English

خدمات بی‌نظیر امام رضا(ع) در پیشبرد اسلام

‌مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تاکید بر نقش امام رضا(ع) در پیشرد و فراگیری اسلام گفت: خدمات امام هشتم(ع) در فضای ایجاد شده در عصر خود به منظور تبیین اسلام در نوع خود بی‌نظیر بود.

خدمات بی‌نظیر امام رضا(ع) در پیشبرد اسلام

به  گزارش خبرگزاری موج، علی اکبر ولایتی امروز در مراسم بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) که در محل هتل خورشید تابان برگزار شد، ضمن تبریک میلاد مسعود حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و حضرت معصومه (س) با تاکید بر برتری اسلام نسبت به سایر ادیان در خصوص نقش امام هشتم (ع) در پیشبرد اسلام اظهار کرد: خدمات امام هشتم (ع) در فضای ایجاد شده در عصر خود به منظور تبیین اسلام در نوع خود بی‌نظیر بودند. وی با اشاره به اینکه برای هیچ یک از ائمه معصوم (ع) چنین فرصتی پیش نیامد که مانند امام رضا (ع) اسلام را آن طور که باید تبیین کنند، افزود: در هیچ یک از ادوار اسلام برای هیچ یک از ائمه معصوم(ع) فضایی که امام هشتم (ع) در آن حضور داشتند ایجاد نشده بود.

مامون که در ایجاد چنین فضایی نقشی اساسی داشت حکومت و ولایت را  به امام رضا(ع) تحمیل کرد. پس از آن مجالسی را با حضور سلایق مختلف دینی و سیاسی برپا می‌شد، در این عصر تمام مکاتب فلسفی باز شده و بازار شکاکی بسیار گرم بود اما حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) توانست این تهدید را به فرصت تبدیل کند. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در خصوص میراث فرهنگی که امام رضا(ع) به جا گذاشته است، ادامه داد: از میان میراث گرانقدری که در عرصه فرهنگ برای اسلام از آن اما بزرگوار به جا مانده می‌توان به فراهم آوردن اسباب فرهنگی تغییر گرایش شیعیان ایران از زیدیه به امامیه، تبدیل مضجع شریف امام هشتم(ع) به پایگاه شیعیان منطقه و تربیت شاگردان بسیار اشاره کرد. تعداد شاگردان حضرت رضا (ع) در خراسان حدود ۳۱۵ نفر بوده است همچنین اولین حوزه علمیه در مرو توسط ایشان بنا شده که افراد بسیاری در آن تعلیم دیده‌اند. افراد تعلیم یافته به اقصی نقاط کشور فرستاده شده و مذهب شیعی اثنی‌عشری را در سراسر ایران پراکنده کردند. ولایتی تصریح کرد: به برکت حضور اهل بیت(ع) بیش از ۱۲ هزار نفر از سادات و علویان در جای جای ایران جایگزین شدند. این افراد یا به شهادت رسیدند یا به تبلیغ اسلام راستین پرداختند و ایران را چون سدی در برابر کفر محکم ساختند. آیت الله اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اینکه امروز اشتیاق فراوانی و اقبال بسیار بزرگی نسبت به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) در دنیا وجود دارد، عنوان کرد: این اقبال و عشق آنقدر بزرگ است که دشمنان قسم خورده اسلام دست به دست هم داده تا از راه‌های مختلف صدای اسلام را خاموش کرده و جلوی پیشرفت آن را بگیرند. دشمنان اسلام با استفاده از تمام امکانات نظامی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تلاش کرده تا مانع پیشرفت موج اسلام‌خواهی در جهان شوند. وی با بیان اینکه سیره و زندگانی امام رضا(ع) از شیوه‌ای بسیار استثنایی برخوردار است، گفت: سیره این امام بزرگوار با شیوه زندگانی سایر امامان معصوم(ع) شباهتی ندارد. یکی از بزرگترین و محوری‌ترین آموزه‌های دینی ما آموزه‌هایی است که از مکتب اهل بیت(ع) و مخصوصا شخصیت بزرگ و برجسته امام رضا(ع) برای ما به جا مانده است که باید از آنها حداکثر بهره را برد. اختری با تاکید بر اینکه نقش اهل بیت(ع) و امامت در دین اسلام روشن است، بیان کرد: در اسلام، نقش امامان استمرار رسالت رسول الله‌، حفاظت و حراست از دین است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اقدام تاریخی امام رضا(ع) در خصوص پذیرش بیعت اضافه کرد: پذیرش ولایت عهدی نمونه‌ای از شیوه خاص زندگی آن حضرت است. اگر شرایط اسلام و دین در زمان امام رضا(ع) همانند شرایط دوران معاویه و یزید بود قطعا این امام بزرگوار نیز  جز آن طریق، طریق دیگری را انتخاب نمی‌کرد. وی با تاکید بر اینکه معرفی اسلام و قرآن به زبان قابل هضم برای جامعه امروزی مسئولیت بزرگی است که بنا به باور و اعتقاد ما بر عهده‌مان گذاشته شده است، یادآور شد: همانطور که مقام معظم رهبری در طول دوران رهبری خود در دو نامه سرگشاده به جوانان اروپایی و آمریکایی آنان را به اسلام دعوت کردند امروز این وظیفه سنگین بر عهده ماست. اختری خاطرنشان کرد: انحراف از مسیر امامت و رهبری، دین، رسالت اسلام و انحراف در راه عرضه اسلام که به دست مجموعه جنایتکاران تکویری صورت می گیرد شرایط ویژه‌ای را در دنیای امروز به وجود آورده است. در این موقعیت باید از سیره امام رضا(ع) که همان پیروی از عقلانیت و خردورزی است استفاده شود. همواره در دین اسلام عقلانیت به عنوان یک اصل بسیار روشن، ارزشمند و اساسی مطرح می‌شود. خداوند در دین و قرآن جز با عقلانیت با بشر سخن نگفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه