English

جلوگیری از بحران کمبود کلسیم، با تولید نان غنی شده با کلسیم

تولید "نان غنی شده با کلسیم" می تواند جلوی بحران کمبود کلسیم در کشور را بگیرد

جلوگیری از بحران کمبود کلسیم، با تولید نان غنی شده با کلسیم

به گزارش خبرگزاری موج، ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم کشور (البته درصد کمبود کلسیم را بعضی منابع تا ۹۰ درصد هم ذکر کرده اند) با کمبود کلسیم در بدن خود مواجهند.خطر پوکی استخوان در افراد سالمند را باید جدی گرفت.

دکتر محمد حسین عزیزی رئیس انجمن صنایع غذایی ایران در خصوص بحران کاهش  کلسیم در جامعه در سخنانی گفتند:

۶۰ تا ۷۰ درصد مردم کشور که بعضی منابع تا ۹۰ درصد هم ذکر کرده اند، با کمبود کلسیم در بدن خود مواجه هستند و این نیاز در سالمندان بیشتر است و یکی از دلایل مهم پوکی استخوان در افراد سالمند ناشی از همین کمبود سرانه مصرف کلسیم می باشد.

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران ادامه دادند:بهترین منبع تامین کلسیم برای بدن، لبنیات است که متاسفانه بخاطر افزایش بی رویه قیمت، باعث کاهش سرانه مصرف آن شده است و این زنگ خطری برای تهدید سلامتی جامعه می باشد

 

راه حل چیست؟

"تولید نان غنی شده با کلسیم می تواند جلوی بحران کمبود کلسیم در کشور را بگیرد"

دکتر محمد حسین عزیزی در ادامه افزودند:  یکی از ارزانترین راه های جبران کمبود سرانه مصرف کلسیم در کشور، تولید نان های غنی شده با کلسیم می باشد.

نان به عنوان قوت غالب و در دسترس ، نقش مهمی در تغذیه افراد جامعه دارد و همانطور که در گذشته با غنی کرد آرد به آهن و اسید فولیک بخشی از کمبود این مواد مورد نیاز بدن تامین شد، دولت می تواند با غنی کردن آرد بوسیله کربنات کلسیم به عنوان یک ماده معدنی ارزان قیمت و همچنین  افزود ویتامین دی، با تولید نان های غنی از مواد مورد نیاز بدن ، نقش اساسی در تامین سلامتی جامعه داشته باشد که این مهم نیاز به عزم ملی و همت همه زنجیره تامین امنیت سلامت  کشور اعم از دولت ، مجلس و حتی قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم را دارد.

رییس انجمن صنایع غذایی اظهار داشتند: انجمن صنایع غذایی ایران این آمادگی را دارد تا با همیاری همه دستگاه های ذیربط نقش خود را در تامین سلامتی افراد جامعه ایفا نماید.

اما دکتر احمد فتح اللهی  نائب رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران  در این خصوص گفت:

بر اساس منابع و تحقیقات معتبر علمی میزان کلسیم مورد نیاز روزانه برای کودکان ۴ تا ۱۸ سال، ۱۳۰۰ میلی گرم، برای افراد بزرگسال ۱۰۰۰ میلی گرم و برای افراد بالای ۵۰ سال ۱۲۰۰ میلی گرم می باشد.

این در حالی است که متاسفانه به دلایل متعدد از جمله مشکلات اقتصادی سرانه مصرف روزانه کلسیم در ایران، کم است و این کمبود باعث تهدید سلامت و ایجاد بیماری های متعدد می گردد و سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

نایب رئیس کمیسیون کسب و کار یونسکو ادامه داد: کلسیم نقش مهمی در بدن انسان دارد ، هر چند بیشتر افراد نقش کلسیم را در استخوان سازی و حفظ استخوان ها می دانند ، اما این ماده حیاتی به جز نقش خود در ساخت و حفظ استخوان، برای انقباض عضلانی، تنظیم فشار خون و انتقال عصبی و لخته شدن خون نیز اهمیت دارد.

از این رو نیاز است دستگاه های مربوطه برای جبران کاهش مصرف کلسیم در کشور اقدام و برنامه ریزی دقیقی داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه