English

ماجرای استعفای ناگهانی نخست وزیر ایرلند چه بود؟

نخست‌وزیر ایرلند چند روز پس از حمایت از فلسطین در مقابل دیدگان رئیس‌جمهور آمریکا از سمت خود استعفا کرد.

ماجرای استعفای ناگهانی نخست وزیر ایرلند چه بود؟
به گزارش خبرگزاری موج

، «لئو وارادکار» نخست‌وزیر ایرلند چند روز پس از بازگشت از آمریکا به ناگهان از سمت خود استعفا کرد؛ اقدامی که گمانه‌زنی‌هایی را در محافل سیاسی و همچنین شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت.

ماجرا از آن‌جا آغاز شد که وارادکار ۴۵ ساله روز یکشنبه و در سخنرانی خود در کاخ سفید به مناسب روز «سنت پاتریک» و در حالی که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هم کنار او ایستاده بود، به تاریخ پر از رنج مردم کشورش برای کسب استقلال از انگلیس پرداخت و آن را به‌نوعی مسئله فلسطین مرتبط کرد.

وارادکار گفت: «مردم ایرلند به شدت نگران فاجعه‌ای هستند که در مقابل چشمان ما در غزه رخ می‌دهد. زمانی که من به سراسر جهان سفر می‌کنم، رهبران اغلب از من می پرسند که چرا ایرلندی ها این‌قدر با مردم فلسطین همدلی دارند؟ پاسخ ساده است: ما تاریخ خود را در چشم آن‌ها می‌بینیم. داستان آوارگی و خلع ید، هویت ملی مورد سوال و انکار، مهاجرت اجباری، تبعیض و اکنون گرسنگی».

او پس از دیدار با بایدن در کاخ سفید گفت: «من فکر می‌کنم هیچ یک از ما دوست نداریم ببینیم از سلاح‌های آمریکایی به این شکل استفاده شود. روشی که در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌شود دفاع از خود نیست».

وارادکار اما روز چهارشنبه و در تصمیمی ناگهانی اعلام کرد به دلایل «شخصی و سیاسی» از سمت خود استعفا می‌کند.

در پی این تصمیم، کاربران شبکه‌های اجتماعی موضوع استعفا را به سخنان طوفانی وارادکار در کاخ سفید و فشار لابی صهیونیستی برای حذف او از قدرت مرتبط دانستند.

بسیاری از کاربران عرب‌زبان، موضع نخست وزیر مستعفی ایرلند در حمایت از فلسطین را ستودند و گفتند «موضع ایرلندی‌ها افتخارآمیزتر از موضع بسیاری از عرب‌هاست که رنج مسلمانان را می‌بینند اما ساکت هستند».

«لورا رو» نویسنده و محقق مستقر در هنگ کنگ هم نوشته است: «در روز ۱۷ مارس، وارادکار در واشنگتن با بایدن دیدار کرد و سه روز پس استعفا. لابی صهیونیستی مانند مافیا در پی هر کسی است که جرأت مخالفت با آن را دارد».

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه