English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیامدهای بازگشت ترامپ به قدرت برای ایران چیست؟

«همزمان با تقویت چشم اندازهای مرتبط با بازگشت احتمالی ترامپ به کاخ سفید از رهگذر انتخابات سال 2024 آمریکا، به نظر می رسد که تحقق این رویدادحامل 3 پیامد عمده و محوری برای ایران خواهد بود.»

پیامدهای بازگشت ترامپ به قدرت برای ایران چیست؟
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، در روزهای اخیر شاهد بودیم که بالاخره پس از کش و قوس های فراوان، نامزدی ترامپ به عنوان گزینه اصلی حزب جمهوریخواه آمریکا جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 این کشور قطعی شد. ترامپ در ماه های اخیر توانست دو رقیب اصلی خود در درون حزب جمهوریخواه یعنی "ران دی سانتیس" فرماندار ایالت فلوریدا و همچنین "نیکی هیلی"، نماینده سابق دولت آمریکا در سازمان ملل متحد را شکست دهد.

در این راستا، بسیاری از نظرسنجی هایی که در سطح ملی و البته حزبی در آمریکا برگزار شده و می شوند نیز از موقعیت برتر ترامپ در قیاس با بایدن، همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا خبر می دهند. ناظران و تحلیلگران بر این باورند که بایدن به دلایلی نظیر عدم برخورداری از سلامت ذهنی و فیزیکی کافی و همچنین کارنامه ضعیفش در دوره حضور در کاخ سفید، با چالش های جدی جهت انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور آمریکا برای یک دوره چهار ساله دیگر رو به رو است.

از این رو، ناظران و تحلیلگران در اقصی نقاط جهان از همین حالا، در حال واکاوی سناریوهای مختلف در صورت بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید و اثرگذاری این مساله به ویژه بر حوزه سیاست خارجی آمریکا هستند.

در این میان، اینطور به نظر می رسد که بازگشت وی به کاخ سفید و کرسی ریاست جمهوری آمریکا، حداقل حامل 3 پیامد راهبردی برای کشورمان ایران خواهد بود.

 

1: احیای کارزار فشارحداکثری

دونالد ترامپ و تیم متحد وی در قدرت، مبدع کارزار فشارحداکثری علیه ایران بودند. سیاست آن ها این بود که بایستی تا جای ممکن فشارها علیه ایران را به اوج رساند و از این رهگذر، آنگونه که آن ها ادعا می کردند، ایران را به تسلیم واداشت. اساسا به همین دلیل بود که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در فاصله میان سال های 2016 تا 2020، شاهد تحمیل سیلی از تحریم ها علیه کشورمان بودیم.

البته که آمریکا در این دوره، بر دامنه و گستره تهدیدات خود علیه کشورمان نیز افزود و با اِعمال فشارهای چندجانبه، سعی در تضعیف و به تسلیم واداشتن ایران داشت. گزاره‌ای که محقق نشد با این حال، به احتمال فراوان، بازگشت ترامپ به قدرت به معنای بازگشت سیاست مذکور در قالب و شکل‌های تازه خواهد بود. موضوعی که کشورمان بایستی از همین حالا برای آن آمادگی های لازم را کسب کند.

 

2: پیگیری دکترین "محدوسازی همکاری های بین المللی ایران"

دونالد ترامپ در مقام رئیس جمهور سابق آمریکا، تیم امنیت ملی و سیاست خارجی را در کنار خود داشت که دستورکار اصلی‌شان را بر محدودسازی همکاریهای بین المللی ایران قرار داده بودند. آن ها سعی داشتند تا جای ممکن ایران را در عرصه های منطقه ای و بین المللی منزوی کنند و از این رهگذر، راه را برای اِعمال هر سیاست و اقدامی علیه کشورمان و منافع ملی ایران، هموار سازند.

شاید عینی ترین نمود از این سیاست را بتوان در "توافق ابراهیم" مشاهده کرد. توافقی که سعی داشت روابط رژیم اشغالگر قدس با کشورهای عربی و اسلامی را عادی‌سازی کند و در نقطه مقابل، ایران را به مثابه تهدید اصلی علیه کشورهای عربی به آن ها معرفی کند. از این رو، کاملا محتمل است که بازگشت ترامپ به کاخ سفید با احیای دکترین محدوسازی همکاری های بین المللی ایران در قالب و شکل های تازه همراه باشد.

 

3: ائتلاف‌سازی بین المللی علیه ایران

در نهایت باید گفت که ترامپ در صورت بازگشت به کاخ سفید، همچون دوره پیشین چهار ساله حضورش در قدرت، تلاش های زیادی را انجام خواهد داد تا در ابعاد منطقه ای و بین المللی، ائتلاف سازی علیه ایران را از سَر گیرد.

در حقیقت، تلاش های ترامپ در اقدام علیه ایران و منافع ملی این کشور، صرفا در برخورد مستقیم با کشورمان خلاصه نخواهد شد و دولت احتمالی ترامپ در آینده، همچون کارنامه پیشین خودش در قدرت، بر آن خواهد بود تا در سطح بین المللی نیز سیاست ها و اقدامات تازه ای را علیه ایران در پیش گیرد و طیف های قابل توجهی از کنشگران بین المللی را علیه کشورمان بسیج و سازماندهی کند.

موضوعی که می تواند جنگ دیپلماتیک در عرصه بین المللی میان ایران و آمریکا را تشدید و تعمیق کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه