English

چگونه یک برنامه روزانه خوب داشته باشیم؟

اینکه بتونین اتفاقات مهم رو در طول روز پیش‌بینی کنین، به شما این امکان رو می‌ده که بدونین چگونه این مسائل رو مدیریت کنین و یه قدم جلوتر از برنامه‌ریزی روزانه باشین.

 چگونه یک برنامه روزانه خوب داشته باشیم؟

به گزارش خبرگزاری موج، قبل از اینکه پشت میز بنشینین تا یک برنامه‌ریزی روزانه تهیه کنین، این موضوع رو به یاد داشته باشین که نوشتن تمام کارها، تکالیف و وظایف جزئی به شما کمک می‌کنه وقتی به مرحله برنامه‌ریزی روزانه می‌رسین بتونین یه جریان درست از کارهای مهم رو ایجاد کنین.

اینکه بتونین اتفاقات مهم‌ رو در طول روز پیش‌بینی کنین به شما این امکان رو می‌ده که بدونین چگونه این مسائل رو مدیریت کنین و یه قدم جلوتر از برنامه‌ریزی روزانه باشین.

 

 در تهیه برنامه‌ریزی روزانه یک ترتیب مشخص داشته باشید.

شما اولین قدم‌رو در تهیه برنامه‌ریزی روزانه برداشتین و همه کارها، تکالیف، وظایف و مسئولیت‌هاتون‌رو در یه برگه یادداشت کردین. اکنون وقت اینه‌که وظایف مرتبط بهم رو دسته‌بندی کنین. دسته‌های برنامه‌ریزی روزانه شما ممکنه شامل موارد زیر باشد: خانه، محل کار، مراقبت شخصی، ورزش، تکالیف و... می‌تونین این دسته‌ها‌رو طبق برنامه روزانه‌تون متنوع کرده یا در صورت تمایل هر دسته‌رو به گروه‌های مختلف تقسیم کنین.

هنگام تهیه یک برنامه‌ریزی روزانه در خانه، مسئولیت‌هاتون‌رو به چند دسته‌ تقسیم کنین؛ این به شما کمک می‌کنه هنگام جابجایی بین وظایف مختلف هوشیارتر باشین و در زمان و انرژی خود، صرفه‌جویی کنین.

 

اختصاص ساعات خاص در برنامه‌ریزی روزانه

سومین مرحله در فرآیند تهیه برنامه‌ریزی روزانه تقسیم ساعات شما خواهد بود. وقتی یه روز کاملاً جدید رو شروع می‌کنیم، احساس می‌کنیم کارهای زیادی برای انجام دادن وجود داره و گاهی اوقات نمی‌دونیم از کجا شروع کنیم. نگران نباشین، یه گام سوم در ایجاد برنامه روزانه وجود داره تا شما رو از این سردرگمی نجات بده.

در مرحله سوم نوشتن برنامه‌ریزی روزانه، زمان‌هایی رو که به کار کردن اختصاص می‌دیم، مشخص می‌کنیم. به‌عنوان مثال، اگر از ساعت 08:00 تا 09:00 رو برای مراقبت‌های شخصی و خوردن صبحانه اختصاص دادین، سعی کنین در این مدت کارهای خارج از برنامه انجام ندین؛ فقط روی مراقبت شخصی‌تون و تهیه یک صبحانه خوشمزه تمرکز کنین. از هر لحظه لذت ببرین. اگر از ساعت 14:00 تا 15:00 رو به نوشتن تکالیف‌تون اختصاص دادین، سعی کنین مغز‌تون رو فقط با این کار مشغول نگه‌دارین.

شما می‌تونین برای بازه زمانی متفاوت از روش‌های مختلف مدیریت زمان استفاده کنین تا متوجه بشین کدوم روش برای شما مناسب‌تره. می‌تونین نگاهی به روش‌هایی مانند ماتریس آیزنهاور، تکنیک پومودورو و اصل پارتو 80/20 بندازین.

 

 همیشه فعال نباشید

تهیه یک برنامه‌ریزی روزانه به این معنی نیست که همیشه‌ خودتون‌رو مشغول نگه دارین. توجه مداوم در حین انجام یک کار برای بدن ما بسیار خسته کنندس، حتی اگه از اون آگاه نباشیم. برای اینکه هم انرژی داشته باشین و هم کارهای بعدی رو با انگیزه بیشتر شروع کنین، در نظر گرفتن استراحت‌های کوتاه، هر 30 دقیقه یا 45 دقیقه، می‌تونه برای شما بسیار مفید باشه.

با استفاده از روش‌های مختلف مدیریت زمان که پیش‌تر درباره اون صحبت کردیم، می‌تونین مناسب‌ترین تعادل‌رو بین زمان‌های استراحت‌تون ایجاد کنین. استراحت و دور شدن کوتاه‌مدت از کارهایی که در طول روز باید انجام بدین تا حد امکان باعث رهایی شما از استرس، شادابی مغز و توجه شما می‌شه و به شما کمک می‌کنه تا در سایر کارهای روزانه‌ای که باید انجام بدین، موثرتر عمل کنین. در زمان استراحت، می‌تونین روش میکرواسلیپ‌رو هم امتحان کنین، که افرادی مانند سالوادور دالی و آلبرت انیشتین نیز از اون استفاده می‌کردن.

 

 همه کارها را انجام ندهید

مهم‌ترین اشتباهی که در فرآیند تهیه برنامه روزانه مرتکب می‌شین اینه که باور کنین می‌تونین تمام کارها‌تون رو در چند روز، هفته یا ماه و به‌طور جادویی به پایان برسونین. این موضوع مهم رو در نظر داشته باشید که در این برنامه‌ریزی یه‌سری کارها انجام شده و برخی‌ها باقی می‌مونن.

 

نتیجه‌گیری:
بهترین راه برای هدف قرار دادن کارهایی که حتما باید انجام بشن (چیزهایی که واقعا می‌خواین)، تهیه یک لیسته. با تهیه فهرستی از کارها و وظایف مهم و ضروری، دیگه حواس‌تون با کارهای سطحی و خارج از برنامه پرت نمیشه. در این فرآیند، توصیه می‌کنیم نگاهی به فرمول 25/5 وارن بافت هم بندازین. با داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب، آشفتگی و فراموش کردن کارهای مهم شما به حداقل می‌رسه.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه