English

تلفن همراه چطور روی مغز تاثیر می‌گذارد؟

تحقیقات نشان می‌دهد گوشی‌های هوشمند به روش‌های مختلفی بر مغز تأثیر می‌گذارند.

 تلفن همراه چطور روی مغز تاثیر می‌گذارد؟

به گزارش خبرگزاری موج، اگر مانند اکثر مردم برای انجام همه کارهایتان از تلفن همراه استفاده می‌کنید، متأسفانه باید بدانید که این تکیه بر محصولات تکنولوژیک ممکن است واقعاً بر مغز شما تأثیر بگذارد.
تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از تلفن همراه ممکن است بر مهارت‌های تنظیم اجتماعی و عاطفی ما تأثیر بگذارد، خواب ما را مختل کند و ما را به متفکران تنبل تبدیل کند.
از آنجایی که کودکان روز به روز بیشتر از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، کارشناسان را بر آن داشته  تا اثرات طولانی‌مدت احتمالی بر رشد را زیر سوال ببرند. یک مطالعه منتشر شده در JAMA Pediatrics نشان می‌دهد مدت زمانی که بچه‌ها به صفحه‌های دیجیتال خیره می‌شوند در یک دوره سه ساله 52 درصد افزایش یافته است.

 

تأثیر منفی بر توانایی شناختی

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد استفاده از گوشی‌های هوشمند واقعاً بر مغز تأثیر می‌گذارد. البته به یاد داشته باشید که چنین تحقیقاتی هنوز در مراحل اولیه است، اما برخی شواهد نشان می‌دهد  استفاده از تلفن همراه ممکن است منجر به تغییرات شیمیایی در مغز شود. در مطالعه‌ای که به انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی ارائه شد، محققان دریافتند جوانانی که به اصطلاح به اینترنت و گوشی‌های هوشمند اعتیاد دارند، در مقایسه با گروهی که به صورت نرمال از آن استفاده می‌کنند، دارای عدم‌تعادل در شیمی مغز هستند.

 

فرضیه فرار مغزها

یک مطالعه معروف در مجله انجمن تحقیقات مصرف‌کننده نشان داده هر زمان تلفن هوشمند در دسترس باشد، ظرفیت شناختی به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، حتی زمانی که تلفن خاموش است. محققان این اثر را «فرضیه فرار مغزها» نامیده‌اند. به زبان ساده یعنی اگر بدانیم منبع اطلاعاتی به‌راحتی در دسترس است، احتمال کمتری وجود دارد به منابع شناختی خود متکی باشیم. یک متاآنالیز جدیدتر نشان می‌دهد وجود یک گوشی هوشمند با کاهش حافظه کاری مرتبط است.

یکی از عواملی که محققان فکر می‌کنند ممکن است در این موضوع تأثیر شدید داشته باشد، FOMO یا ترس از دست دادن است. در واقع ما از دنیای آنلاین و آنچه ممکن است وقتی از تلفن خود استفاده نمی‌کنیم از دست بدهیم، بترسیم.

به عبارت دیگر، اگر همیشه احساس آزاردهنده‌ای دارید که یک متن، خبر یا شایعات مربوط به افراد مشهور را از دست می‌دهید، به‌طور کل چک کردن تلفنتان همیشه و در حین کار، ایده بدی است. در نظر بگیرید که آن را خاموش کنید و زمانی که نیاز به تمرکز روی انجام کار دارید آن را در اتاق دیگری قرار دهید.

 

کاهش درک مطلب

احتمالاً متوجه شده‌اید نحوه خواندن متن آنلاین با صفحه چاپ شده متفاوت است. برای بسیاری از ما معمول است که مقالات آنلاین را مرور یا برای یافتن نکات کلیدی از صفحاتی عبور کنیم، اما این تنها تفاوت نیست. برخی شواهد نشان می‌دهد درک ما از آنچه در اینترنت می‌خوانیم، کمتر از آنچه به صورت چاپی انجام می‌دهیم، است.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد خواندن در یک دستگاه الکترونیکی مانند تلفن هوشمند منجر به درک پایین‌تر مطلب می‌شود. دلایل دقیق این امر نامشخص است، اما محققان دریافته‌اند که افراد هنگام مطالعه با تلفن هوشمند کمتر نفس می‌کشند. این تاثیر بر تنفس همچنین با فعالیت بیش از حد در قشر پیشانی مغز و کاهش درک مطلب مرتبط است.

 

تأثیر تلفن بر مهارت‌های اجتماعی-عاطفی

در تفسیری که در مجله Pediatrics منتشر شد، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون نگاهی دقیق‌تر به ادبیات موجود درباره استفاده از گوشی‌های هوشمند و iPad در میان کودکان بسیار خردسال  انداختند. آنها هشدار می‌دهند که استفاده از چنین وسایلی برای سرگرم کردن یا آرام کردن کودکان ممکن است تأثیر مخربی بر رشد اجتماعی و عاطفی آنها داشته باشد. محققان پیشنهاد می‌کنند که نگرانی این است که بچه‌ها مکانیسم‌های خودتنظیمی درونی خودشان را توسعه نخواهند داد، اگر همیشه به آن متکی باشند حواسشان به وسیله‌های دیجیتال پرت می‌شود. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که فعالیت‌های عملی و آنهایی که شامل تعامل مستقیم انسانی هستند، نسبت به بازی‌های تعاملی روی صفحه نمایش برتری دارند. استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه به‌ویژه زمانی مشکل‌ساز می‌شود که چنین دستگاه‌هایی جایگزین فعالیت‌های عملی شوند که به توسعه مهارت‌های بینایی-حرکتی و حسی-حرکتی کمک می‌کند.

 

اختلالاتی در خواب

استفاده از تلفن هوشمند یا تبلت هنگام خواب ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کند. البته نه به این دلیل که تا دیروقت بیدار می‌مانید تا ایمیل خود را چک کنید، در فیدهای رسانه‌های اجتماعی خود پیمایش کنید یا یک بازی بی‌اهمیت آنلاین انجام دهید. در مطالعه‌ای که در Proceeding of the National Academy of Sciences منتشر شد، از دوازده شرکت‌کننده بزرگسال خواسته شد هر شب قبل از خواب به مدت چهار ساعت با آی‌پد مطالعه کنند یا کتاب‌های چاپ شده را در نور کم مطالعه کنند. پس از پنج شب متوالی، دو گروه با هم عوض شدند.

آنچه محققان کشف کردند این بود که افرادی که قبل از خواب با آی‌پد مطالعه کرده بودند، سطح ملاتونین را کاهش دادند، هورمونی که در طول شب افزایش می‌یابد و باعث خواب آلودگی می‌شود. همچنین خواب این شرکت‌کنندگان بیشتر طول کشید و خواب آرام کمتری را در طول شب تجربه کردند.

مقصر چیست؟ نوع نور آبی که توسط اکثر دستگاه‌های تلفن همراه ساطع می‌شود. سلول‌های پشت چشم حاوی پروتئین حساس به نور هستند که طول موج‌های خاصی از نور را جذب می‌کند. سپس این سلول‌های حساس به نور سیگنال‌هایی را به «ساعت» مغز می‌فرستند که ریتم‌های شبانه‌روزی را تنظیم می‌کند.

به.طور معمول، نور آبی در صبح به اوج خود می‌رسد و به بدن شما سیگنال می‌دهد که برای روز بیدار شود. نور قرمز در عصر افزایش می‌یابد و به این معنی است که زمان خاموش شدن و رفتن به رختخواب است. با قطع این چرخه طبیعی با نور آبی ساطع شده از دستگاه‌های تلفن همراه، چرخه‌های عادی خواب و بیداری از بین می‌روند.

 

ذهن تنبل

دستگاه‌های تلفن همراه فقط حواس‌پرتی را ایجاد نمی‌کنند ما برای ارائه اطلاعات هم به آنها متکی هستیم. ما دیگر مجبور نیستیم شماره تلفن را حفظ کنیم، همه این اطلاعات به راحتی در لیست تماس تلفن ما ذخیره می‌شود. به جای فکر کردن درباره سوالاتی که ممکن است در مورد دنیای اطراف خود داشته باشید، فقط می‌توانید تلفن خود را بردارید و پاسخ‌ها را در گوگل جستجو کنید. به جای تلاش برای به خاطر سپردن قرار ملاقات‌ها، جلسات یا تاریخ‌ها، فقط به یک برنامه تکیه می‌کنید تا آنچه هر روز باید انجام دهید را به شما یادآوری کند. برخی کارشناسان هشدار می‌دهند تکیه بیش از حد به دستگاه تلفن همراه شما برای همه پاسخ‌ها ممکن است منجر به تنبلی ذهنی شود. یک مطالعه نشان داده بین تکیه بر گوشی هوشمند و تنبلی ذهنی ارتباط وجود دارد.

 

بنابراین برای محافظت از مغز خود چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

با وجود اینکه می‌دانیم تلفن‌های همراه ما ممکن است بر مغز ما تأثیر منفی بگذارد، واقعیت این است که آنها برای زندگی روزمره ضروری هستند. کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که درباره نحوه استفاده و تعامل با تلفن‌هایمان آگاه‌تر شویم.

از خود بپرسید برای چه از آنها استفاده می‌کنید؟ میانگین ساعت صفحه نمایش روزانه شما چقدر است؟ همچنین تعیین محدودیت‌های خاص برای استفاده از تلفن می‌تواند مفید باشد. مهم است که در مورد استفاده از تلفن همراه خود هدفمند باشید، اما باید در نظر داشته باشید که چه چیزی برای شما مفید است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه