English

رییس اداره بهداشت دامپزشکی خراسان رضوی:

سم‌پاشی۶ شهرستان خراسان رضوی برعلیه تب کریمه کنگو

رییس اداره بهداشت دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: پروتکل مبارزه با تب کریمه کنگو مبارزه با ناقل بیماری یعنی کنه است و اولویت اداره دامپزشکی سم‌پاشی کانون‌هایی بیماری است.

سم‌پاشی۶ شهرستان خراسان رضوی برعلیه تب کریمه کنگو

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمدرضا بهروزیان؛ رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی در خبری اطلاع داد: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت کانون مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در ۶ شهرستان استان سم‌پاشی شده است.

بهروزیان در ادامه افزود: عامل این بیماری یک ویروس بوده و عامل انتقال این ویروس کنه هیالوماست و بیماری در دام علامتی نداشته و دام فقط یک تب مختصر دارد، اگر بیماری در دام علائم داشت کنترل بیماری بهتر انجام می‌شد.

رییس اداره بهداشت دامپزشکی خراسان رضوی همچنین تاکید کرد: فعالیت کنه هیالوما در فصل گرما و از اردیبهشت ماه تا مرداد ماه است؛ بنابراین این بیماری یک بیماری فصلی محسوب می‌شود و برای جلوگیری از این بیماری دام باید حتما در کشتارگاه‌ ذبح شود.

وی اضافه کرد: دام از نظر بیماری کنترل شده و همچنین در کشتارگاه از وسایل حفاظت فردی استفاده می‌شود و همچنین حتی یک دام مبتلا به تب کریمه کنگو که علامتی ندارد در کشتارگاه هم ذبح شود، به دلیل ۲۴ ساعت قرار گرفتن در مرحله پیش‌سرد ویروس از بین می‌رود.

بهروزیان تصریح کرد: پروتکل مبارزه با تب کریمه کنگو مبارزه با ناقل بیماری یعنی کنه است و اولویت اداره دامپزشکی سمپاشی کانون‌هایی بیماری است و از ابتدای سال جاری تاکنون هفت کانون مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در ۶ شهرستان خراسان رضوی توسط مراکز بهداشت اعلام شده اما با وجود هیچ مورد مثبتی از بیماری در استان گزارش نشده است.

رییس اداره بهداشت دامپزشکی خراسان رضوی یادآور شد: در این هفت کانون ۵۶ هزار و ۵۹۰ متر مربع سم‌پاشی انجام شده که شامل ۱۱ هزار و ۸۰۰ راس دام است و همچنین در این مدت برای ۵۲۲ دامدار در استان از ابتدای سال کلاس آموزشی برگزار شده است.

وی ابراز داشت: در این کلاس‌ها به دامداران توصیه می‌شود تا از لباس‌های پوشیده و حفاظتی استفاده کنند. همچنین دامدار باید از کشتن کنه بر روی بدن دام با دست خودداری کند و به هیچ عنوان دامداران نباید دام را خارج از کشتارگاه ذبح کند.

بهروزیان خاطرنشان کرد: به طور کلی از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۵ کانون در ۷۵ روستا در خراسان رضوی برای مبارزه با تب کریمه کنگو سم‌پاشی شده که شامل ۱۵۰ هزار راس گوسفند و ۵۰ هزار راس دام سنگین می‌شود. اقدامات پیشگیرانه در خصوص مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو در استان تا شهریور ماه ادامه دارد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه