکه به جمع بندی علل این حادثه برسند موضوع به اطلاع ملت ایران خواهد رسید.

خبر خرید خودروهای لوکس برای وزارت خارجه دروغ است/بحث تحریم سنا عیله ایران ابتر می ماند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، بهرام قاسمی با اشاره به حادثه حوادث تروریستی اخیر در تهران و بیان تسلیت به ملت ایران گفت: بیش از 80 کشور جهان تاکنون پیام تسلیت خود را به وزارت خارجه ارسال کرده اند که این موضوع نشان می دهد حساسیت جهانی نسبت به واقع دردناک تروریستی وجود دارد. 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص استفاده وزیر خارجه آمریکا از کلمه خلیج عرب به جای خلیج فارس گفت: با توجه به پیشینیه نفتی تیلرسون و سابقه حضور آمریکایی ها در منطقه، به این مساله آگاهی کامل دارند و شاید اشتباه کردند. اما این دید خوشبینانه است و شاید ایشان اطلاعات تاریخی کافی ندارد و با مراجعه به موزه های اروپایی،اسناد و کتابخانه وزارت خارجه ببینند که خلیج فارس نامی قدیمی است که از ابتدا در تاریخ و نقشه ها درج بوده است. با دلار و پول نمی توان فرهنگ را تغییر داد و لذا با مبادلات روزمره بحث خلیج فارس قابل تغییر نیست. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره حوادث تروریستی تهران و نقش عربستان در این اتفاق خاطر نشان کرد: شاهد سخنان سخیف برخی مقامات عربستان بودیم و در صورت اینکه به جمع بندی علل این حادثه برسند موضوع به اطلاع ملت ایران خواهد رسید. 

وی درمورد اقدامات آمریکا در سوریه اظهار داشت: این اقدامات مشکوک است. علی رغم تاکید آمریکا بر مبارزه با تروریسم اما واکنش قطعی و عزم برای مبارزه با تروریست مشاهده نشده است. 

قاسمی در مورد عضویت ایران در سازمان شانگهای گفت: سطح حضور ایران به دلیل مشغله های بسیار در سطح معاون وزرای خارجه بود. اما در نشست آستانه و حضور ظریف در ترکیه، در جلسه شانگهای شرکت کرد. این حضور مثبت ارزیابی می شود. بحث عضویت دایم ایران در شانگهای از قبل مطرح بوده که پروسه پیچیده و طولانی است و ما می کوشیم این اتفاق رخ دهد. 

بهرام قاسمی در خصوص خبر خرید خودروهای لوکس برای وزارت خارجه گفت: این خبر از اساس دروغ است و وزارت خارجه نیازی به این خودروها ندارد. ما پیگیر خواهیم بود چه رسانه هایی چنین خبرهایی را منتشر می کنند. 

وی درباره ناتوی عربی گفت: این بحث مانند برحام منطقه ای با واقعیات خاورمیانه همخوانی ندارد. انچه در نشست ها مطرح می شود الزاما قابل اجرا نیست. بحث ناتوی عربی مورد نظر عربستان کپی برداری از سایر جهان است و میسر نیست. هر سازمان و نهادی باید بومی و منطبق با شرایط ان منطقه باشد. 

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص رایزنی های ظریف با کشورهای منطقه مس از ایجاد تنش مین قطر و عربستان بیان داشت: با اغاز تنش ظریف دیپلماسی قوی ای را به نمایش گذاشت. حدود 15 تماس با مقامات خارجی در دو روز اول صورت گرفت. پس از ان سفر به ترکیه و سپس قزاقستان انجام شد. امیدوارم تاثیرات مثبت خود را ب زودی نشان دهد و این روند در رابطه با کشورهای منطقه ادامه خواهد داشت. 

بهرام قاسمی در خصوص تصویب تحریم های سنا علیه ایران گفت: سیاست های تحریمی سیاست شکست خورده است و پاسخ گوی هیچ خواسته ای نمی تواند باشد. آمریکا باید تجربه را دوباره تجربه کنند تا در آینده مجبور به عقب گرد دیگری شود. انچه در سنا هست باید منتظر نتیجه آن در کمیته روابط خارجی بود که در صورت تصویب به صحن سنا و بعد توافق به رییس جمهور می رسد. که تجربه نشان داده این قبیل کارها ابتر باقی می ماند.

وی  درباره بحث عدم همراهی بانکهای خارجی با هند برای توسعه چابهار گفت: طرح چابهار بسیار عظیم و سرمایه بر است. کشورهایی که خواهان گسترش تروریسم هستند در چنین پروژه هایی کارشکنی هایی داشته اند. لذا این طرح هم می تواند با موانعی روبرو شود اما با عزم کشورهای فعال در چابهار، قابل رفع است. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره وصول درآمدهای نفتی خاطر نشان کرد: در مورد بحث وصول پول های نفتی از عمان،پس گفتگو راهکارهایی پیدا شد. در باره دریافت پول های پتروشیمی از چین ربطی به تحریم ندارد و برخی مقررات داخلی چین کندی در کار ما ایجاد کرد و طی دو هفته قبل با چینی ها گفتگو شد و بحث سیاسی نیست و به زودی حل خواهد شد. 

وی درمورد بحث همگرایی ایران و ترکیه در خصوص قطر اظهار داشت: ما تلاش داریم با همسایگانمان رابطه خوبی داشته باشیم. روابط ایران با قطر هم خوب بود. با ترکیه هم به دلیل موضوعات مختلف منطقه و پیشینه تاریخی همواره در گفتگو بودیم. ما علاقه مند هستیم کشورهای عربی با گفتگو مشکلات خود را حل کنند و ورود قدرت های فرامنطقه ای بر تنش ها می افزاید. 

قاسمی درباره تغییر آرایش نظامی امنیتی ایران پس از حادثه تروریستی تهران گفت: مواضع ما کاملا مشخص است و به دلیل عدم اطلاع از مسایل امنیتی در این مورد نظری ندارم. 

وی درخصوص بحث اخوان المسلمین میان ترکیه و قطر گفت: این گروه بر روابط دو کشور و مناسباتشان موثر بوده است. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره تاثیر حوادث تروریستی بر شکاف میان دولت وحدت ملی افغانستان گفت: اتفاقات تروریستی در کابل که توسط تروریست های شناسنامه دار رخ داد نگران کننده است. تصور ما این است که بدخواهانی تلاش دارند نظم و امنیت را در این کشور تحت تاثیر قرار دهند. ایران از همه احزاب و گروه ها و دولت دعوت کرد تا با تعاملی سازنده به تفاهم برسند و اجازه دخالت خارجی ها را ندهند. تنها راه برون رفت افغانستان از بحران گفتگو است. نگاه ایران به این کشور به دلیل پیوندهای تاریخی امید به ثبات در افغانستان است و آن مقدار که بتوانیم در این راه تلاش خواهیم کرد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه