English

مریخ‌ نورد جدید ناسا معرفی شد

سازمان فضایی آمریکا از آمادگی کاوشگر مارس ۲۰۲۰ خود برای مراحل پایانی طراحی و ساخت خبر داد و جدیدترین تصویر آن را نیز منتشر کرده است.

مریخ‌ نورد جدید ناسا معرفی شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از سی‌ان‌ان، ناسا همچنین اعلام کرد که برنامه پرتاب این مریخ‌نورد برای اواخر تابستان سال ۲۰۲۰ تنظیم شده که در فوریه ۲۰۲۱ به سیاره سرخ خواهد رسید.

این کاوشگر پس از گذراندن مرحله بازبینی، اکنون آماده ورود به مرحله توسعه است که شامل طراحی و ساخت نهایی است و پس از آن می‌تواند وارد مرحله مونتاژ، آزمایش و پرتاب شود. احتمالا مرحله آخر در سال آینده آغاز شود.

مارس ۲۰۲۰ یک ماموریت در ادامه کاوشگر کنجکاوی خوانده شده است و با وجود شباهت‌های ظاهری، نمونه جدید به دنبال نشانه‌های حیات میکروبی در مریخ خواهد گشت. مریخ‌نورد ۲۰۲۰ همچنین به جمع‌آوری و ذخیره نمونه از سطح سیاره خواهد پرداخت که کنجکاوی از تجهیزات مخصوص آن برخوردار نبوده است. این نمونه‌ها ممکن است در آینده برای بررسی بیشتر به زمین بازگردانده شوند که البته هنوز برنامه‌ای برای آن طراحی نشده است.

هفت ابزار اصلی بر روی مارس ۲۰۲۰ وجود دارد که آن را مجهزتر از کاوشگر کنجکاوی برای بررسی اطرافش می‌کند. دوربین اصلی کاوشگر که مانند سر آن به نظر می رسد، ارتقا یافته وMastcam - Zنام دارد. این دوربین می‌تواند همانند کنجکاوی تصاویر پاناروما و با بزرگنمایی بالا ثبت کند اما نقطه مثبت آن، قابلیت زوم بیشتر نسبت به نمونه قبلی است. در حقیقت همه دوربین‌های مارس ۲۰۲۰ از کنجکاوی بهتر برخوردار خواهند بود و این ربات همچنین به تجهیزاتی برای ثبت صدا و فیلم هم مجهز است.

ابزارSuperCamمارس ۲۰۲۰ نسخه قدرتمندتر ابزارChemCamکنجکاوی است که یک لیزر را بر سنگهای مریخی تابانده و مواد معدنی آن را بررسی می‌کند تا درک بهتری از ترکیبات عنصری آن‌ها پیدا کند. این کار به دانشمندان در دستیابی به تصمیمات آگاهانه‌تر در مورد این سنگها خواهد داد.

ابزار دیگر این کاوشگرMOXIEنام دارد که دی‌اکسیدکربن موجود در جو مریخ را گرفته و از آن برای تولید اکسیژن خالص استفاده می‌کند. توانایی تولید اکسیژن خالص در مریخ از اهمیت زیادی برای ماموریت‌های آینده برخوردار است چرا که از آن می‌توان برای زنده نگهداشتن فضانوردان استفاده کرد یا آن را به سوخت موشک تبدیل کرد. ابزار دیگر مارس ۲۰۲۰، تحلیلگرMEDAاست که آب‌وهوای مریخ را با سنجش دما و رطوبت آن بررسی می‌کند. این ابزار همچنین سنجش‌های جوی را نیز برای اطمینان یافتن از عملکرد مناسب ابزارMOXIEانجام خواهد داد.

رادارRIFMAXیکی دیگر از تجهیزان این کاوشگر است که قادر است تا ۵۰۰ متر زیر سطح را با وضوح ۵-۲۰ سانتیمتر ببیند. این امر به دانشمندان اجازه خواهد داد برای نخستین بار محیط زیرسطحی مریخ را مشاهده کنند.

بازوی مارس ۲۰۲۰ نیز مجهز به ابزار مانندPIXLاست که با پرتوی ایکس به مطالعه شیمی سنگهای مریخی پرداخته و به دانشمندان به منظور نقشه‌برداری از توزیع عناصر در آن‌ها کمک خواهد کرد. ابزارSHERLOCنیز تحقیقات معدن‌شناسی را در مقیاس کوچک انجام خواهد داد و همچنین قادر است مواد آلی را شناسایی کند.

به گفته مقامات ناسا، فرود این کاوشگر نیز با کنجکاوی قابل مقایسه نخواهد بود که دلیل آن، اطلاعات جمع‌آوری شده توسط دوربین‌ها و میکروفون‌ها در فرود قبلی است. اگرچه در ماموریت کنجکاوی از میکروفون برای فرود استفاده شد، اما آن‌ها هیچگاه بر روی سطح به کار گرفته نشدند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه