English

سامانی در جمع خبرنگاران:

مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراها تمدید نمی‌شود

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراها به هیچ وجه تمدید نمی‌شود.

مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراها تمدید نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، سلمان سامانی امروز در جمع خبرنگاران در ستاد ثبت نام داوطلبان انتخابات شوراها، با بیان اینکه کلیدواژه انتخابات رعایت مُر قانون است اظهار داشت: در قانون انتخابات ویژگی هایی برای یک رقابت سالم تعریف شده که از نامزدهای انتخابات درخواست داریم قوانین و مقررات مربوطه را با دقت مطالعه کنند.

وی افزود: قسمتی از قانون انتخابات شوراها مربوط به برگزاری انتخابات می شود و بخش دیگر آن، آئین نامه های اجرایی است که مدت زمان، شرایط و شیوه تبلیغات را مشخص کرده است.

سخنگوی وزارت کشور با تأکید بر اینکه پیش‌شرط قانونمداری انتخابات، اشراف مجریان و نامزدها به قوانین است ادامه داد: براین اساس از مردادماه 95 آموزش مجریان را در سطوح مختلف آغاز کرده ایم و با آزمون، میزان تسلط آنها به قوانین احراز شده است.

سامانی با تأکید بر اینکه ثبت نام نامزدها امروز تمام می شود و طبق قانون به هیچ وجه قابل تمدید نیست، تصریح کرد: تا این لحظه بر اساس آمار سامانه جامع وزارت کشور 205 هزار و 204 نفر از هموطنان در انتخابات شوراهای شهر و روستا ثبت نام کرده اند که این عدد نسبت به مدت مشابه دوره قبل رشد ۱.۸ برابری را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: باید این افزایش را به فال نیک بگیریم و امیدواریم که مشارکت مردم در انتخابات هم از سوی نامزدها و هم از سوی رأی‌دهندگان در بالاترین حد ممکن باشد.

هیئت های اجرایی در بررسی صلاحیتها، موظف به بررسی شرایط مصرح در قانون هستند

سامانی در ادامه با اشاره به موضوع بررسی صلاحیت نامزدهای شوراها در هیئت های اجرایی تأکید کرد: در ماده 17 منشور حقوق شهروندی که توسط رئیس جمهور محترم ابلاغ شده، آمده است که تصمیمات و نظرات مقامات و هیئت های اجرایی و نظارت باید بی‌طرفانه، شفاف و قانونمند باشد.

وی ادامه داد: رسیدگی ها باید محرمانه باشد و منجر به هتک حیثیت نامزدها نشود و افشای اطلاعات آنها نیز ممنوع است.

به گفته سخنگوی وزارت کشور هیئت های اجرایی موکلف هستند صرفا از جهاتی که در قانون انتخابات نام برده شده به صلاحیت داوطلبان رسیدگی کنند.

سامانی افزود: در مواد 26 تا 30 قانون انتخابات شوراها، شرایط و ویژگی هایی برای نامزدها پیش بینی شده است که هیئت های اجرایی مکلف به بررسی همین شرایط هستند.

وی اظهار داشت: وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان ثبت احوال و دادگستری مراجع چهارگانه استعلام توسط هیئت های اجرایی برای به دست آوردن سوابق داوطلبان هستند و این مراجع نیز ظرف 10 روز به هیئت های اجرایی پاسخ دهند.

سخنگوی وزارت کشور با تأکید بر اینکه هیئت های اجرایی خود را پایبند به قانون می‌دانند، گفت: از صدا و سیما درخواست داریم که انتخابات شوراها و ارتقاء دانش عمومی مردم نسبت به وظایف این نهاد را به نحو مطلوبی مدنظر داشته باشند.

سامانی در پایان خاطرنشان کرد: برای نامزدی در انتخابات شوراها، سکونت در محل حوزه انتخابیه شرط نیست اما در صورت رأی آوردن، فرد منتخب مکلف به سکونت چهارساله در حوزه انتخابیه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه