English

اشکال با کمک سه لیزر در ۱۰ ثانیه ساخته می شوند

محققان دانشگاهی روشی جدید برای پرینت سه بعدی اشیا ابداع کرده اند که در آن اشکال با کمک سه لیزر در ۱۰ ثانیه ساخته می شوند.

اشکال با کمک سه لیزر در ۱۰ ثانیه ساخته می شوند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از نیواطلس، گروهی از مهندسان Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL) با همکاری محققان دانشگاه یوسی برکلی، دانشگاه روچستر و MIT فرایندی ابداع کرده اند که با استفاده از لیزرهایی مشابه هولوگرام فقط در چندثانیه اشیایی با پرینتر سه بعدی و داخل یک تانک رزین مایع می سازد.

این روش که «پرینت سه بعدی حجمی» نامیده می شود، بسیاری از محدودیت های مربوط به تولید کالا با چاپگرهای سه بعدی را حل می کند.

پرینترهای سه بعدی فعلی اشکال را به صورت لایه لایه می سازند. اشیای پلاستیکی را می توان با ریختن پلاستیک مایع در قالب های سه بعدی و اشیای فلزی را با روی هم ریختن لایه های نازک گرد و غبار فلز (در مرحله بعد با استفاده از لیزر یا اشعه الکترون این لایه ها بهم می چسبند) ایجاد کرد.

اما روش نوین یک شکل را به طور کامل و همزمان چاپ می کند. برای این منظور از سه لیزر با اشعه های متداخل استفاده می کند که مانند هولوگرام به یک مخزن مملو از رزین تابانده می شوند. ترکیب سه اشعه لیزر سبب می شود شکل مورد نظر در ۱۰ ثانیه به وجود آید. پس از ساخت این شکل، رزین مازاد از مخزن خارج و شکل نهایی نمایان می شود.

این روش نه تنها سریع تر بلکه انعطاف پذیر است. تاکنون از این روش برای تولید مکعب، هواپیما و اشیای خمیده و پیچیده استفاده شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه