English

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به موج

سند ۲۰۳۰ یونسکو براساس ارزش های و سبک زندگی غربی تدوین شده است

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تفاوت سبک آموزشی نظام جمهوری اسلامی ایران با اصول و ارزش های غربی امکان اجرایی شدن سند مصوب سازمان یونسکو در حوزه آموزش و پرورش را نمی دهد.

سند 2030 یونسکو براساس ارزش های و سبک زندگی غربی تدوین شده است

میرحمایت میرزاده در رابطه با تفاوت میان سند توسعه جهانی پایدار 2030 یونسکو در باب آموزش و پرورش با چارچوب های آموزشی نظام جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: سند مصوب یونسکو موسوم به سند 2030 که با ارائه پارامترهایی در مورد بهبود وضعیت آموزش در کشورهای عضو سازمان ملل است با اسناد و نظام آموزشی کشور ما مغایرت هایی دارد. در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران مسائل دینی و ترویج سبک زندگی و فرهنگ ایرانی و اسلامی لحاظ شده که در مفاد سند یونسکو اثری از آن دیده نمی شود.

وی ادامه داد: سند یونسکو براساس سبک زندگی غربی و ارزش های آن تدوین شده که از این بعد با اهداف آموزشی ما در تضاد است. نظام ما به دنبال تربیت فرزندانی با فرهنگ اسلامی-ایرانی است و این موضوع از طریق سند مذکور قابل تحقق نیست.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: البته کشورهای عضو سازمان ملل از جمله جمهوری اسلامی ایران تعهد و اجباری در اجرایی کردن سند یونسکو ندارند و در صورتی که آن عملیاتی نشود مشکلی در روابط بین المللی ما به وجود نخواهد آمد و این مساله در همکاری های علمی بین المللی ما تاثیر منفی نمی گذارد.

در مورد سند 2030 یونسکو گفتنی است؛ رهبران کشورهای عضو سازمان ملل متحد، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالی‌رتبۀ این سازمان متعهد شدند تا اهداف دستور کار جهانی توسعۀ پایدار 2030 را که نتیجۀ یک فرآیند گستردة مشورتی در سطح جهانی بود، در سیاست‌گذاری کلان ملّی خود از اول ژانویۀ 2016 اجرایی کنند. این دستور کار دارای 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه است.

یونسکو که به عنوان یک نهاد بین المللی در امر آموزش شناخته می‌شود، اجرای هدف چهارم توسعۀ را به عهده دارد که به سوی آموزش و یادگیری مادام‌العمر با کیفیت، برابر و فراگیر برای همه مطابق «سند توسعه پایدار2030 » قدم بر می‌دارد. این سند جهانی جدید دامنه فراگیرتری دارد و علاوه بر حوزه ناتمام آموزش برای همه، حوزه‌های دیگر آموزش «اشتغال و توسعۀ مهارتها»، «آموزش فنّی و حرفه‌ای»، «آموزش عالی»، «آموزش سلامت و بهداشت»، «آموزش‌های اجتماعی» و «شهروندی» را هم هدف قرار داده است.

در ادامه این روند نشست عالی‌رتبه مشورتی در زمینه آموزش 2030 در ایران، در تاریخ 20 آذر امسال توسط کمیسیون ملی یونسکو برگزار و از سند ملی آموزش 2030 رونمایی شد. اما وجود تفاوت هایی میان اسناد بالادستی آموزشی در کشور با سند یونسکو نگرانی هایی در خصوص آموزش دانش آموزان به وجود آورده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه