English

چسب جدید با تقلید از بدن اختاپوس تولید می شود

دانشمندان در کره جنوبی بر روی نسل جدیدی از چسبها کار می کنند که با الگوبرداری از ساختار منحصربفرد اختاپوس تولید می شود.

چسب جدید با تقلید از بدن اختاپوس تولید می شود

به گزارش خبرگزاری موج، اختاپوس یا هشت پا از آن دسته حیواناتی است که قابلیتهای ویژه ای داشته و همین نکته این جانور را به یکی از انتخابهای اصلی دانشمندان در الگوبرداری از طبیعت برای توسعه فناوریهای جدید تبدیل کرده است.

این حیوان دریایی سیستم پیش رانش منحصربفردی دارد. از آن گذشته توانایی حیرت انگیزی در تغییر رنگ خود داشته و از همه مهمتر اینکه با بازوهای قدرتمندی که مانند چسب عمل می کنند هر چیزی را محکم در اختیار می گیرد.

اکنون دانشمندان در کره جنوبی با الگوبرداری از این قابلیت ماده ای ساخته اند که همچون صفحات مکنده موجود در سر شاخکهای بازوهای این جانور به هر چیزی چسبیده و آن را با قدرت نگاه می دارد. دانشمندان از این ماده برای ساخت صفحات چسبنده ای استفاده می کنند که ویژگیهای مهمی نظیر قابلیت استفاده مجدد، عملکرد سریع و کارایی مؤثر در محیطهای مرطوب دارد.

صفحه مکنده موجود در بدن اختاپوس دارای حفره های میان تهی هستند که توسط حلقه هایی از بافت ماهیچه ای احاطه شده است. ابعاد این حفره ها توسط جانور و از طریق ضخیم یا باریک کردن آنها کنترل می شود. هرچه این حفره ها بزرگتر شوند چسبندگی بیشتری را موجب شده و در نقطه مقابل با کوچکتر شدن این صفحات، فرآیند آزاد شدن آنها صورت می گیرد.

استفاده از این ماده در تولید بانداژها یا حسگرهای پزشکی از مهمترین کاربردهای آن محسوب می شود. چنین پوششهایی در دمای عادی بدن به پوست چسبیده و با قرار گرفتن در آب سرد جدا می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه